خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 27 خرداد 1400
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان کاوشگر عمیق (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):
رزولوشن صفحه شما برای نمایش نوار جستجو کم است!

یک نوحه با لطف امام حسین، گُل می‌کند/ بعضی انتقادها بوی حسادت می‌دهد

فارس | فرهنگی و هنری | شنبه، 22 خرداد 1400 - 01:34
سیدجواد پرئی گفت: عمده نسل جدید مداحان قطعاً‌ نمی‌توانند مانند حاج ذبیح‌الله ترابی، قطعه‌ای را روی دستگاه بخوانند، اما قطعاً‌ آن نسل هم حتی برای ۱۰ دقیقه نمی‌تواند یک نوحه پاپ کلاسیکی که حسین طاهری در جلسه می‌خواند، بخواند.
نوحه،مداح،حسين،مداحان،موسيقي،امام،اصلاً،مداحي،شاعر،شعر،دستگاه ...

خلاصه خبر

سیدجواد پرئی گفت: عمده نسل جدید مداحان قطعاً‌ نمی‌توانند مانند حاج ذبیح‌الله ترابی، قطعه‌ای را روی دستگاه بخوانند، اما قطعاً‌ آن نسل هم حتی برای ۱۰ دقیقه نمی‌تواند یک نوحه پاپ کلاسیکی که حسین طاهری در جلسه می‌خواند، بخواند.
خبرگزاری فارس ـ گروه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: مداحان امروز بیش‌تر سراغ شعرایی می‌روند که حین سرودن اشعار خوب، سبک خوب و نویی نیز برایش بسازند تا بتوانند در جذب مخاطب و البته رساندن پیام‌های نهضت امام حسین (ع) توفیق بیش‌تری به دست بیاورند.
سیدجواد پرئی، یکی از شاعران و سبک‌سازان جوان کشورمان است که در سال‌های اخیر بسیاری از سبک‌های سینه‌زنی و نوحه‌های مداحان مشهور، کار او بوده است.
برای خلق یک نوحه، تعامل و ارتباط با مداح موثرتر است و یا دست شاعر برای خلق اثر باید باز باشد؟
البته برخی از مداحان، شاعر هستند، فقط شعر نمی‌‌نویسند.
یک نوحه با لطف امام حسین، گُل می‌کند
نوحه «جلوی آیینه خودمو می‌بینم» با قلم و ملودی شما و نوای حمید علیمی دوسال پیش بسیار مورد توجه قرار گرفت و در فضای مجازی بازنشر شد.
از این نوحه و روند شکل‌گیری‌اش بگویید.
تفاوت نوحه «تو حسین بچگیمی» با دیگر نوحه‌ها
نوحه «جلوى‌ آیینه‌ خودمو‌ می‌بینم» با نوای حمید علیمی در سال ۹۷
گلایه‌ای میان مداحان وجود دارد که دوست دارند یک نوحه را برای اولین بار آنان بخوانند، اما شاعران و نوحه‌سراها، یک نوحه را به چند مداح می‌دهند؛ طوری که در یک شب ممکن است یک نوحه را چند مداح سرشناس بخوانند.
از بین ۲۵۰۰ نوحه در دهه ۹۰ چند نوحه ماندگار شده است؟
اصلاً چند تا نوحه بازنشر شده است؟
پس ما اینقدر نوحه نیاز نداریم
بررسی کنیم که آقای فلانی یا مثلاً ۵ تا مداح سطح بالا که شعرای اختصاصی و جلسات استراتژیکی هم دارند، اگر هر کدام ۱۰ نوحه، ۱۰ شور، ۱۰ زمینه، یعنی هر کدام از این ۵ تا، اقلاً برای ۱۰ شب اول محرم، ۵۰ قطعه سفارشی دارند که فقط خودشان می‌خوانند که در مجموع ۲۵۰ نوحه می‌شود.
در این ۱۰ اخیر که مداحی بسیار رسانه‌ای شده است،‌ ۱۰ تا ۲۵۰ تا،‌ ۲۵۰۰ نوحه توسط آنان خوانده شده است.
از بین ۲۵۰۰ نوحه، در دهه ۹۰، چند نوحه ماندگار شده است؟
اصلاً چند تا نوحه بازنشر شده است؟
پس ما اینقدر نوحه نیاز نداریم.
اینکه الزاماً هر مداحی سبک‌های جدا داشته باشد و الزاماً جدید بخواند، آنچنان اثری ندارد و آبی از ‌‌آب تکان نمی‌خورد، زیرا این تنها پسند مداحان است و در رزومه آنان تغییری ایجاد نکرده است.
نکته‌ای که من گفتم در خصوص نوحه بود و منظورم شعر نبود.
