خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 13 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

دولت سلام برای تک تک شهرستان های گیلان برنامه دارد

ایسنا | استان‌ها | چهارشنبه، 19 خرداد 1400 - 20:12
یک نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گیلان را استانی پهناور با شهرستان های زیاد دانست و تاکید کرد: دولت سلام برای تک تک شهرستان های گیلان برنامه دارد.
شهرستان،گيلان،منطقه،جمهوري،سيزدهمين،نامزد،رياست،انتخابات،دور ...

ایسنا/گیلان یک نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گیلان را استانی پهناور با شهرستان های زیاد دانست و تاکید کرد: دولت سلام برای تک تک شهرستان های گیلان برنامه دارد.
سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در گفت وگوی تلویزیونی با مردم استان گیلان، با اشاره به قرار گرفتن گیلان در خطه ای سرسبز و بارانی، اظهار کرد: گیلان یکی از استان های مهم کشور است و قرار گرفتن در کنار دریای خزر یک موقعیت سوق الجیشی منحصر بفرد برای گیلان ایجاد کرده است.
وی با اشاره به سابقه عظیم تاریخی گیلان هم در ساخت ایران و هم در پیوستن به مکتب اهل بیت(ع) و حمایت از ائمه و امامزادگان، افزود: گیلان در تاریخ معاصر ایران نیز با انقلاب هایی که علیه رژیم های طاغوتی کرد نقش آفرین بوده و همچون جریان نهضت جنگل و پیروزی انقلاب و دفاع مقدس، در سایر امور کشور پیشتاز است.
این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با بیان اینکه گیلان در منطقه خاصی اقلیمی قرار دارد، تصریح کرد: ارتباطات بین المللی که توسط گیلان با همسایگان دریای خزر فراهم می شود، موقعیت ویژه ای به گیلان بخشیده است.
قاضی زاده هاشمی، با اشاره به وجود مناطق حفاظت شده محیط زیستی همچون تالاب انزلی و مناطق تاریخی، عنوان کرد: این ظرفیت می تواند گیلان را به مرکز گردشگری طبیعی اعم از جنگل و کوه و دریا و تاریخی مانند ماسوله و مذهبی همچون آستانه اشرفیه و سایر امامزادگان تبدیل کند.
وی گیلان را یک مرکز موثر تولید مواد غذایی در کشور دانست و گفت: مساحت گیلان ۱۴ هزار و ۴۴ کیلومترمربع است و دو میلیون و ۵۳۰ هزار و ۶۹۶ نفر جمعیت دارد.
این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، شهرستان املش را یکی از مناطق ویژه استان گیلان دانست و خاطرنشان کرد: صنایع غذایی خوبی در شهرستان املش تولید می شود که نیاز به ظرفیت سازی دارد تا بتوانیم تولیدات باغی و زراعی را افزایش دهیم.
قاضی زاده هاشمی، با بیان اینکه شهرستان املش با برخورداری از ۵۰۰۰ هکتار باغات چای دومین مرکز تولید چای در استان بعد از لاهیجان است، متذکر شد: در حوزه فرآوری چای باید کار جدی انجام شود.
همچنین ۳۵۰۰ هکتار شالیکاری دارد.
وی برنج را کشت اصلی منطقه گیلان از جمله املش در کنار حبوبات و غلات دانست و تصریح کرد: متاسفانه به علت پیر شدن جمعیت در گیلان به خصوص املش هرم جمعیتی تغییر پیدا کرده و جمعیت کم کم در حال پیر شدن است لذا با مهاجرت جوانان نیز رو به روست و صنایع فرآوری و ارزش افزوده لازم در شهرستان اتفاق نیفتاده و مزارع و کشت و کارها در حال تخلیه شدن است.
این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با اشاره به جاذبه های گردشگری املش به ویژه دهکده ییلاقی خصیل دست و نیاز آن به سرمایه گذاری، گفت: املش یک منطقه زلزله خیز است.
قاضی زاده هاشمی، آستارا را دارای یکی از قدیمی ترین گمرکات کشور با سابقه ۲۰۰ ساله دانست و عنوان کرد: گمرک استارا رتبه نخست صادرات کشور را دارد و بزرگترین گمرک زمینی شمال کشور است لذا شهرستان آستارا پل مهم ارتباطی میان ایران و جمهوری آذربایجان و دروازه ورود به منطقه قفقاز و دروازه طلایی اروپا محسوب می شود و سومین مرز فعال در حوزه صادرات و واردات کشور است.
وی مرز آستارا را یکی از امن ترین و پرترددترین مرزهای کشور دانست و یادآور شد: بیشترین منبع درآمدی گمرک گیلان مربوط به این منطقه است که به صورت چمدانی اتفاق می افتد.
این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با بیان اینکه آستارا با برخورداری از طبیعت فوق العاده سالانه شش میلیون گردشگری داخلی و ۶۰۰ هزار نفر گردشگر خارجی دارد، اضافه کرد: آستارا به واسطه رونقی که دارد مهاجرپذیر است و لذا شاهد تنوع قومیتی از جمله تالش و ترک و فارس و گیلک هستیم.
