خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 01 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ذوق زدگی عجیب رسانه‌های ضد مقاومت از مصاحبه یک رهبر حماس با شبکه سعودی/ آیا سخنان خالد مشعل در شبکه العربیه ضدایرانی بود؟ +فیلم

مشرق | بین‌الملل، برگزیده | شنبه، 26 تیر 1400 - 23:53
یک نگاه ساده به ۲۶ دقیقه مکالمه خالد مشعل با مجری سعودی نشان می‌دهد وی حتی یک بار علیه ایران، مقاومت و یا حتی هر کشور عربی و منطقه‌ای سخن نگفته است.
فلسطين،عربي،مشعل،مجري،حماس،ملت،حمايت،ايران،امت،آرمان،كشورهاي ...

سرویس جهان مشرق _ چندی پیش خالد مشعل رییس دفتر سیاسی حماس در خارج از فلسطین، در یک گفت و گوی زنده تلویزیونی با سامی طاهر مجری شبکه سعودی العربیه شرکت کرد که از آنجا که رهبران حماس به ندرت با شبکه‌های عربستانی مصاحبه می‌کنند مورد توجه قرار گرفت.
در این میان برخی از رسانه‌های عربی و ضد مقاومت تلاش کردند تا نفس مصاحبه مشعل با العربیه را به کمک تحریف سخنان او به نزدیکی این جنبش به آل سعود و ضدیت با جمهوری اسلامی ایران ربط دهند اما حتی یک نگاه ساده به ۲۶ دقیقه مکالمه خالد مشعل با مجری سعودی نشان می‌دهد وی حتی یک بار علیه ایران، مقاومت و یا حتی هر کشور عربی و منطقه‌ای سخن نگفته است.
در اینجا به مهمترین بخش‌های این مصاحبه می‌پردازیم:
ابتدا مجری تلاش می‌کند تا جنگ اخیر غزه را بیهوده و منجر به تحمل خسارات و تلفات زیاد معرفی کند
مجری: دنیا معتقد است که حوادث شیخ جراح مسالمت آمیز بود تا اینکه حماس وارد ماجرا شده و آن را به درگیری نظامی تبدیل می‌کند.
مشعل: واقعیت این طور نیست ملت فلسطین به ویژه طی سالهای اخیر و در دوره ریاست جمهوری ترامپ با پروژه‌های تجزیه طلبانه و نابودگرایانه زیادی مواجه شد و آنها تلاش کردند آرمان فلسطین را از بین ببرند.
ما دیدیم که آنها معامله قرن را به اجرا گذاشتند که سرزمین فلسطین و به ویژه قدس را هدف قرار داده بود.
به این ترتیب ملت فلسطین با این پروژه و توطئه به مبارزه برخاست.
اتفاقاتی که در قدس و مسجدالاقصی در ماه مبارک رمضان و در منطقه شیخ جراح دنبال شد، نشان داد که مردم فلسطین در برابر تجاوزات اسرائیلی‌ها پایداری کرده و در مسجد الاقصی و باب العامود و منطقه شیخ جراح اقامت کردند.
ملت فلسطین نگاه ویژه‌ای به این کانون درگیری‌ها و توطئه های اسرائیلی داشت.
اتفاقی که افتاد این بود که محور مقاومت به اشغالگران فرصت داد، چرا که ما جدای از ملت فلسطین و سرزمین فلسطین نیستیم.
مقاومت تحولات قدس را از نزدیک دنبال می کرد، لذا به اشغالگران فرصت داد، اما وقتی اشغالگران بر تجاوز و تعدی خود اصرار کردند، آنها راهپیمایی پرچم را به سمت باب دیگری از مسجد الاقصی سوق دادند، اما پلیس رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی یورش برده و در ماه مبارک رمضان در برابر دیدگان تمام ‌دنیا به مردم در آنجا تجاوز کرد.
تمامی این موارد باعث شد تا مقاومت غزه نبرد پیروز آمیز خود را آغاز کند.
همه مردم فریادهای مردان و زنانی که در مسجد الاقصی اقامت کرده بودند تا از آنجا دفاع کنند را می‌شنیدند که خواستار مداخله گردان های القسام و ابو خالد الضیف بودند.
مجری: سوال من این است که دستاوردهای این جنگ چه بود و چرا این جنگ متوقف شد؟
مشعل: من برای شما توضیح خواهم داد آقای طاهر.
در این شرایط مقاومت وارد عمل شد و این موضوع پیام مهمی بود مبنی بر اینکه ما یک آرمان واحد و یک ملت واحد هستیم و نوار غزه که برخی آن را به عنوان یک دولت کوچک متهم می‌کنند و مدعی هستند که حماس به دنبال تشکیل یک دولت کوچک است، اما حماس نشان داد که جزئی اصیل از آرمان فلسطین و بخشی از ملت و سرزمین فلسطین است و باعث پیروزی آرمان قدس شد.
