ابراز خرسندی مسؤول بخش نابینایان کتابخانه ملی از مصوبه اخیر مجلس
در بحبوحه اتفاقات مهم و البته اخبار مختلف ۲۰ فروردین سال جاری، اتفاق مهمی برای جامعه نابینایان کشور رقم خورد و مجلس شورای اسلامی گام بلندی را در ایجاد فرصتهای برابر هر چه بیشتر برای این افراد برداشت.

در بحبوحه اتفاقات مهم و البته اخبار مختلف ۲۰ فروردین سال جاری، اتفاق مهمی برای جامعه نابینایان کشور رقم خورد و مجلس شورای اسلامی گام بلندی را در ایجاد فرصتهای برابر هر چه بیشتر برای این افراد برداشت.
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، حسین عبدالملکی، مسؤول بخش نابینایان کتابخانه ملی در متنی که برای فارس ارسال کرده، نوشته است: مجلس شورای اسلامی در جلسه سیصد و ششم خود، پیشنهاد حسن کامران دستجردی، نماینده مردم اصفهان در زمینه حذف عبارت «نعمت بینایی» از شرایط احراز سلامت جسمی برای نامزدی نمایندگی مجلس شورای اسلامی از جزء ۶ شرایط قانونی این نمایندگی را پذیرفت تا به واسطه آن نابینایان نیز مانند سایر افراد حق نامزدی در انتخابات مجلس شورای اسلامی را داشته باشند.
این پیشنهاد در صورت تصویب و تبدیل به قانون، امکان اصلاح ماده ۲۸ قانون انتخابات و حذف شرط بینایی از شرایط احراز سلامت جسمانی را فراهم میسازد.
هرچند افراد با آسیب بینایی (نابینا و کمبینا) به واسطه محرومیت نسبی و یا مطلق از نعمت بینایی به عنوان کانال حیاتی ارتباط و دریافت اطلاعات طبعاً با مشکلات فراوانی روبهرو هستند اما با رشد روزافزون فناوریهای ویژه و کمک زیستی و تولید سختافزارها و نرمافزارهای مختلف در زمینههای گوناگون، بخش قابل توجهی از مشکلات و مسائل ناشی از محروم بودن از نعمت بینایی برای این افراد حل شده و یا به نحوه قابل توجهی تقلیل یافته است.
از سوی دیگر با ظهور اپلیکیشنها، امکانهای جدید فراوانی بهروی نابینایان نیز گشوده شده است؛ به طوری که با ایجاد هر فناوری یا امکان جدید برای افراد بینا در قریب به اتفاق موارد، به فاصله کوتاهی اپ دسترسپذیر آن فناوری برای نابینایان نیز تولید میشود.
از این رو و با تغییراتی که فناوریها در زندگی نابینایان ایجاد کرده اند، افراد با آسیب بینایی کشور به تدریج در دو دهه اخیر به شکل کاملاً قابل ملاحظهای در زمینههای مختلف رشد کرده و به برخی قلمروها که پیشتر حتی تصور آن در زمینه حضور یک نابینا امکان پذیر نبود نیز ورود پیدا کردهاند.
وجود وکلاء، اساتید و اعضای هیأت علمی در دانشگاههای مختلف، شعراء، نویسندگان و حتی پزشک نابینا و...
در میان جامعه نابینایان موید این امر است.
به عنوان شاهد مثال، براساس پژوهشی که در کتابخانه ملی در حال انجام است تاکنون بیش از ۲۰۰ نویسنده و مترجم نابینا با حدود ۱۱۰۰ عنوان کتاب شناسایی شده است.
از این رو یکی از مطالبات جدی نابینایان به ویژه در سالهای اخیر، ایجاد فرصتهای برابر بیشتر با سایر افراد جامعه در زمینههای مختلف و از جمله امکان نامزدی در انتخابات مجلس شورای اسلامی همانند انتخابات شوراهای شهر و روستا بوده است.
از سوی دیگر، ماده ۲۹ )مشارکت در زندگی سیاسی و عمومی( کنوانسیون بین المللی حقوق افراد دارای معلولیت مصوب دسامبر (۲۰۰۶) که جمهوری اسلامی ایران نیز در سال ۱۳۸۷ با تصویب مجلس شورای اسلامی رسماً به آن پیوست، بر حق انتخاب شدن و انتخاب کردن برای افراد معلول و از جمله نابینایان تأکید کرده است.