نوحه جزو آن بخشی است که به عزاداری و سینه‌زنی برمی‌گردد و با کفایت بودن آن جدای از جدید بودن آن است.
شما نوحه‌ای با این قواعد آماده کنید، من به تمام مداحان متخصص کشور می‌دهم و خواهش می‌کنم همه بخوانند.
من در خصوص فانتزی بچه‌های دهه ۸۰ و ۹۰، اخیراً مطالعات میدانی برای حوزه موسیقی و ترانه داشتم.
در این نوحه‌ها نمی‌توان اشاره مستقیم به روضه کرد.
اگر مردم در یک جلسه به صورت میانگین ۴۰ دقیقه سینه‌زنی کنند، نیم ساعت روضه گوش می‌‌دهند ولی روضه خیلی قابلیت دست به دست شدن ندارد؛ چون یک محل، مقام و شرایط خاصی دارد.
در این نوحه‌ها نمی‌توان اشاره مستقیم به روضه کرد
حقیقت این است که در جلسه یک یا دو ساعته، حدیث کساء می‌خوانند، منبر قوی، پیش‌منبر، روضه مفصل، پند، مدح و ...
در ژانر حماسه هم موفقیت کم نداشتیم؛ کارهایی که حسین طاهری در این چند سال اخیر در قالب رجز خوانده، بسیار جذاب بوده است.
من خیلی ذوق کردم که ساختارشکنی کردند؛ آن‌جایی که می‌خواهند مثلاً به امپریالیسم و مسائل روز اشاره کنند یا یک کاراکتری که ربطی به جریان عاشورا ندارد، سینه نمی‌زنند؛ دستشان بالا می‌آید مانند حالت شعار دادن و رجزخوانی است.
نوحه «یک عالمه گریه به روضه بدهکارم» با نوای سیدمهدی حسینی در محرم ۹۹
ادبیات نوحه محاوره‌ای شده است
بعد از ۱۴۰۰ سال، ۴۰ سال است که این مزرعه در حوزه شعر اهل‌بیت و نوحه، خوب محصول می‌دهد و مدام رویش دارد.
شما بلد نیستید ملودی خوب بسازید، شما فرم و ذائقه را نمی‌شناسید، نوحه هم که می‌خواهید بنویسید، انگار زیرنویس شبکه خبر است!
بعد از ۱۴۰۰ سال، ۴۰ سال است که این مزرعه در حوزه شعر اهل‌بیت و نوحه، خوب محصول می‌دهد، مدام رویش دارد، نباید این را زد.
تجربه ارتباط با مداحان و شاعران این سبک را هم دارید؟
من یک زمانی به تمام این مداحان که در این سبک نوحه می‌خوانند پیام دادم و گفتم کوچک شما سیدجواد پرئی، اگر کاری داشتید در مدیوم و فرم خودتان من می‌نویسم.
چون گفتند یکسری از این آقایانی که این اشکال‌ها را می‌کنند، سفارشی‌کار هستند و تنها برای مداحان یک تا ۱۰ و یا مداحان بیت رهبری می‌نویسند.
مداحان دیگری برای کارهای تلویزیونی،کاملاً روی موزیک و ساز زنده می‌خوانند، چراگلایه دارید که چه بلایی سر نوحه می‌آورید؟!
چقدر نیاز است مداحان برای بهتر بودن آثار خود به ردیف‌های آوازی تسلط داشته باشند؟
عمده نسل من قطعاً‌ نمی‌توانیم مانند حاج ذبیح‌الله ترابی، قطعه‌ای را روی دستگاه بخوانیم و قطعاً‌ آن نسل حتی برای ۱۰ دقیقه نمی‌تواند یک نوحه پاپ کلاسیکی که حسین طاهری در جلسه می‌خواند، بخواند.
عمده نسل من قطعاً‌ نمی‌توانیم مانند حاج ذبیح‌الله ترابی، قطعه‌ای را روی دستگاه بخوانیم و قطعاً‌ آن نسل حتی برای ۱۰ دقیقه نمی‌تواند یک نوحه پاپ کلاسیکی که حسین طاهری در جلسه می‌خواند، بخواند
توان ذهنی مداحان و جوانان ما در موسیقی مداحی، توان عجیب و غریبی است!
کدام خواننده در رزومه‌اش در ۱۰ روز محرم آثاری که مداحان خلق می‌کنند، ارائه کند.
تازه اینکه محرم و صفر برای مداحان یعنی ۳۰ تا موضوع در این ۳۰ موضوع هر شب ۱۰ تا محصول که با قصه‌ها و ملودی‌ها متفاوت ارائه می‌شود.
کدام یک از مداحان فعلی و شناخته شده مسلط‌تر به ردیف‌های آوازی است؟
مگر مهم‌تر از جریان عاشورا داریم؟
بار آن هم روی شانه مداحان و شاعران است.