خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 14 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

دولت آتی باید ضامن پیشرفت کشور باشد

باشگاه خبرنگاران | سلامت و پزشکی | سه شنبه، 22 تیر 1400 - 01:06
عضو ارشد بنیاد ملی نخبگان گفت: دولت سیزدهم بایستی ضامن پیشرفت و توسعه کشور باشد و به صورت همه جانبه مشکلات را حل کند.
دولت،•،مديريت،اجتماعي،كارآمدي،نظام،توسعه،جامعه،جهانشاهي،تحول ...

جهانشاهی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:
محسن جهانشاهی عضو ارشد بنیاد ملی نخبگان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انتظارات جامعه دانشگاهی از دولت آتی برای بهبود سیاست‌های آموزش عالی اظهار کرد: انتخابات انجام شده است و آنچه در این میان مورد توافق همه گروه‌ها، جریانات سیاسی و رای‌دهندگان بوده، کارآمدی دولتی است که قرار است مستقر شود.
او افزود: در واقع مطالبه اصلی همه این است که دولتی بر سر کار بیاید که بتواند با کارآمدی، ضامن پیشرفت و توسعه کشور و رفاه و آسایش مردم باشد؛ در حوزه سیاست خارجی تعامل سازنده با دنیا داشته باشد، در حوزه اقتصاد مشکل تولید، اشتغال، مسکن و معیشت مردم را حل کند، در حوزه فرهنگ به ارتقای توانمندی‌های فرهنگی کشور بپردازد و از تشتت فرهنگی جلوگیری کند، جلوی آسیب‌های اجتماعی را بگیرد، به ارتقای سطح خدمات بهداشتی و دسترسی عموم مردم به امکانات درمانی کمک کند و برای تولید علم و فناوری در کشور برنامه‌ریزی کند.
جهانشاهی تصریح کرد: اگرچه موضوع کارآمدی دولت، موضوع مورد اشتراک کلیت جامعه، نخبگان و مردم است، اما طبیعتاً نسخه جریان دولت انقلابی، برای رسیدن به این کارآمدی متفاوت از یکدیگر است و به عبارتی قطعاً مسیر متفاوت و خاص خود را برای رسیدن به این اهداف والای خود ترسیم می‌کنند.
معاون پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: در نهایت رئیس‌جمهور پس از آنکه مستقر خواهد شد باید در تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب‌های خود و مواجهه با دیگر ساختار‌های قدرت در جمهوری اسلامی به چه نحوی عمل کند که بعد‌ها در ارزیابی مجموعه عملکرد دولت، بتوان آن را دولت کارآمدی قلمداد کرد؟
شاخص‌های انتخاب مدیران کارآمد چه خواهد بود؟
و آسیب‌هایی که داشتن نگاه سیاسی و اتکاء به نیرو‌های غیرمتخصص و عدم اعتقاد به مبانی انقلاب که از عوامل مشترک ناکارآمدی در همه دولت‌ها بوده است و صدمات سنگینی به تصمیمات و مأموریت‌های دولت‌ها زده است چقدر اهمیت دارد؟
که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنم.
مدیریت جهادی
جهانشاهی افزود: مقام معظم رهبری بار‌ها بر کار و مدیریت جهادی تاکید فراوان داشته و آن را از شاخصه‌های مسئولیت در نظام اسلامی دانسته اند.
در واقع «مدیریت جهادی» در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب نه یک شعار که هویت اصلی مدیریت نظام است و «مدیریت» فرایند به کارگیری موثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در برنامه‌ریزی و سازماندهی و بسیج منابع و امکانات و هدایت و کنترل آن که برای دستیابی به اهداف سازمانی و بر اساس نظام ارزشی مورد قبول است.
او اضافه کرد: مدیریت جهادی تلاش بی وقفه در به کارگیری موثر و کنترل فعالیت‌های افراد، مبتنی بر مبارزه در تمام عرصه‌های علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و.
با نیت الهی، جهت نیل به اهداف والای جامعه و رفع موانع موجود است.
تعریف کارآمدی دولت
این عضو هیئت علمی دانشگاه تاکید کرد: کارآمدی در سیاست به معنای تحقق عینی و ملموسِ کارکرد‌ها و قابلیت‌های دولت در جهت گرداندن امور و رفع احتیاجات مردم است.
مردم به عنوان رکن اصلی نظام، به دولت نگاهی کارکردی دارند.
اینکه دولت بتواند وظایف خودش را در راستای ایجاد رضایت در مردم، به خوبی انجام دهد.
در شرایط فعلی و در دولت کار وکرامت، کارآمدترکردن دولت، در گرو ایجاد روحیه تحول‌خواه و نوآور است.
تحول به مثابه نیاز مدیریتی
جهانشاهی ادامه داد: مفهوم تحول که در سال‌های اخیر مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفته است، به معنای داشتن قدرت نوآوری همگانی، به خصوص مقامات دولتی در مسیر حل مشکلات است، تا جایی که ایشان تحول و نوآوری را اساس زنده بودن انقلاب می‌دانند.