آستارا معادن شن و ماسه هم دارد، ولی بهره برداری خاصی از آن نشده که می تواند مشاغل گسترده ایجاد کند.
قاضی زاده هاشمی، با اشاره به تعطیلی واحدهای صنعتی و عدم وجود بازارچه مرزی مناسب، گفت: متاسفانه آستارا در دفن فاضلاب مشکل جدی دارد و منابع آبی آن کفاف مصرف را نمی دهد، زیرا خطوط شبکه انتقال آب سد لاستیکی راه اندازی نشده و عملا سد درست شده بدون اصلاح پایین دست بوده و لذا آب شرب و کشاورزی دارای مشکل است.
همچنین نیازمند تهیه پروتکل لازم بین ایران و آذربایجان برای نحوه استفاده از خزر هستیم تا مشکلات مرزی را به حداقل برساند.
وی آستانه اشرفیه را شهر مذهبی دانست که میزبان خاندان موسی بن جعفر(ع) است و عنوان کرد: اولین حکومت های شیعه در این منطقه تشکیل شده و شاهد سابقه تاریخی آن هستیم.
این شهرستان مرکز تولید صیفی جات از جمله چای است، اما نیاز به سرمایه گذاری در بخش سورتینگ و بسته بندی احساس می شود.
البته در تابستان مردم با مشکل آب مواجه هستند و وضعیت جاده ای و ترانزیتی مناسبی ندارد و شاهد قاچاق چوب و تغییر کاربری اراضی هستیم.
این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با بیان اینکه طرح امکان سنجی و مکان یابی و احداث بندر کیاشهر به زودی به نتیجه خواهد رسید تا یک بندرگاه جدید و کوچک ایجاد کنیم، متذکر شد: شهرستان بندرانزلی مورد هجوم ویلاسازی قرار گرفته و طی سال های اخیر با خشکسالی مواجه است.
همچنین دو بندر انزلی و کاسپین باید مکمل هم باشند، زیرا بندرانزلی از بزرگترین و فعال ترین بنادر حاشیه جنوبی دریای خزر است و بعد از بندر امام خمینی(ره) و بندر شهید رجایی سومین بندر از نظر تخلیه و تناژ و بارگیری محسوب می شود.
قاضی زاده هاشمی، با اشاره به رواج پدیده حاشیه نشینی در انزلی، ادامه داد: باید مسائل فی ما بین بندر کاسپین و بندر انزلی حل و فصل شود تا مشکلات به حداقل برسد و مدیران نسبت به مسائل محلی آشنایی داشته باشند.
وی با بیان اینکه کوه های تالش به رشته کوه البرز متصل است، گفت: شهرستان تالش بین کوه و دریا محاصره شده و از یک تمدن ۴۵۰۰ ساله برخوردار است.
این منطقه جاذبه های طبیعی فراوان دارد و در تولید محصولات باغی فراوان همچون کیوی و پرورش زنبور عسل نمونه است، اما به تکمیل بیمارستان و مراکز بهداشتی و درمانی نیاز دارد.
این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، شهرستان رشت را تاریخی و مهاجرپذیر دانست و افزود: متاسفانه رشد شتابان حاشیه نشینی و ساخت و ساز غیر اصولی در این شهرستان وجود دارد و طرح ریلی رشت، کوچصفهان، آستانه اشرفیه، لاهیجان، لنگرود و رودسر ضروری است.
قاضی زاده هاشمی، خواستار ساماندهی سریع ۸۳ هزار نفر حاشیه نشین شهرستان رشت شد و عنوان کرد: این شهرستان ۲۰ کیلومتر دسترس ساحلی دارد و باید صنایع بزرگ با اولویت صنایع پاک و تکنولوژی محور در زمینه نساجی و تبدیلی و تکمیلی به این منطقه بیاید.
وی تکمیل طرح ریلی رشت - کاسپین - انزلی را شط ارتباط با اوراسیا دانست و متذکر شد: مترو رشت باید به سرانجام برسد.
این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، برنج را کشت اصلی شهرستان رضوانشهر دانست و خاطرنشان کرد: در این منطقه زعفران کاری هم وجود دارد.
همچنین برخورداری شهرستان از منابع آبی غنی و باکیفیت شرایط را برای پرورش ماهی فراهم کرده و وجود دو اقلیم متفاوت، فرصت خوبی برای پرورش ماهیان سردآبی و گرم آبی است که باید سرمایه گذاری صورت گیرد.
قاضی زاده هاشمی، با بیان اینکه رضوانشهر با وجود جاذبه های تاریخی از امکانات تفریحی مناسب برای جذب توریست برخوردار نیست، اظهار کرد: مردم این منطقه در صنایع دستی همچون گلیم و قالیچه مهارت زیادی دارند که باید بازاریابی شود.
وی شرکت چوکا را مطرح در سطح خاورمیانه دانست و گفت: این شرکت به دلایل مختلف نیمه فعال شده است.
