امیرحسین؛ از ناشنوایی تا نقاشی و درآمدزایی
گالری نقاشی امیرحسین کریمی، هنرمند ناشنوای مهدیشهری به همت دستانش فعال است؛ با قیمت توافقی چهره میکشد و از شهرهای مختلف سفارش میپذیرد.

گالری نقاشی امیرحسین کریمی، هنرمند ناشنوای مهدیشهری به همت دستانش فعال است؛ با قیمت توافقی چهره میکشد و از شهرهای مختلف سفارش میپذیرد.
فارس من| امیرحسین؛ از ناشنوایی تا نقاشی و درآمدزایی
خبرگزاری فارس سمنان- محدثه عباسی: چندی پیش در سامانه «فارس من» خبرگزاری فارس که مشکلات و درخواستهای مردمی در آن ثبت و پیگیری میشود، سوژهای تحت عنوان «هنرمند ناشنوا و نابغه مهدیشهری در انتظار بازدید مسؤولان از آثار هنریاش» درج شد.
در این سوژه آمده بود: «سلام بنده دبیر رابط هنرمند نقاش ناشنوا و نابغه مهدیشهری هستم؛ این هنرمند برای مسئولان شهر گمنام است؛ از شما کارکنان خبرگزاری فارس تقاضا دارم بهمنظور معرفی آثار این هنرمند و ایجاد انگیزه در این دانشآموز اقدام اثرگذار را مدنظر قرار دهید».
خبرگزاری فارس استان سمنان با پیگیریهای خود، دبیر رابط هنرمند نقاش ناشنوا و نابغه مهدیشهری را پیدا کرد و گزارش زیر نتیجه این پیگیریهاست.
آغاز نوشتن از آنجا بود که این دبیر خوشذوق از خبرگزاری فارس خواست تا اقدامی اثرگذار بهمنظور معرفی شاگرد ناشنوایش «امیرحسین کریمی» هنرمند مهدیشهری و آثارش انجام دهد و فارس نیز حسب وظیفه پیگیر ماجرا شد.
تکیهگاهی برای اوج
در دنیای پرفرازونشیب امروز که مشکلات متعدد همانند چتری سیاه بر زندگیها سایه انداخته است، شاید کمک به همنوع واژهای مهجور باشد یا فراموش کردن دیگران در یاریرسانی امری طبیعی به نظر برسد.
اما در همین شرایط، انسانهایی هم هستند که در این دنیای وانفسا بهنوعی خود را وقف دیگران کردهاند؛ اگرچه این دست انسانها کمیاب شدهاند؛ اما هستند آنانی که نردبان صعود دیگران بوده و وجودشان جرقهای برای شکوفایی دیگران شده است.
کمک و انفاق همیشه در مادیات خلاصه نمیشود؛ گاهی ایجاد انگیزه در دیگران آنچنان سکوی پرتاب و زمینهساز موفقیتهای دور از ذهن خواهد شد که بر هر حمایت مادی میچربد؛ داستان زیر نمونهای از اقدام زیبای یک معلم در قبال یک دانشآموز است؛ از جنس همان دسته افرادی که مصداق بارز انسانهایی هستند که میتوان از آنان بهعنوان تکیهگاهی برای اوج یادکرد.
معلم گزارش ما، در شنیدن صدا و نبض درون شاگردش از همگان پیشی گرفته و برای رسیدن به بلندای بخشندگی، از وجود خویش گذشته است تا جایی که بزرگترین آرزویش در دیگری خلاصه میشود.
شروعی برای یک حرکت نو
بهمنماه 1396 با دعوت معلم رابط «امیرحسین کریمی»، دانشآموز ناشنوای مهدیشهری برای بازدید از آثار هنریاش عازم مهدیشهر و محل تدریس امیرحسین شدیم.
ظاهراً دبیر رابط امیرحسین، نمازخانه مدرسه را برای نمایش آثار شاگردش انتخاب کرده بود تا با به نمایش درآوردن آثارش انگیزهای نو در این هنرمند ایجاد کند.
در بدو ورود نظرم به هیجان وافر دبیر رابط امیرحسین برای خوشامدگویی به مدعوان که از هیجان برای تشویق شاگردش نشأت میگرفت، جلب شد.
چند تابلوی زیبای نقاشی با نظم خاص روی دیوار نمازخانه به نمایش درآمده بود؛ معلم این دانشآموز با متمرکز کردن هر مراجعهکننده به تابلوها، درباره آنها توضیح میداد و امیرحسین که قدرت تکلم و شنیدن نداشت، دورادور به حضار خیره میشد و تعجب را در نگاه ناظران تجسس میکرد؛ هر چند دقیقه هم نگاه معصومش به نگاه معلمش گره میخورد و لبخند رضایت در چهرهاش هویدا بود.
نمایشگاه چندروزه آثار امیرحسین با استقبال خانوادهها همراه شد و شروعی برای یک حرکت نو بود.
او از ابتدا متفاوت بود
امیرحسین 16 سال داشت و پدر و مادر، سالها از این نعمت که فرزندشان صدایشان کند و خود او در تمام این سالها از طنین زندگی و از حسی که به انسان قدرت تصمیمگیری، اراده و حتی لذت زیستن میدهد، محروم بود.