عظمت و پیروزی به دست آمده در این جنگ به برکت نیروهای مقاومت در غزه و تعامل مثبت آنها با موضوع قدس و بستر مناسبی بود که در شهر قدس و کرانه باختری به وجود آمده بود و آوارگان فلسطین و امت اسلامی نیز با این موضوع ابراز همبستگی کردند و جهان انسانی نیز با آن تعامل مثبت داشت.
در ادامه مجری تلاش می‌کند تا جنگ غزه را به دستور ایران و کمک‌های مالی این کشور به حماس ربط دهد که با پاسخ قاطع مشعل روبرو می‌شود
مجری: شما با کشورهایی نظیر ایران و ترکیه و جماعت اخوان المسلمین در ارتباط هستید در حالی که ملت‌های عربی مخالفت گسترده‌ای با آنها دارند، در این شرایط چگونه از عربیت و اسلامیت سخن می‌گویید؟
مشعل: شما سوال خود را بر اساس مبانی و فرضیه هایی قرار می‌دهید که اگر اجازه بدهید من آنها را اشتباه می دانم.
مثل این که شما بگویید این درگیری اخیر و همگرایی گسترده عربی و اسلامی بر اساس این قشر مشخصی که شما می‌گویید صورت گرفت.
نه اینطور نیست.
افکار عمومی عربی همه وارد میدان شدند، در اردن، در لبنان، و شمال آفریقا، الجزایر، اروپا و ترکیه و همه مناطق دیگر جهان، افکار عمومی عربی و اسلامی و حتی ملت اروپا و دهها شهر در آمریکا وارد عمل شدند و پیروزی آرمان فلسطین را رقم زدند و نشان دادند مذاکرات و پروژه های سازش طلبانه که برخی از فلسطینی‌ها و کشورهای عربی روی آن حساب کرده‌اند اعتبار بین‌المللی و جهانی ما را زیر سوال برده است.
جنگ اخیر چه سودی داشت؟
ملت فلسطین در این جنگ نشان داد که ملت بزرگی است و به حقوق خود پایدار است و در برابر اسرائیلی‌ها می ایستد.
این جنگ وجهه قبیح و زشت اسرائیلی‌ها را نشان داد که به کشتار کودکان اقدام می کنند و این به کنار.
من به نکته دیگری اشاره می کنم و در اینجا به عقب برمیگردم.
جنبش حماس به هیچ محوری وابسته نیست، ما جریان مقاومتی هستیم که در زیر اشغالگری قرار داریم.
جنبش مبارزاتی یک خط فکری و سازماندهی دارد همانطور که جبهه مردمی شامل قومی گرایان عرب است و جبنش فتح از مجموعه‌ای از گرایش‌ها تشکیل شده است.
این عیبی برای هیچ جریانی نیست...
به این ترتیب که شما [در میان حرف های من صحبت می کنید] نمی توانیم دیدگاهی که مورد نظر است را به مخاطب منتقل کنیم.
اجازه بدهید من رسالت خودمان را بیان کنم.
در ادامه مجری زیرکانه تلاش می‌کند تا مشعل را وادار به موضع گیری علیه ایران و اخوان المسلمین کند:
مجری: نماینده شما در یمن از شبه نظامیان حوثی که مکه مکرمه را با موشک هدف قرار می‌دهند حمایت کرده است(دروغ مسلم در حالی که انصارالله هرگز چنین امری را انجام نداده است)، حماس چگونه می‌تواند برای امنیت ملت عربی مورد اطمینان باشد؟
مشعل: من به شما گفتم هر کسی که از ما حمایت کند، ما از او تشکر خواهیم کرد.
کشورهای عربی و اسلامی متعددی از ما حمایت کردند بعضی از آن ها به ما پول دادند و برخی دیگر در امور سیاسی از ما حمایت کردند یا میان افکار عمومی خود یا در محافل بین‌المللی از مواضع ما حمایت کردند.
این حمایت‌ها منحصر به ایران نمی شود.
ایران از نظر تسلیحاتی از ما حمایت می کند و تکنولوژی در اختیار ما قرار می دهد.
هر کسی که از ما حمایت می کند، ما از او تشکر میکنیم.
این وظیفه ما است.
اما این باعث نقض تصمیم گیری های مستقل ما و رویکرد باز ما نسبت به امت عربی و اسلامی نمی شود و تشکر ما از هر دولتی به این معنا نیست که ما با برنامه کاری کامل این کشورها در ابعاد بین‌المللی موافق باشیم.
مجری: آیا شما حاضرید از رابطه با ایران و ترکیه در ازای تحکیم روابط با کشورهای عربی چشم پوشی کنید؟
مشعل: آقای طاهر، من چرا باید از مناسبات مختلف خودم با دیگران چشم پوشی کنم.
