خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 12 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

نگهداشت دانش آموز در سیستان و بلوچستان باید به اولویت آموزش و پرورش تبدیل شود

ایسنا | استان‌ها | دوشنبه، 28 تیر 1400 - 09:12
مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان وبلوچستان گفت: افزایش نرخ ماندگاری و نگهداشت دانش آموزان در سیستان و بلوچستان باید با حساسیت توسط مدیران و روسای آموزش و پرورش دنبال و پس از علت یابی، تمامی موانع موجود بر سر راه تحصیل دانش آموزان برطرف شود.
استان،آموزش،آمار،نرخ،دانش،تحصيل،مدارس،آموزان،پرورش،ماندگاري، ...

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان وبلوچستان گفت: افزایش نرخ ماندگاری و نگهداشت دانش آموزان در سیستان و بلوچستان باید با حساسیت توسط مدیران و روسای آموزش و پرورش دنبال و پس از علت یابی، تمامی موانع موجود بر سر راه تحصیل دانش آموزان برطرف شود.
به گزارش ایسنا رخشانی در جلسه شورای معاونین اداره کل اظهار کرد: روند رو به رشد شاخص‌های مختلف آموزشی و تربیتی در سیستان و بلوچستان نتیجه همفکری، همدلی و تلاش شبانه‌روزی تمامی پرسنل اعم از ستادی و صف است.
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان افزایش نرخ ماندگاری دانش‌آموزان استان را یکی از مهمترین این شاخص‌ها عنوان کرد و گفت: نرخ پوشش تحصیلی به نرخ ماندگاری دانش آموزان بستگی دارد و از طرفی هر چه آمار بازماندگان و تارکان از تحصیل را کاهش دهیم نرخ ماندگاری افزایش پیدا خواهد کرد.
وی به بیان پنج عامل مهم در افزایش نرخ ماندگاری دانش آموزان اشاره کرد و گفت: تامین نیروی انسانی، ساخت فضای آموزشی، ایجاد مدارس شبانه‌روزی، توسعه طرح روستا مرکزی و راه‌اندازی رشته‌های کاردانش و فنی و حرفه ای در ارتقا این مولفه تاثیر بسیار زیادی داشته است.
رخشانی ادامه داد: نرخ ماندگاری دانش آموزان در استان ۳۴ درصد و در کشور ۷۰ درصد بود که این نرخ در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در استان به ۴۲/۷۵ درصد ارتقا یافته است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان تصریح کرد: اولین و مهمترین ماموریت آموزش و پرورش جذب و نگهداشت دانش آموزان در مدارس است، چرا که وقتی دانش آموزی در مدارس نباشد، کاری هم برای انجام دادن وجود ندارد.
وی بر شفاف سازی آمار بازماندگان و تارکان از تحصیل تاکید کرد و گفت: آمار موجود در زمینه بازماندگان و تارکان از تحصیل باید راستی آزمایی شود و مدیران مدارس در این زمینه وظیفه مهمی برعهده دارند.
وی خاطر نشان کرد: بسیاری از افرادی که نام آن‌ها در آمار بازماندگان از تحصیل موجود است یا فوت و یا مهاجرت کرده اند اما شناسنامه آن ها هنوز در استان باطل نشده و مورد استفاده قرار می‌گیرد به همین دلیل باید آمار موجود راستی آزمایی شود.
رخشانی به نقش برخی ثبت‌نام های غیرواقعی در افزایش آمار بازماندگان از تحصیل اشاره کرد و گفت: یکی از مواردی که موجب بالا رفتن آمار تارکان از تحصیل می‌شود استفاده مدارس از پرونده های راکد برای بالا بردن آمار دانش آموزان است.
وی تصریح کرد: باید از ظرفیت کارشناسان معین ارزیابی عملکرد در شهرستان ها و مناطق استفاده شود تا تمامی پرونده های راکد در مدارس استان شناسایی و پس از احصای اطلاعات مهر و موم شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان بر حل پایدار مسائل و مشکلات تاکید کرد و گفت: برای حل پایدار مسائل ابتدا باید اولویت‌ها را مشخص، مشکل را تبدیل به مسئله کرد و سپس برای آن راه حل پیدا کنیم.
رخشانی در بخش دیگری از سخنان خود بر پیگیری موضوع سنجش نوآموزان، ثبت نام مدارس و اجرای صحیح فرآیند هدایت تحصیلی در استان با توجه به شرایط حاکم تاکید کرد.
وی به تدوین کتاب تجارب آموزش مجازی توسط آموزش و پرورش ناحیه یک زاهدان اشاره و تصریح کرد: برای کاستن از پیامدهای آموزش مجازی، تجارب یک سال گذشته باید به یک مجموعه کامل و رسا تبدیل و نقاط ضعف و قوت مشخص شود تا برای برطرف کردن ضعف ها برنامه ریزی کنیم.
انتهای پیام