خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 14 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

شفافیت هزینه ها و گردش مالی نامزدهای انتخابات ضروری است

مهر | استان‌ها | شنبه، 26 تیر 1400 - 16:07
ساری- رئیس دفتر هیئت نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در مازندران با بیان اینکه قانون انتخابات مربوط به چند دهه قبل است، گفت:شفاف سازی هزینه ها و گردش مالی نامزدها ضروری است.
انتخابات،نظام،قانون،نگهبان،شوراي،الاسلام،حجت،نرم،ثبت،مشكل،جم ...

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علی اصغر ذکوی بعدازظهر شنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه شورای نگهبان همواره تلاش کرده تا بر مبنای قانون اساسی و دین اسلام عمل کند، افزود: دلسوزان نظام در عمل به تصمیم شورا تکمیل می‌کنند و در مقابل گروهی که سرخط آن در بیرون از کشور و مخالفان نظام اسلامی است، تلاش دارند، ارکان نظام را موجب هجوم و تضعیف قرار دهند.
وی با اشاره به جنگ نرم، ترکیبی و ادارکی که علیه نظام مقدس اسلامی به راه افتاده است، گفت: ایجاد تردید در اسلام سیاسی، تغییر و مهندسی ادارک مردم و مسئولان از جمله نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان برای جنگ نرم است.
وی اظهار داشت: مصادیق نفوذ، استعمار فرانو و جنگ اداری از جمله ترفندهای دشمنان است و نباید از هجمه‌های نرم علیه ارکان نظام اسلامی غفلت کنیم.
حجت الاسلام ذکوی با بیان اینکه در انتخابات همکاری نسبتاً خوبی بین بخش‌های مختلف وجود داشت، برخی آسیب‌های موجود را تکراری و برخی‌ها را ویژه دانست و گفت: گزینش نامناسب و آموزش ناکافی در عوامل اجرایی ونظارتی، تأخیر چندساعته آغاز رأی گیری، مشکل تکراری کانون‌های ثروت و قدرت، تمدیدهای مکرر از جمله آسیب‌ها بوده است.
رئیس دفتر هیئت نظارت انتخابات شورای نگهبان در مازندران، آمار بالای آرای مأخوذه ونقص قانون در تعیین شرایط ثبت نام کننده را از دیگر آسیب‌ها برشمرد و گفت: این مسئله رسیدگی و انتخاب اصلح را مشکل می‌کند.
وی یادآور شد: فضای انتخابات کشور کاملاً غیراخلاقی و غیرقانونی به ویژه در حوزه تبلیغات مواجه است و پول پاشی ها و تخریب‌ها آسیب به شمار می‌رود.
وی با تاکید براینکه انتخابات تابع متغیرهای فراوانی است که تحت اختیار شورای نگهبان نیست، گفت: قانون انتخابات مربوط به چنددهه قبل است و با وصله پینه کردن و الحاقیه، اصلاح صورت نمی‌گیرد از این رو تدوین قانون جامع انتخابات امری لازم است.
حجت الاسلام ذکوی یادآور شد: قانون انتخابات باید برای ثبت نام شفاف سازی کند تا نامزدها و هیئت‌های اجرایی در احراز صلاحیت‌ها دچار مشکل نشوند و شرایط به گونه‌ای تعریف شود تا با ثبت نام فله‌ای مواجه نشویم.
رئیس هیئت نظارت انتخابات شورای نگهبان، متناسب سازی جرم با جرایم انتخاباتی را ضروری دانست و گفت: شفاف سازی هزینه‌ها و گردش مالی نامزدها، پیشگیری از لابی گری افراد حقیقی و حقوقی و سبک سازی فرایند انتخابات ضروری است.