همچنین مردم رضوانشهر از تصرف دریا توسط دستگاه های دولتی ناراحت هستند.
این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، شهرستان رودبار را وسیع ترین شهرستان گیلان با محصولات باغی معروف همچون زیتون دانست و افزود: علیرغم دامداری فراوان در این منطقه کشتارگاه وجود ندارد و باید به کارخانجات و معادن توجه ویژه کرد.
همچنین وزش باد ظرفیت تولید انرژی است و با تنوع قومی در این شهرستان مواجه هستیم.
قاضی زاده هاشمی، شهرستان رودسر را مرکز پرورش گل و گیاه دانست و تاکید کرد: فقط منطقه چابکسر سالانه ۱۰ میلیون گل و گلدان تولید می کند و به بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای خزر می فرستد.
۳۰ درصد از گل گاوزبان کشور نیز در رودسر تولید می شود.
وی رودسر را مرکز تولید فندق کشور دانست و یادآور شد: مسئله فاضلاب در همه شهرهای شمالی از جمله دیده می شود.
این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بیکاری و مهاجرت جوانان را از جمله مشکلات شهرستان سیاهکل دانست و تصریح کرد: این منطقه از مراتع غنی برخوردار است که برای توسعه دام پروری مناسب بوده و کشت زعفران در سیاهکل شروع شده است؛ البته خطر تخریب منابع طبیعی نیز وجود دارد.
قاضی زاده هاشمی، با بیان اینکه شهرک صنعتی سیاهکل چندان فعال نیست، تاکید کرد: باید واحدهای صنعتی از حالت تعطیل و نیمه تعطیل خارج شود.
وی شهرستان شفت را معادل پنج و نیم درصد مساحت گیلان دانست و که مردم آن بیشتر برنجکار هستند و اضافه کرد: باید بهره وری کشت را بالا ببریم؛ همچنین کشت گل محمدی و نوغانداری و پرورش ماهی در این شهرستان رونق دارد، البته باید به زیرساخت های عبوری آن در مسیر ملاسرا، شفت و زنجان توجه کنیم تا این شهرستان از بن بست خارج شود.
این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، صومعه سرا را یکی از مراکز اصلی تولید محصولات کشاورزی است دانست و خاطرنشان کرد: برنج جزو کشت های اصلی این شهرستان است و نیشکر خوبی در این منطقه تولید می شود؛ همچنین کشت زعفران باب شده و علاوه بر اینکه از مراکز مهم پرورش مرغ گوشتی و تخم گذار محسوب می شود، ۱۷۲ واحد مرغداری فعال در صومعه سرا وجود دارد.
قاضی زاده هاشمی، با اشاره به ظرفیت های بالای گردشگری در شهرستان فومن از جمله ماسوله، امامزاده ابراهیم و قلعه رودخان، گفت: شهرک صنعتی فومن دارای ۱۲۰ کارخانه است که تنها ۷۰ کارخانه فعال دارد.
این شهرستان با مشکلاتی همچون سیل، بیکاری و عدم ساماندهی شبکه برق مواجه است و ایستگاه راه آهن ندارد.
وی از لاهیجان به عنوان عروس شهرهای گیلان یاد کرد که در شرق رودخانه سفیدرود واقع شده و اضافه کرد: مردم این منطقه به سمت کشاورزی گرایش دارند، اما متاسفانه سال های اخیر شاهد تمایل مردم به مهاجرت هستیم.
این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، لاهیجان را مرکز چای ایران دانست و گفت: چای و کلوچه لاهیجان مشهور است و باید زمینه صارات را فراهم کنیم.
متاسفانه این منطقه در آب شرب دچار مشکل است و همچنین نیاز به احداث بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی دارد.
قاضی زاده هاشمی، از رونق پرورش برنج و راتون در شهرستان لنگرود خبر داد و خاطرنشان کرد: این شهرستان مسافرپذیر است و ظرفیت های بالای بوم گردی در جنگل و کنار دریا دارد که باید دهکده های گردشگری ارتقا پیدا کند، اما با پدیده کوه خواری مواجه هستیم.
وی با بیان اینکه شهرستان ماسال به وجود گیاهان گلدار معروف است و عسل باکیفیتی دارد، اظهار کرد: پرورش زنبور عسل و گاومیش نیز یک ظرفیت محسوب می شود.
ماسال یکی از مراکز دیدنی فوق العاده با جلوه های ویژه طبیعی است و منحصر بفردترین طبیعت را دارد که زمینه رفت و آمد توریستی را فراهم می کند.
این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گیلان را استانی پهناور با شهرستان های زیاد دانست و تاکید کرد: دولت سلام برای تک تک شهرستان های گیلان برنامه دارد و همه شهرستان ها را ارزیابی کردیم و فقط برنامه ملی و استانی نداریم، بلکه شهر به شهر برنامه ریزی کردیم تا استان آباد و سرسبز گیلان شکوفاتر از قبل باشد.
انتهای پیام