از آرزوی برادر چهار ساله امیرحسین هم بشنوید که در ماشین و دوچرخه و پارک و شهربازی و تعلقات زمینی خلاصه نمیشود؛ اصلاً آرزویش برای خودش نیست؛ او آرزویش با معلم برادرش مشترک است.
برادرش اینگونه میگوید: آرزویم آنقدر بزرگ است که فقط خدا میتواند برآوردهاش کند!
و آرزوی آنها در اوج گرفتن امیرحسین خلاصه میشد.
صحبتهای معلم امیرحسین هم شنیدنی بود.
معلمی که بدون هیچ چشمداشت و در واقع اولین نفر و کاشف استعداد امیرحسین 16 ساله بود.
معلمی که آرزویش با امیرحسین و امیرعباس مشترک شده بود.
دبیر رابط این دانشآموز مهدیشهری که بررسی مشکلات آموزشی دانشآموزان ناشنوا و روشندل را عهدهدار است، درباره چگونگی کشف این توانمندی در وجود امیرحسین اینگونه میگوید:
با ابلاغ اداره آموزش و پرورش شهرستان مهدیشهر در سال تحصیلی 1396 بهعنوان دبیر تلفیقی (دبیر دانشآموزان ناشنوا و نابینا) وارد مدرسه متوسطه دوره اول، برای کار با دانشآموز ناشنوایی به نام امیرحسین کریمی شدم.
گیراییاش به نسبت پایینتر از دانشآموزان دیگر بود.
ارتباط، کار کردن و آموزش با این دانشآموز را شروع کردم.
تقی شاهقلی بیان کرد: زنگ هنر فرصت مغتنمی بود تا صدای نقاشی امیرحسین که نمایانگر قدرت و هنر خداوند بود، را بشنوم و پی به استعدادش ببرم؛ چراکه امیرحسین با ظرافت خاص و متفاوتتر از سایر دانشآموزان نقاشی میکشید.
عهدی که با خود بستم
دبیر رابط این دانشآموز بیان کرد: با دیدن اثر امیرحسین آنقدر جذب کارش شدم که بهعنوان معلمی که شعارش در وهله اول، تربیت انسانهای موفق و تحویل آنها به جامعه بوده و بعد تربیت دکتر و مهندس، مصمم شدم بهگونهای پشتوانه این دانشآموز برای شکوفایی استعدادش شوم.
شاهقلی بیان کرد: به خاطر اینکه امیرحسین سر راهم قرار گرفت، شاکر خداوند بودم؛ انگار دنبال چنین فرصتی بودم و با خود عهد بستم که هر چه در توان دارم، برای اوج گرفتن این شاگرد به کار ببندم تا از این طریق رسالت معلمیام را درست ادا کنم.
معلم رابط این دانشآموز مهدیشهری ادامه داد: به گفته خانواده امیرحسین، او اوقات بیکاری خود را با نقاشی کردن در منزل سپری میکرد و در ایام تابستان نیز چند جلسه در کلاسهای آموزش نقاشی شرکت کرد؛ اما هنر ذاتیاش هیچگاه بهصورت هدفمند پیگیری نشد.
وی با بیان اینکه پس از آگاه شدن از توانمندی امیرحسین تصمیم گرفتم تا مشوق این دانشآموز برای اثبات بیشترش شوم، ادامه داد: مدتی هم تلاشم را معطوف حل مشکل ناشنوایی امیرحسین با کاشت حلزون کردهام که این امر بهواسطه عواقبی که ممکن بود در پی داشته باشد، محقق نشد.
این دبیر بیش از یک سال و بهطور مستمر با هزینه خود، شاگردش را مورد حمایت قرار داد و حتی ایاب و ذهابش را به عهده گرفت.
شاهقلی بیان کرد: بعد از گذشت بیش از یک سال با زحمات مربی نقاشی، امیرحسین اکنون به درجهای از مهارت و شکوفایی رسیده است که تابلوهایش به فروش میرسد.
این معلم بیان کرد: تلاش میکنم امیرحسین با کسب درآمد از طریق هنرش در درجه اول احساس خودارزشمندی، استقلال و عزتنفس کند و هم پدر و مادرش به آینده فرزند ناشنوایش امیدوار شوند.
از گالری نقاشی تا فروش توافقی
امروز گالری نقاشی امیرحسین کریمی، هنرمند ناشنوای مهدیشهری به همت معرفیاش فعال است؛ با قیمت توافقی چهره میکشد و از شهرهای مختلف سفارش میپذیرد.
این هنرمند در انتظار بازدید مسؤولان از آثار هنریاش است تا گامهای موفقیت بیشتر از گذشته طی شود.
به گزارش خبرگزاری فارس؛ پس از پیگیری این خبرگزاری و معرفی این دانشآموز به برخی مسؤولان شهر ازجمله حسن ارگی، فرماندار مهدیشهر مقرر شد با هماهنگی فرمانداری مهدیشهر، نهادهایی چون آموزش و پرورش و بهزیستی از آثار این هنرمند بازید به عمل آورند.
انتهای پیام/74034/م/و