بومیسازی دستگاه حمل نفر در سکوهای گازی پارس جنوبی
رئیس کمیته ساخت داخل مدیریت تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس از بومیسازی نوع جدیدی از دستگاه حمل نفر در سکوهای پارس جنوبی با همکاری یک شرکت دانشبنیان داخلی خبر داد.

ایسنا/بوشهر رئیس کمیته ساخت داخل مدیریت تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس از بومیسازی نوع جدیدی از دستگاه حمل نفر در سکوهای پارس جنوبی با همکاری یک شرکت دانشبنیان داخلی خبر داد.
قنبر خادمی با اشاره به تدوین و پیادهسازی نظامنامه ساخت داخل در این شرکت از اواخر سال ۹۷ اظهار کرد: با توجه به اهمیت برداشت ایمن و پایدار گاز از سکوهای گازی پارس جنوبی و ضرورت رفع موانع ناشی از شرایط تحریم در زمینه تامین قطعات و تجهیزات بخش فراساحل، بومیسازی کالاهای مورد نیاز با اولویت مشارکت شرکتهای دانشبنیان ایرانی از دو سال گذشته به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه مدیریت تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس متناسب با نیازهای تعمیراتی سکوهای پارس جنوبی، از سالهای گذشته به روشهای مختلفی در زمینه ساخت داخل فعالیت و دستاوردهایی نیز به دنبال داشته است، تصریح کرد: در ادامه این رویکرد، با شکلگیری کمیته ساخت داخل، بهصورت سیستماتیک بر این موضوع تمرکز شده و فرایند داخلیسازی در جریان تبادل مستمر اطلاعات با شرکتهای سازنده، پیگیری و نهایی میشود.
رئیس کمیته ساخت داخل مدیریت تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس روند و نتایج همکاری با سازندگان و شرکتهای دانشبنیان ایرانی را مطلوب ارزیابی کرد و از داخلیسازی چند تجهیز خارجی از جمله بردهای الکتریکی و نوعی جدید از دستگاه حمل نفر (MAN TRANSFER BASKET) در سکوهای پارس جنوبی خبر داد.
خادمی درباره کاربرد دستگاه حمل نفر گفت: با توجه به شرایط کار در بخش فراساحل و ضرورت جابهجایی ایمن نیروی انسانی در محیطهای غیرهمسطح از جمله سازههای عظیم موجود در دریا، دستگاه حمل نفر به عنوان وسیله دسترسی و انتقال کارکنان به مکانهای مرتفع مورد استفاده قرار میگیرد.
وی بومیسازی دستگاه حمل نفر، سری X-۹۰۴ را نتیجه موفق همکاری با یک شرکت دانشبنیان ایرانی عنوان کرد و گفت: با توجه به انحصار تولید دستگاه حمل نفر مدل X-۹۰۴ توسط شرکتهای آمریکایی و اروپایی و همچنین مشکل تامین این کالا با وجود شرایط تحریمی، داخلیسازی این دستگاه در دستور کار قرار گرفت و پس از حدود یک سال فعالیتهای فشرده مهندسی معکوس، کار به سرانجام رسیده و نمونه نخست پس از انجام تستهای لازم به سکو ارسال شد.
به گفته رئیس کمیته ساخت داخل مدیریت تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس، ساخت سری X-۸۰۰ این دستگاه که از جنبههای مهندسی نسبت به مدل X-۹۰۴ دارای پیچیدگی کمتری است، پیش از این از سوی شرکت یاد شده تکمیل و بهکارگیری شده بود.
خادمی با بیان اینکه کالاهای داخلیسازی شده در مقایسه با نمونههای خارجی دارای اختلاف قیمت چندبرابری هستند، کاهش ارزبری و مقرونبهصرفه بودن تجهیزات ساخت داخل نسبت به نمونههای مشابه خارجی را از مزیتهای مهم توجه به داخلیسازی تجهیزات عنوان کرد و گفت: قیمت تقریبی این محصول بومیسازی شده، یکچهارم نمونه خارجی آن برآورد میشود که با توجه به پرکاربرد بودن مصرف آن در پارس جنوبی و سایر مجموعههای صنعت فراساحل، صرفهجویی ارزی قابل توجهی برای کشور به دنبال خواهد داشت.
وی سرمایهگذاری در زمینه ساخت داخل را زمینهساز رشد شرکتهای دانشبنیان و سازندگان داخلی عنوان کرد و گفت: تعامل شرکتهای دانشبنیان ایرانی با مجموعه صنعت نفت افزون بر صرفه اقتصادی و تامین تجهیزات مورد نیاز در شرایط تحریم، در زمینه رفع موانع تولید موثر بوده و موجب ارتقای سطح دانش فنی، خودباوری و در نتیجه خودکفایی کارکنان در تامین نیازهای داخلی باتوجه به ظرفیتهای موجود و شکست انحصار تولید تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت توسط شرکتهای خارجی میشود.
انتهای پیام