خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

انتخاب رشته؛ به نام کنکوری ها به کام فرصت طلبان/به خاطر چند تومان بیشتر با آینده داوطلبان بازی نکنید!

باشگاه خبرنگاران | اجتماعی و حوادث | شنبه، 19 تیر 1400 - 22:23
یک روانشناس در رابطه با پیامدهای منفی انتخاب رشته ناآگاهانه و فرصت طلبی برخی از مراکز انتخاب رشته توضیحاتی داد.
رشته،انتخاب،داوطلبان،مراكز،تحصيلي،مشاوران،شغلي،شرايط،قرار،رو ...

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛
منصوره نیکوگفتار روانشناس، در گفت و گو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با پیامدهای منفی انتخاب رشته ناآگاهانه و فرصت طلبی برخی از مراکز انتخاب رشته در روزهای داغ رقم خوردن آینده شغلی داوطلبان کنکور اظهار کرد: با توجه به اهمیت روزافزون تحصیلات دانشگاهی در کشور ما، هر ساله، انتخاب رشته، یکی از استرس‌ های بسیار بزرگ و در حقیقت، یکی از چالش‌ها و بحران‌هایی است که هر دانش آموز و خانواده کنکوری با آن روبرو می‌شود.
وی بیان کرد: این موضوع از جایی نشات می‌گیرد که جامعه با همراهی و مشارکت نظام آموزش و پرورش و با پشتیبانی و تایید‌های خانواده‌ها، یک نظام ارزشی مطلق انگار و یک استاندارد بسیار سختگیرانه و آرمان گرایانه را برای تصاحب برخی از رشته‌های دانشگاهی در بعضی از پوزیشن‌های شغلی از ابتدایی که بچه‌ها وارد مدرسه می شوند در ذهن و ضمیر آن‌ها قرار می‌دهند و آن‌ها را مقطع به مقطع، با چنین آمال و آرزو‌هایی رشد می‌دهند که بتدریج، این استاندارد‌های سختگیرانه در بچه‌ها درونی می‌شود و خودشان صاحب این معیار‌ها و استاندارد‌ها می‌شوند و علاوه بر این، جوّ رقابتی مدرسه و جامعه باعث می‌شود که هرچه بیشتر در این چرخه معیوب قرار بگیرند و بیشتر غرق شوند که در حقیقت، این موضوع، به چالش هرساله خانواده‌های کنکوری دامن می‌زند؛ به طوری که آن ها استرس بسیار زیادی را تحمل می‌کنند.
این روانشناس تصریح کرد: همه این موارد، مضاف بر خلأ سیستم آموزش و پرورش برای کمک به یک انتخاب رشته درست و منسجم و قابل اعتماد است.
یعنی نظام آموزش و پرورش، دوازده سال از عمر دانش آموزان را در بر می گیرد و از لحاظ تربیتی و در خوش بینانه ترین حالت، یک سیستم فراگیر و تمام و کمال به حساب می آید اما پس از آزمون کنکور، داوطلبان، بین موسسات و مراکز مشاوران تحصیلی که گاهی فاقد مجوز و بدون تخصص و نگاه دقیق و علمی هستند رها شده و وارد این کارزار می شوند و فرصت طلبان هم، از این آب گل آلود ماهی می گیرند تا بتوانند از این بازار داغ انتخاب رشته کسب درآمد کنند.
نیکوگفتار با اشاره به اهمیت انتخاب رشته در زندگی افراد گفت: این موسسات فاقد مجوز و متخصص در امر انتخاب رشته، به شرایط داوطلبانی که قصد انتخاب رشته دارند توجه لازم را نمی کنند.
این در حالی است که داوطلبان می خواهند از این طریق، مسیر تحصیلی و شغلی خود را رقم بزنند و اگر قرار باشد ملاک های لازم، استعداد، رغبت، فرهنگ دانش آموز، شرایط خانوادگی و اقلیم جغرافیایی آن ها در انتخاب رشته لحاظ نشود، پس از ورود به دانشگاه به جرگه افراد ناراضی از رشته تحصیلی شان می پیوندند و به یکی از سرخوردگان دانشگاه تبدیل می شوند که ناچار هستند به دلیل ورود به این مسیر، آن را تا انتها بروند و فقط یک مدرک بگیرند.
وی ادامه داد: داوطلبانی که در چنین شرایط فاقد صلاحیت انتخاب رشته قرار می گیرند، در اغلب مواقع، پس از فارغ التحصیلی به کار دیگری مشغول می شوند.
زیرا آن ها یا در رشته موردنظر خود شغلی پیدا نمی کنند و یا اساسا به آن شغل علاقه ای ندارند و یا حتی در آن زمینه، از استعداد لازم برخوردار نیستند و همه این دلایل باعث می شوند که پتانسیل ها و سرمایه های اجتماعی زیادی هدر برود و به دلیل این که فرد در زمینه استعدادها و رغبت های خود رشد نکرده و انرژی او در آن زمینه موردنظر مصرف نشده است.
بنابراین، این شرایط باعث سرخوردگی و نارضایتی از زندگی و در نتیجه افسردگی فرد می شود که همه این ها مربوط به انتخاب رشته نادرست است چراکه تمام فاکتورهای لازم در نظر گرفته نشده است.
این روانشناس با اشاره به قربانی شدن برخی از داوطلبان در جریان انتخاب رشته افزود: با توجه به سوء استفاده برخی از مراکز انتخاب رشته و مشاوران تحصیلی، آن ها از داوطلبان صرفا به عنوان یک برگ برنده برای بهره وری تجارت خود استفاده می کنند صرف نظر از این که برایشان اهمیتی داشته باشد که آینده این داوطلبان به چه نقطه ای می رسد و درست یا غلط، چه مسیری را طی خواهند کرد؟
نیکوگفتار تأکید کرد: برای انتخاب رشته باید در سیستم آموزشی کشور به صورت کلان و اساسی، یک بازنگری انجام شود و مسیر انتخاب رشته، شکل سازمان یافته تریذبه خود بگیرد تا هر ساله، داوطلبان کنکور، بین مراکز انتخاب رشته و فضاهای غیر حرفه ای و غیر تخصصی رها نشوند که فقط کیسه این مراکز پر شود، بدون آن که بهره لازم و مطلوب برای داوطلب به همراه داشته باشند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: البته موارد مذکور، منوط به غیرحرفه ای و غیرتخصصی برخورد کردن به موضوع مهم انتخاب رشته است چرا که در این میان، مراکز و متخصصان و مشاوران آموزشی و تحصیلی با صلاحیتی هم هستند که در عین حرفه ای بودن و تخصصی برخورد کردن، سعی می کنند عوامل و مولفه های لازم برای انتخاب رشته را درنظر بگیرند و داوطلب را در چاه بی انتها رها نکنند که پس از انتخاب رشته و ورود به دانشگاه متوجه شود که نه تنها به رشته انتخابی خود هیچ گونه علاقه ای ندارد بلکه از استعداد و امکانات لازم در آن رشته هم برخوردار نیست و بر این باور باشد که به بن بست رسیده است.
به همین منظور، باید بررسی و ارزیابی های لازم در انتخاب رشته داوطلبان لحاظ شود که این مهم باید به دور از هر گونه تبلیغات فریبنده باشد که در این میان، مراکز رسمی و دارای مجوز و مشاوران تحصیلی متخصص می توانند برای این داوطلبان گزینه خوبی باشند.
بیشتر بخوانید:
تست شخصیت شناسی که شما را بیشتر با خودتان آشنا می‌کند
انتهای پیام/