همچنین، توصیههای کمیته تخصصی این کنوانسیون ناظر به گزارش ادواری جمهوری اسلامی ایران از اجرایی شدن این پیماننامه بینالمللی صراحتاً به حق انتخاب شدن افراد با آسیب بینایی در نمایندگی مجلس اشاره کرده است.
بنابراین، پیشنهاد حاضر به دلیل ارتقاء روزافزون توانمندیهای نابینایان در زمینههای مختلف و امکانهای پیش روی آنها و توجه به مفاد پیماننامههای مربوط به حقوق معلولین که جمهوری اسلامی به آنها پیوسته است، بسیار بایسته و مناسب مینمود.
نماینده مردم اصفهان در پیشنهاد خود ابتدا ضمن اشاره به خط بریل (خط ویژه نابینایان) و پیشرفتهای تکنولوژی و وجود فناوریهای ویژه این قشر، به توانمندیهای افراد نابینا در زمینههای مختلف پرداخته و با برشمردن «نظارت» و «قانونگذاری» به عنوان دو وظیفه اصلی یک نماینده افزوده است که نداشتن بینایی نمیتواند مانعی در راه انجام این امور برای یک فرد نابینا باشد.
این نماینده، با اشاره به تأکیدات کنوانسیونهای بین المللی در این زمینه و جایگاه ویژهای که جمهوری اسلامی به معلولین داده و همچنین، مطالبات نابینایان در سالهای گذشته، این محدودیت را خلاف موازین قانون و اصول انسانیت دانست و خواستار موافقت نمایندگان با حذف شرط بینایی از شرایط احراز سلامت جسمانی در قانون انتخابات شده است.
البته جهت ایضاح بیشتر این پیشنهاد، ذکر این نکته خالی از فایده نمینماید که با وجود بریل دیسپلیها (نمایشگرهای بریل) که تمام متنها را به شکل بریل نشان میدهد و اسکرین ریدرها (صفحهخوانها) که متون را به شکل گویا شده قرائت میکند، با تصویب این پیشنهاد و تبدیل شدن به قانون و در صورت راهیابی یک فرد نابینا به مجلس ـ یک نماینده نابینا ـ میتواند همانند یک نماینده بینا کارهای نمایندگی خود را در حوزههای مختلف، «قائم به شخص» آنچنان که در اصل ۸۵ قانون اساسی آمده است، انجام دهد و به عبارتی، نابینا بودن یک نماینده هیچ خللی در قائم به شخص بودن نمایندگی وی و انجام امور مترتب بر آن ایجاد نمیکند.
در واقع، همانطور که یک نماینده بینا اطلاعات را به شکل بصری و با استفاده از قوه بینایی دریافت میکند یک نماینده نابینا نیز با استفاده از قوه لامسه و سرانگشتان خود (خط بریل) و یا با استفاده از قوه سامعه (استفاده از گویاسازها) از عهده کارهای مربوط به نمایندگی برخواهد آمد.
این پیشنهاد با کسب ۱۳۰ رای موافق و ۵۰ رای مخالف از مجموع ۲۰۳ نماینده حاضر در جلسه برخلاف دفعات پیشین طرح این پیشنهاد در مجلس تصویب شد.
تصویب این پیشنهاد در آستانه روز جانباز در واقع هدیهای به جانبازان نابینا که عمدتاً افرادی فرهیخته و با تحصیلات عالیه هستند، نیز به حساب میآید.
همچنین با تأیید آن از سوی شورای نگهبان در ضمن طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات و تبدیل شدن آن به قانون، میتواند برگی زرین در راه رفع محدودیتها و تبعیضها نسبت به افراد با آسیب بینایی که جمهوری اسلامی در چهار دهه اخیر همواره توجه ویژهای را در این راه معطوف داشته است، باشد و افقهای جدیدی را پیش روی نابینایان برای مشارکت هر چه بیشتر در لایههای مختلف حیات اجتماعی همانند سایر شهروندان بگشاید.
انتهای پیام/