خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 10 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

مسیر پروژه بزرگراهی ورزقان

باشگاه خبرنگاران | سیاسی | دوشنبه، 10 خرداد 1400 - 10:05
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال نماینده ورزقان در خصوص علت تغییر مسیر پروژه‌های عمرانی و بزرگراهی، گفت: مسیر پروژه بزرگراهی نوردوز- ورزقان- خواجه- تبریز براساس مفروضات مهندسی انتخاب شده است.
مسير،ورزقان،اسلامي،قطعات،كيلومتر،پروژه،نوردوز،خواجه،قطعه،سوا ...

اسلامی در پاسخ به سوال نماینده ورزقان:
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی امروز (دوشنبه، ۱۰ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال نماینده مردم ورزقان پیرامون طرح‌های عمرانی و تغییر مسیر‌های بزرگراهی، گفت: این پروژه ترکیبی از مسیر بین المللی نوردوز- ورزقان- خواجه- تبریز است که از خواجه تا نوردوز به طول ۱۲۰ کیلومتر طرحی بزرگراهی است که مطالعات آن سال ۸۶ آغاز شده و طرح کریدور آن سال ۸۷ تصویب شده است.
وی افزود: بر اساس فرآیندی که برای تامین اعتبارات طی شده و برآورد بودجه‌ای موردنیاز شرایط به گونه‌ای پیش رفته که تا سال ۹۷ کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت داشته است.
در این دوره وزارت با رایزنی‌ها و هماهنگی‌های صورت گرفته مثل سنقر که یکی از مراکز بزرگ صنعتی معدنی منطقه است، مذاکرات در سال ۹۶ انجام شد و توافقات صورت گرفت.
اسلامی ادامه داد: امروز در شرایطی هستیم که از ۱۲۰ کیلومتر این پروژه ۶۰ کیلومتر در قالب ۵ قطعه، قطعات یک تا ۴ حدود ۹۰ درصد پیشرفت داشته است، قطعه ۵ که کنارگذر ورزقان محسوب می‌شود حدود ۳۰ درصد پیشرفت داشته است و مسیر طی شده قطعات یک تا ۴ به آسفالت و بهره برداری برسد و قطعه ۵ نیز با رفع موانع تکمیل شود.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: ما در روز‌های آینده بزرگراه ۹۰ کیلومتری تبریز- اهر را افتتاح خواهیم کرد این پروژه سهم خود را در قطعات جنوبی کریدور خواهد گذاشت، اما ابهامی که در این زمینه وجود دارد و برای نماینده سوال ایجاد کرده پیرامون دخالت‌هایی است که در این مسیر شده لذا ما تیم کارشناسی در این زمینه گذاشتیم و مشاوران مستقلی را موظف به انجام مطالعات کردیم، مطالعات تکمیلی براساس مفروضات بار ترافیکی و جمعیتی انجام شده است و مشخصا جمع بندی و ارائه گزارش تهیه شده توسط مشاوران منتخب این بود که مسیر انتخاب شده کاملا درست، دقیق و کارشناسی است و حداقل احجام و هزینه را به نسبت گزینه‌های دیگر خواهد داشت.
اسلامی ادامه داد: برهمین اساس اطمینان حاصل شد که مسیر پروژه براساس مفروضات مهندسی انتخاب شده است بنابراین امیدواریم با تعامل ایمیدرو برای ۶۰ کیلومتر باقیمانده و تکمیل قطعات نیمه تمام تامین اعتبار کنیم و هرچه سریع‌تر مسیر نوردوز تا خواجه که از ورزقان عبور می‌کند را تکمیل کنیم و این گذرگاه بین المللی به سمت کشور ارمنستان که آمد و شد را تسهیل خواهد کرد را به بهره برداری برسانیم.
ادامه دارد...