بزرگراه فتح به نام حاج احمد متوسلیان تغییر نام یافت/ دو کوچه به نام بانو امین و صدیقه دولت آبادی نامگذاری شدند
اعضای شورای شهر تهران دیروز تعدادی از معابر تهران را به نام شخصیتهای مبارز دوران مشروطه و انقلاب اسلامی تغییر نام دادند.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اعضای شورای شهر تهران دیروز نام بزرگراه فتح را به نام «حاج احمد متوسلیان» تغییر دادند.
شورای شهر تهران همچنین کوچه ششم در حدفاصل خیابان شهید سرافراز تا قائم مقام فراهانی را به نام کاظم اخوان خبرنگار خبرگزاری ایرنا که یکی از دیپلمتهای ربوده شده به همراه حاج احمد متوسلیان بود نامگذاری کرد.
با مصوبه شورای شهر تهران کوچه دوم در حدفاصل خیابان شهید سرافراز تا قائم مقام فراهانی به نام شهیدان خبرنگار تغییر نام یافت.
مجتهده بانو امین اصفهانی
اعضای شورای شهر کوچه رضا در خیابان کلاهدوز را هم به نام مجتهده بانو امین اصفهانی نامگذاری کردند.
بانو امین اصفهانی در چهل سالگی به دنبال سالها تلاش شبانهروزی توانست به درجه اجتهاد برسد.
وی پس از پشت سر نهادن مدارج علمی نزد استادانی، چون ابوالقاسم زفرهای، حسین نظام الدین کچویی، سید ابوالقاسم دهکردی، میرزا علی شیرازی، سید علی نجف آبادی، از علما و مراجعی، چون محمدکاظم شیرازی و عبدالکریم حائری، مؤسس حوزه علمیه قم، سید ابراهیم حسینی شیرازی اصطهبناتی، محمدرضا نجفی اصفهانی، مرتضی مظاهری نجفی اصفهانی اجازه اجتهاد دریافت کرد.
زمانی که صدیقه دولتآبادی با ایجاد «شرکت خواتین اصفهان»، به همراه جمعی از زنان همفکر خود به تبلیغ تفکر غیر دینی میپرداخت، بانو امین با سخنرانی در جلسات مذهبی زنان و تأسیس «کانون تبلیغات و تعلیمات دینی» و نگارش کتاب روش خوشبختی به شبهه افکنیهای دولتآبادی و همفکرانش پاسخ میداد.
سرانجام با استقبال زنان متدین اصفهان از سخنرانیها و مرکز تازه تأسیس امین و بالا گرفتن اعتراضات به عملکرد شرکت خواتین اصفهان، دولتآبادی مجبور به تعطیلی روزنامه زبان زنان و ترک اصفهان شد.
وی در مقابل ناسیونالیسم رضا شاه، خود را «بانوی ایرانی» لقب داد.
صدیقه دولت آبادی
شورای شهر تهران همچنین خیابان پنجم در خیابان قائم مقام فراهانی را به نام صدیقه دولت آبادی تغییر نام داد.
او از بنیانگذاران انجمن مشروطهخواهانه انجمن مخدرات وطن بود.
گروهی از موّرخان تصریح میکنند که دولت آبادیها با آنکه ملبس به لباس روحانی بودند، «بابی یا بهائی» بودند؛ و اساساً اعتقادی به دین تشیع نداشتند و این لباس را بنا به مصالحی پوشیده بودند.
«ایشان آنقدر نسبت به جنس مرد حساسیت داشت که اصرار داشت که در روزنامه خودش تنها مقالاتی را به چاپ برساند که از طرف زنان و دختران باشد و حتی اگر مقالهای از مردان در مورد مباحث مورد توجه این روزنامه هم بود باز هم به چاپ نمیرسید.
پدرش سید میرزا هادی دولتآبادی از مجتهدین مؤثر محلی و مشهور به رهبری شاخه ازلی بابیه و نماینده صبح ازل در ایران بود.
دولت آبادی در انجمنهای سرّی در دوران مشروطه، شرکت میکرد.
«انجمنهای سرّی» و بعضاً ماسونی از رونق خاصی برخوردار بودند و بسیاری از سران آزادیخواه و تجددطلب مشروطه از اعضای این نوع محافل سرّی بودند.
به موازات رونق گرفتن انجمنهای سرّی مردان، زنان تجددطلب و آزادیخواه نیز انجمنهایی تأسیس کردند که معمولاً زنان و دختران شاه یا وابستگان رجال سیاسی در آن شرکت داشتند.
صدیقه دولت آبادی، در این انجمنهای مخفی شرکت میکرد و طبق نقل «بدر الملوک بامداد» «سمت منشی انجمن مخدرات وطن» را به عهده داشت.
جالب اینجاست که این انجمن، برای اولین بار در ایران، اقدام به برگزاری مجالس ساز و نوا و رقص (گاردن پارتی) نمود.
در این مجالس در کنار سخنرانی، نمایشنامه و برنامههای تفریحی و سرگرم کننده (عمدتاً توسط ارمنی ها) اجرا میشد.
از این رو، با مخالفت صریح علما و اقشار مذهبی مواجهه شد.
بامداد
شورای شهر تهران خیابان ۲۲ بهمن در محدوده بزرگرا شهید ستاری را هم به نام بامداد تغییر نام داد.
مهدیه الهی قمشه ای
همچنین شورای شهر تهران کوچه طلا در اختیاریه شمالی را به نام مهدیه الهی قمشه ای از بانوان شاعر کشورمان تغییر نام داد.
مهدیه الهی قمشه ای دختر مرحوم محییالدین مهدی الهی قمشهای مترجم مفاتیح الجنان است.
انتهای پیام/