ناکارآمدی نهادها در گرو ناکارآمدی تعلیم و تربیت است
حلاجیمیرزایی گفت که اگر ناکارآمدی در نهادها وجود دارد به دلیل نبود ناکارآمدی بوده که در دستگاه تعلیم و تربیت وجود داشته است.

وزیر آموزش و پرورش:
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در همایش ملی نظام تربیت اوان کودکی با اشاره به اینکه در عرصه تغذیه جسمی انسانها، خداوند این موضوع را به تجربه بشری و تکاپوی ذهنی انسانها واگذار کرد و انسانها به تدریج آموختند که از طبیعت تغذیه کنند، اظهار کرد: اما وقتی صحبت از تغذیه روح میشود، خدا به میدان آمده است و اولین معلم خداست که خودش در مقام معلمی قرار گرفته است، اساس خلقت بر این است که روح انسان جلا پیدا کند و بر این اساس پیامبران را فرستاد تا نظام یادگیری که تیاز انسان و تغذیه روح اوست، جلوه پیدا کند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت دوره کودکی اهمیت بسزایی دارد، گفت: براساس آیات قرآن خلقت عبث نیست و بر این اصل یادگیری اهمیت بسزایی پیدا میکند.
حاجیمیرزایی بیان کرد: از پیوند انسان با طبیعت تکنولوژی و از پیوند انسان با دیگران نهادها شکل میگیرد؛ در واقع همه تغییر و تحولات نظام انسانی محصول تعاملالت نهادهاست.
اومعتقد است که رها کردن تربیت دوران کودکی یعنی بی اعتنایی به تعالیم دینی و غفلت از آموزههایی که مطلوب الهی و موجب قرب انسان به درگاه خداست، وقتی نگاه جهانی به هستی میکنیم تعلیم وتربیت رفیعترین جایگاه را دارد.
وزیر آموزش و پرورش گفت که اگر نهادها ناکارآمد هستند یعنی نظام جهانی ناکارآمد است، آنجه که موجب ترمیم کاستی هاست نظام یادگیری است، به میزانی که به نظام یادگیری وفاداریم به پیشرفت و تعالی فرد و جامعه وفادار هستیم، هرچه از این نظام غفلت کنیم از پیشرفت غافل بودیم.
به گفته حاجی میرزایی هنوز نتوانستیم نظام یادگیری را در جایگاه رفیعش نفی کنیم و گرایش به مشاهده نتایج ملموس و محسوس موجب شده است که نتوانیم ارزش بزرگی خلق کند، هر کدام از این دستاوردها که در محیط مادی ایجاد شده است از تولید سد و نیروگاه تا پیشرفت در حوزه بهداشت، همه در اتکا به کیفیت آدمها ارزش واقعی پیدا میکند.
کیفیت عملکرد آدمی در گرو یادگیری است
او با اشاره به اینکه کیفیت آدمها در گرو نظام یادگیری است، گفت که باید با خلق نتایج ترکیبی و ایجاد هم افزایی هوشمند نظام یادگیری را در جایگاه واقعی خودش بنشانیم و امیدواریم که ایجاد سازمان تعلیم وتربیت در نظام آموزش و پرروش بابی را برای این کار باز کرده باشد.
تعلیم و تربیت دوره کودکی مغفول بود
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: باید بتوانیم خانوادهها را آگاه کنیم و مهارتها و توانمدیهای آنان را در مواجهه با فرزندان توسعه دهیم، طی سالهای گذشته این مسیر را رها کرده بودیم و هرکس خودش با آزمون و خطار مواردی را میآموخت.
حاجیمیرزایی گفت که به عنوان والدین در نقشی قرار گرفتیم که باید آگاهانه برخورد کنیم و وظیفه جامعه این است که آگاهیهای لازم را به افراد بیاموزد همچنین نقش حاکمیت از بدو تولد موضوعیت دارد و تاثیرگذار است؛ البته که صرفا تربیت را نمی خواهیم حکومتی کنیم اما نباید از نقش آن غافل شویم.
او اضافه کرد: امیدوارم با تاسیس و راه اندازی سازمان تعلیم و تربیت کودک چنین موقعیتی را برای جامعه ما ایجاد کنیم که تعلیم و تربیت کودکان شکلی مناسب به خود بگیرد.
انتهای پیام/