خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 27 خرداد 1400
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان کاوشگر عمیق (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):
رزولوشن صفحه شما برای نمایش نوار جستجو کم است!

رسانه چگونه شعبده بازی می کند؟/ حواسمان به خشونت نمادین باشد

مشرق | فرهنگی و هنری | جمعه، 21 خرداد 1400 - 17:40
در یک جامعه ایدئولوژیک که بر خلاف اعتقادات و منطق و عقلانیت و اخلاق است آنچه که می تواند ضمانت کند تا عوام‌فریبی کمتر بشود، فهم عمومی مردم است.
انتخابات،جامعه،رسانه،سياسي،عمومي،رئيس،جمهور،نگاه،كشور،قرار،د ...

خلاصه خبر

عباس‌زاده: ما در کشور یک ساختار مدیریتی داریم که با آن ساختار کشور را اداره می‌کنیم ساختار رسمی ما طبیعتاً در قانون اساسی روشن است و آن سه قوه است قوه مجریه مقننه و قوه قضاییه ساختار و نظام تصمیم‌گیری ما هم روشن است از طرف دیگر اختیارات و مسئولیت‌ها هم کاملاً روشن است و از طرف دیگر امکانات و ظرفیت‌ها و محدودیت ها و آسیب‌ها نقاط ضعف و نقاط قوت ما هم در عرصه‌های مختلف روشن است طبیعتاً وقتی یک قوه تصمیم می‌گیرد این تصمیم در داخل یک ماتریسی تعریف می‌شود و طبیعتاً دولت در کشور ما لایحه بودجه را که سرنوشت یک کشور را در یک سال در عرصه اقتصادی سازندگی عمرانی اجرایی مشخص می کند یک لایحه ای تنظیم می کند می رود مجلس چه بسا در مجلس این لایحه دچار تغییرات اساسی بشود خب این می شود اولین محدودیت یک رئیس‌جمهور اصولاً برنامه‌هایی که یک رقیب یک داوطلب حضور در انتخابات ریاست جمهوری مطرح می کند به ویژه در عرصه های اقتصادی اول باید با اختیارات دولت هماهنگی و همسانی داشته باشد تناسب داشته باشد و اختیارات دولت و مسئولیت‌های دولت بیش از وظایف دولت نباید باشد و از طرف دیگر با بودجه و امکانات درآمدهای کشور سازگاری داشته باشد اگر بیش از این باشد باید برنامه‌های خلاقانه‌ای خودش را به زبان کارشناسی و منطق کارشناسانه ارائه دهد اگر وعده و وعیدها اولا با اختیارات دولت تناسب نداشته باشد ثانیاً با امکانات دولت با امکانات کشور تناسب نداشته باشد این اولین نشانه‌های به تعبیری تعارض و تفاوت وعده ها و آن چیزی است که در جامعه تحقق می‌یابد و اینجا اولین نشانه‌های زاویه در وعده و عمل می‌تواند باشد به همین خاطر هرچه معرفت سیاسی معرفت عمومی در جامعه بیشتر باشد چه در سطح عمومی و چه خواص و کارشناسان جامعه یا به تعبیری پیشران ه‌ای جامعه طبقه متوسط بتوانند منطقی به دور از جو زدگی و منصفانه با مسائل برخورد کنند طبیعتا آنقدر وعده وعیدهای کاندیدها با واقعیت همخوانی بیشتری خواهد داشت به نظر من عوام فریبی و عوام گرایی در تبلیغات انتخاباتی طبیعی است و طرف برای جلب رای یک برنامه ها و شعارهای را ارائه می دهد و منتشر می کند این جامعه است این معرفت عمومی جامعه است که بازیگران انتخابات را هدایت می کند به سمت واقع نگری جامعه منتقد یک مخاطب فعال می تواند محدود کند برش به تعبیری وعده های غیر عملی را فقط این است که می تواند محدود کند به همین خاطر رسانه ها به ویژه رسانه های فراگیر مأموریت و رسالت بسیار سنگینی دارند ما اگر در رسانه ها بتوانیم معیارها را برای مردم معرفی کنیم اصول را خوب برای مردم روشن کنیم فهم عمومی دانش سیاسی مردم بالاتر رود آن وقت گفتمان های رقیب در عرصه انتخابات مجبورند واقع بینانه ادبیات و گفتمان خودشان را طراحی کنند.
آجرلو : طوری داریم راجع به انتخابات صحبت می‌کنیم که این انگار اولین انتخاباتی است که می خواهیم در آن شرکت کنیم حافظه تاریخی پاک شده و از انتخابات گذشته و ما آمدیم انگار انتخاباتی را به شکل جدید برگزار کنیم انگار نه انگار که حداقل تجربه سیاسی و تاریخی را ما داریم و چقدر خوب می شود از تجربیات قبلی هم استفاده کرد حداقل در انتخاباتی که ما انتخاب رئیس جمهور داشتیم.
می خواهم کمی تخصصی تر و علمی تر به این موضوع نگاه کنیم از منظر پیربوردیو که یک جامعه شناس و مردم شناس مشهور فرانسوی است و عموماً در حوزه دینامیک قدرت و شیوه‌های انتقال قدرت بین نسل‌ها و در درون جامعه نظر می دهد و نظریات ارزنده دارد یک نظریه است عنوانش امر خشونت نمادین و در پی آن می‌گوییم امر شعبده نمادین اینجا می خواهم راجع به رسانه‌ها و نقش عالمان و ارتباطات رسانه و عالمان با امر خشونت نمادین صحبت کنم خشونت نمادین یک نوعی از خشونت است که با همدستی کسانی که خشونت بر آنها اعمال می‌شود و همان هایی که آن خشونت را اعمال می‌کنند صورت می‌گیرد یعنی اینجا به تعبیری ظالم و مظلوم با هم کمک می کنند که این خشونت انجام شود که شما در مقوله تبلیغاتی این را شاهد هستید.