در مورد عربستان که شما هم مواضع این کشور را می دانید، ما تاریخ طولانی با این کشور داریم و امیدوار هستیم که نقش اساسی خود را مانند گذشته در آرمان فلسطین ایفا کند.
مناسبات ما به موازات هم در چارچوب مدیریت منافع و اختلافات ما دنبال می شود.
همانطور که عربستان هم الان از طریق عراق با ایران در حال مذاکره است.
کشورها ارتباطات خود را قطع نمی‌کنند.
ارتباطات من با تمامی امت اسلام است.
من با ترکیه و کشورهای خلیج فارس و ملت آفریقا و اردن و ایران و همه در ارتباط هستم.
مجری: آیا شما حملات حوثی ها به عربستان را محکوم می کنید؟
آیا شما مداخله حزب الله در یمن و سوریه را محکوم می‌کنید؟
آیا شما عملکرد شبه نظامیان مورد حمایت ایران در عراق را محکوم می کنید؟
مواضع شما در این زمینه چیست؟
مشعل: موضوعی که ما به آن می پردازیم موضوع فلسطین است.
ما مواضع خود را در قبال تحولات منطقه داریم، اما در مسائل مختلف مداخله نمی کنیم و درگیری در هیچ جایی را تایید نمی‌کنیم، چه در عربستان باشد یا در سوریه و عراق و مناطق دیگر.
تمامی اینها امت ما هستند.
اما ما در جنبش حماس آرمان خود را داریم و به آرمان خودمان می پردازیم و از درگیری های موجود در مناطق مختلف حمایت نمی‌کنیم.
مجری: آیا ترکیه با درخواست شما برای اعطای دفتر دائمی حماس در خارج به شما در این کشور موافقت کرده است؟
مشعل: این موضوع مربوط به مناسبات ما با ترکیه است و جای طرح آن در رسانه ها وجود ندارد، ما مناسبات مستمر و گسترده‌ای با ترکیه داریم و نسبت به همه سیاست باز در پیش گرفته ایم و از تمامی کشورها می‌خواهیم که از ما حمایت کنند و از تمام کسانی که رهبران ما را بپذیرند، استقبال می‌کنیم.
همانطور که برادر اسماعیل هنیه الان از پایتخت‌های مختلف عربی بازدید می کند.
ما از همه استقبال می‌کنیم.
حماس منحصر به جلب حمایت یک کشور نمی شود بلکه سران آن از پایتخت‌های کشورهای عربی و اسلامی مختلف بازدید می‌کنند.
ما به دنبال آرمان فلسطین هستیم.
مجری: درست است که مذاکرات به ویژه در جریان دیدار مقامات حماس در تهران و بیروت در خصوص اصلاح مناسبات بین دمشق و حماس وجود دارد؟
و آیا در صورت اصلاح مناسبات آمادگی شما برای بازگشت به دمشق وجود دارد؟
مشعل: در خصوص مناسبات با دمشق موضوع تازه ای وجود ندارد و ما پیش از این تمام مسائل در این زمینه را مطرح کرده ایم.
سوریه در حال حاضر در بحران به سر می‌برد و ما از خداوند می‌خواهیم که از این بحران به سلامت خارج شود.
ما امیدوار هستیم که امت اسلام و ملتهای مختلف درگیری‌های خود را رها کنند و زندگی امن و مطمئنی را برای خود رقم بزنند و کشورهای ما به امنیت و ثبات باز گردند تا بتواند آرمان‌های خود را دنبال کند.
به همین علت است که اتفاقاتی که در کشورهای مختلف می‌افتد برای ما سخت و دردناک است.
با این وجود درگیری ما با اشغالگران نیازمند این است که امت اسلام خیزش پیدا کند و بحران‌های داخلی خود را حل و فصل کند و جراحت ملت‌های خود را مداوا نماید تا بتوانیم به دشمن اصلی امت اسلام بپردازیم.
امروز می‌توان دست اسرائیل را در تمامی این درگیری‌ها مشاهده کرد، همانطور که امروز در بحران سد النهضه بین مصر و سودان نیز می توان نقش اسرائیل را مشاهده کرد.
همه ما میتوانیم سر انگشتان اسرائیل برای فتنه انگیزی را مشاهده کنیم که بخشی از آن در تلاش برای ایجاد کانالی به جایگزینی کانال سوئز دیده می شود.
اسرائیل با همراهی برخی کشورهای دیگر تلاش زیادی را برای ضربه زدن به امنیت ملی کشورهای عربی دنبال می کند، اما ملت فلسطین همچنان مانند گذشته در قلب منافع امت اسلام حضور دارد و اصرار زیادی به حفظ امنیت امت اسلام دارد.