عضو ارشد بنیاد ملی نخبگان گفت: از این رو تحول می‌تواند به کمک دولت آمده و آن را در عرصه مدیریتی کارآمد کند.
اگر دولت رویکرد‌های خود را بنا به نیاز روز کشور بتواند مورد بازبینی و تحول قرار دهد، می‌تواند توانمندی‌های خود را نیز در بین مردم تحقق ببخشد.
استراتژی‌های نو در جهت تحقق کارآمدی
جهانشاهی تاکید کرد: در این راستا دولت برای کارآمدتر شدن و در راستای ایجاد تحول موثر، سه اقدام ضروری می‌تواند انجام دهد: برآورده‌سازی نیاز‌های مردم- برانگیختن مشارکت شهروندان- بهره‌گیری از اصول و هنجار‌های داخلی و فرهنگ ملی-میهنی.
برآورده سازی نیاز‌های مردم
• بهره بردن از ابزار‌های تنظیمی برای جلوگیری از افزایش نامتعارف گروه‌های مختلف اقتصادی.
• مجال دادن به خصوصی‌سازی بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی.
• سرمایه گذاری در حوزه‌های تولیدی و نه خصوصی.
• کنار نهادن پارادوکس غرور و ناتوانی.
• کارآمدسازی و هوشمندکردن بروکراسی از طریق شایسته سالاری و عدم تبعیض.
برانگیختن مشارکت شهروندان
• حمایت بیشتر از تولید داخلی در سال تولید، پشتیبانی ومانع زدایی‌ها.
• رفع و زدودن مقررات دست وپاگیر و مانعِ مشارکت.
• مبارزه با فساد افراد سودجو.
• کمک به راه اندازی فعالیت‌های همیاری مردمی به عنوان الگوی تحقق بخش خودمختاری متکی به مردم.
• افزایش ظرفیت استخراجی دولت در حوزه مالیاتی و بهره برداری از منابع.
• ایجاد سازکار‌های موثر برای مشارکت ذی نفعان سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در همکاری با دولت.
بهره گیری از هنجار‌های داخلی و فرهنگ ملی- میهنی
• کنارگذاشتن دیپلماسیِ ابزاری، که با هدف گرفتن بهانه از دشمن توجیه می‌شود.
• مدیریت مسئولیت پذیر و شجاعانه بدون هراس از بهانه جویی دشمنان.
• توجه به عناصر اسلامی-ایرانی و عدم مجال دادن به تاثیر خرده هویت غربی در نفوذ در بدنه مدیریتی.
• خوداتکایی، خودسازی در عین توجه به امکانات بیرونی.
• در نظر گرفتن تحول به عنوان مفهومی انقلابی.
این عضو هیئت علمی دانشگاه تاکید کرد: از این رو می‌توان گفت همه امکانات لازم برای اقدامات کارآمد دولت وجود دارد و مهم‌ترین عامل در کارآمدتر‌کردن آن، ایجاد روحیه تحول‌خواه، چه از نظر فکری و چه مدیریتی است تا بتوان با اتکا به این مفهوم انقلابی و بومی، تحقق عینی توانمندی‌های دولت نزد مردم را رقم زد.
در واقع باید با نگاهی نوآورانه و تحول‌نگر، امکانات را در جامعه مدیریت و به کار برد.
الگوی‌های حکمرانی خوب؛ جامعه همکار و دولت کارآمد در مدیریت توسعه
جهانشاهی تاکید کرد: از جدیدترین رویکرد‌ها به توسعه، استقرار شاخص‌های الگوی حکمرانی خوب است.
شاخص‌هایی که سازماندهی نظام اجتماعی و سیاسی بر قالب خاصی و با سامانه ویژه‌ای که تنظیمات خود را بر دو وجه سلبی و ایجابی استوار می‌کند.
بر این پایه سوال‌های اساسی که مطرح می‌شود، چنین است: نخست، الگوی حکمرانی خوب بر ساختار نظام اجتماعی چه تاثیری می‌گذارد؟
و دوم، این الگو با این سازماندهی اجتماعی بر مدیریت توسعه چگونه تاثیر گذار است؟
درادامه این مقاله نشان خواهیم داد که با استقرار شاخص‌های الگوی حکمرانی خوب و هم افزایی و شراکت بین بازیگران اصلی توسعه یعنی دولت، جامعه مدنی و بخش خصوصی جامعه همکار و دولت کارآمد سازماندهی خواهد شد.
او ادامه داد: از طرفی دیگر بین شاخص‌های الگوی حکمرانی خوب و توسعه همه‌جانبه ارتباط وجود دارد.
توسعه در اصل باید نشان دهد که مجموعه نظام اجتماعی، هماهنگ با نیاز‌های متنوع اساسی خواسته‌های افراد و گروه‌های اجتماعی داخل نظام از حالت نامطلوب زندگی گذشته خارج شده و به سوی وضع یا حالتی از زندگی که از نظر مادی و معنوی بهتر است سوق یابد بر این اساس توسعه فرایندی است همه جانبه و معطوف به تمام ابعاد زندگی مردم و موجب تغییر در تمام ساختار‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و...
به گونه‌ای که نه تنها از لحاظ کمی بلکه باعث تغییرات کیفی در تمام ابعاد جامعه از جمله شیوه زندگی، رفاه اجتماعی و...
می‌شود.
انتهای پیام/