هم در هژمونی سلطه رسانه در دنیا راجع به این حرف می‌زنیم هم در ارتباطات میان فردی راجع به این حرف می‌زنیم هم در رسانه‌های خودمان.
ما مردم پذیرفته ایم بیاییم سر و صدا کنیم طرفدار یک نامزد بشویم یک ادبیاتی بینمان رد و بدل می‌شود یک وعده های داده شود با همان تعابیری که صحبت شد و بعد از انتخابات آنها آن آقا کلان جایگاهش عوض می‌شود و تغییر نگرش کسانی که تا دیروز اصلا عددی محسوب نمیشدند و فردی که وعده می داد قدرت مند ترین آدم بود و قرار بود گلستان بکند کشور را بلافاصله فردای انتخابات تبدیل می‌شود به نفری که منتقد است و می‌گوید من می خواهم با مردم صحبت کنم .
تو نیامدی که با مردم صحبت کنی آمدی مشکلات آنها را حل کنی.
** افکار عمومی چطور بدانند که دارند درست انتخاب می‌کنند؟
ضمن این که راجع به خشونت نمادین هم باید ما حواسمان باشد آن چیزی که ساختار دارد تولید می کند و علاقه‌مندان به قدرت را علاقه مند تر می کند به اینکه در مسند قرار بگیرند و مدیریت بکنند حالا چون آدم ها پذیرفته اند رعیت شدن را و مطالبه‌گری فراموش شده و یک امر رایجی است که بنده مدیر شوم و رئیس جمهور شوم تضمین است تا آخر دوره که با انتقاد و صحبت مردم و باید ها گفتن دوره ام را به انتها برسانم و اصلا یک چیزهای دیگری گفته بودم و بیایم چیزهای جدیدی بگویم که خیلی از افرادی که در دوره ثبت نام داشتند می‌آمدند از حالا شروع کردند حرف های دیگر را زدند و مسائلی غیر از مسائل مردم مطرح کردند و قطعاً نگاه عالمان و نگاه اهالی رسانه خصوصاً به این باشد مخصوصاً با این مقوله رسانه‌های اجتماعی یک هوشیاری جدی را می‌طلبد.
** آقای دکتر عباس زاده شما سابقه حضور در وزارت کشور و بخصوص استانداری هم داشته اید به نظرم آشنا هستید به صورت کامل با این موضوع بعضی ها در همین رقابت‌ها و زمزمه های انتخاباتی هم گاه و بی گاه حتی از روسای جمهور ادوار مختلف شنیده ایم که آیا فلان موضوع دست رئیس جمهور نیست و رئیس جمهور اختیار کافی و وافی را ندارد واقعا به نظرتان رئیس‌جمهور اختیارات کافی را برای یک اتفاق بزرگ در کشور دارد یا ندارد ؟
دموکراسی در کنار مزایایش این آفت‌ها هم دارد در مورد انتخابات صحبت می‌کنیم اما این انتخابات در یک جامعه اعتقادی و ایدئولوژیک اصولاً باید متفاوت باشد.
این بسترهای فرهنگی و ساختار سیاسی یک کشور قانون انتخابات سازوکار انتخابات سازوکار نظارت شورای محترم نگهبان و خود قانون انتخابات الان این دوره در مجلس داشتیم و یک قانونی تصویب می‌شد که شورای نگهبان آمد در قالب یک مصوبه این را ابلاغ کرد حالا یک مناقشاتی هم با دولت پیش آمد با جاهای دیگر مثلا ما می‌گوییم مدیر و مدبر که در قانون اساسی وجود دارد خب کسی است که مثلاً ۵ سال سابقه مدیریت در استانداری و وزارت نمایندگی مجلس و یا غیر را دارد این شرایط سنی گذاشته‌ایم شرایط داشتن فوق‌لیسانس و یا معادل آن داشتن سابقه کار یک سری شرایط تعریف کردیم خود این قانون کمک می‌کند یکی می تواند بیاید یکی نمی تواند بیاید یک بسترهای فرهنگی و سیاسی قدرت جناح‌ها قانون انتخابات سازوکار انتخابات ساز و کار اجرا سازوکار نظارت داشتن مناسبات با ارکان قدرت با جناح ها همه اینها تاثیرگذار است که یک نفر بیاید و بشود رئیس جمهور کشور بخشی هم مردم تاثیر دارند مردم در سازوکار انتخابات خب می آیند یک قسمت از تصمیم را می گیرند در تعریف دموکراسی هم است می‌گویند در دموکراسی مردم را مشارکت داده و شریک می‌کنند در تصمیم و یک وقت هست مادر قاون اساسی هم داریم حق تعیین سرنوشت و این حدق از یک مسیر قانونی بستر فرهنگی اجتماعی سیاسی مناسبات سیاسی و سازوکارهای انتخاباتی وقتی این حق تعیین سرنوشت این طور عبور می‌کند نتیجه می‌گیریم که خیلی از مولفه ها تاثیر گذار است تا یک منتخب به عنوان رئیس‌جمهور نماینده مجلس یا شورای شهر از این صندوق بیرون بیاید این جا فقط پرداختید به بحث مردم که یک قسمت از این پروسه را شکل می‌دهد.