سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

خام فروشی سنگ ضربه ای بر پیکره ی اقتصاد کشور

تسنیم | بازار | شنبه، 01 خرداد 1400 - 08:59
خام فروشی سنگ یکی از مهم ترین مباحث در حوزه صنعت و معدن کشور به شمار می آید...
سنگ،كشور،فروشي،خام،فرآوري،توليد،ايران،صادرات،بازار،معدن،توجه ...

خام فروشی سنگ یکی از مهم ترین مباحث در حوزه صنعت و معدن کشور به شمار می آید ، که مستلزم چاره اندیشی ، همدلی و حمایت جدی در بخش خصوصی و دولتی است .
متاسفانه رغبت کشور ما در خام فروشی تنها به یک مورد خاص محدود نمی شود و در موارد بسیاری به چشم می خورد .
صادرات سنگ ایران در سال 1370 بیش از 80 میلیون دلار و در ترکیه درحدود 40 میلیون دلار بود .
حال آنکه امروز درکشورمان حداکثر250 میلیون دلار است و در ترکیه بالغ بر2.5 میلیارد دلار !!
حال علاوه بر این عقب ماندگی شدید نسبت به رقبای منطقه ، خام فروشی سنگ بلای خانمان سوزی دیگری است که بر جان کشور افتاده است .
معضلی که در پی آن عواقب اقتصادی زیادی به بار آورده است .
چرا خام فروشی سنگ ؟
درکشوری با این حجم از معادن طبیعی و شمار قابل توجهی جوان بیکار ، چرا خام فروشی ؟؟؟؟
وقتی صنعتی همچون سنگ که ظرفیت بالایی در اشتغال زایی و کسب ثروت دارد ، چرا باید نادیده گرفته شود ؟
نبود تجهیزات و ماشین آلات مدرن از مهم ترین مواردی است که موجب ضعف در فرآوری سنگ شده است .
اغلب دستگاه های موجود در کارخانه های سنگ بری مربوط به قبل از انقلاب است و دچارفرسودگی شده اند ( تنها ده درصد ازکل کارخانه های کشور مجهز به دستگاه های مدرن هستند ) و نیازمند جایگزین های مناسبی هستند که توان تولید محصولی با کیفیت داشته باشند .
از طرفی هزینه ی این تجهیزات بسیار بالاست و باتوجه به کاهش ارزش پول رایج کشور و چندبرابر شدن قیمت دستگاه ها ، حتی تصور خرید آن برای تولید کنندگان ، امری محال شده است .
از سوی دیگر بانک ها تسهیلات کافی و ارزنده ای با شرایط مناسب برای این کار اختصاص نداده اند .
نرخ بهره ی بالا ، دیرکردها و جریمه ها و ...
موجب عدم تمایل کارخانه داران در به بروز کردن تجهیزاتشان شده است .
به طور کلی اگر بخواهیم دلیل رغبت خام فروشی سنگ را در یک جمله خلاصه کنیم ، باید به بالا بودن هزینه های فرآوری سنگ در کشورمان اشاره نماییم ، که تحت تاثیر عوامل بسیاری قرار دارد و تا زمانیکه در جهت رفع آن ها گامی موثر برداشته نشود و حمایت جدی دولت همراه آن نباشد ، این مساله به قوت خود باقی خواهد ماند .
مساله ی مهم دیگر که در کشور ماکمتر مورد توجه قرار دارد ، ورود تولید کنندگان در عرصه فروش محصولات است .
کارخانه ها اغلب به دلیل عدم دانش و تجربه کافی در زمینه ی بازرگانی ، موفقیت چندانی در عرصه ی فروش و بازاریابی محصول فرآوری شده بدست نیاورده اند .
به همین دلیل رغبت بیشتری به خام فروشی دارند .
بنابراین همکاری و مشارکت صاحبین معدن وکارخانه ها با شرکت های متخصص بازرگانی سنگ ، می تواند گامی مهم در تحقق فروش سنگ فرآوری شده در بازار بین الملل باشد .
این کار علاوه بر اشتغال زایی و جلوگیری از هدر رفت سرمایه ملی ، ارز آوری خیلی بیشتری خواهد داشت .
وضعیت ایران از نظر منابع
ایران به لحاظ ذخایر معدنی در جایگاه دهم جهان قرار دارد و با تولید سالانه 13 میلیون تن سنگ تزیینی و نما ، جزء پنج کشور شاخص سنگ جهان می باشد .
باتوجه به آمارها ، ظرفیت تولید سنگ ساختمانی ایران ، سالانه بیش از 30 میلیون تن است که از بین 2000 معدن اکتشافی ، بیش از 1200 معدن فعال می باشد .
اما در این میان تنها 35 درصد ظرفیت تولیدی خود را به بازار عرضه می کنند .
طبق گزارشات ، تنها یک پنجم صادرات مربوط به محصول فرآوری شده و مابقی متعلق به خام فروشی است !!!
چه معضلاتی نفس صادرات سنگ فرآوری شده ایران را بند آورده است ؟
مشکلاتی نظیر حمل و نقل کالا ، جابجایی پول ، منع کشورهای مطرح بابت خرید سنگ از ایران ؛ از جمله مواردی است که بر اثر تحریم ها طی چندسال اخیر بر کشورمان وارد شده است .
اما آنچه در حقیقت لطمه ای جدی به صنعت سنگ کشور وارد می کند ، عوامل درونی و دستورهای غیرکارشناسی شده است .
به نوعی می توان گفت دچار خود تحریمی در این عرصه شده ایم و برای رفع این مشکل ، نیازمند تشکیل گروهی از کارشناسان خبره و باتجربه در این صنعت هستیم تا شاخص های کیفی وکمی لازم را ارزیابی و ارائه نمایند .
البته ناگفته نماند که تمام این تصمیم گیری ها نیازمند حمایت جدی و همه جانبه دولت را می طلبد .
از جمله موارد مشوق به خام فروشی سنگ :
ضعف حضور در نمایشگاه ها و بازاریابی گسترده در خارج از کشور موجب از دست رفتن فرصت های زیادی شده است .
بنابراین لازم است تا اتاق های بارزگانی با همتی مضاعف در این زمینه ورود کرده و اقدامات لازم را به انجام برسانند .
از طرفی دلال هایی وجود دارند که تمایلی به صادرات نداشته و حتی الامکان مانع این کار می شوند .
نبود تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته در اکثرکارخانه ها که درنهایت منجر به تولید محصولی مطابق با استاندارهای جهانی نمی شود .
عدم مشارکت بانک ها در پرداخت تسهیلات با نرخ بهره ی کم و شرایط مناسب تر
عدم حمایت دولت از صادرکنندگان و نداشتن برنامه ریزی دقیق و درستی برای این حوزه
بالابودن هزینه ی فرآوری سنگ
لغو جوایز صادراتی از سال 1390 به بعد ، که خود ابزاری محرک برای رقابت با بازار جهانی بود .
بی توجهی به منابع انسانی از نظر آموزش های لازم و رفع مشکلات مالی و دغدغه آن ها
کم توجهی تولید کنندگان سنگ به صادرات در پی رشد تقاضای بازار داخلی ( این موضوع در دوره مسکن مهر با رونق گرفتن ساخت و سازها ، تقاضای بازار سنگ داخل کشور افزایش یافت و دیگر کمتر کسی بود که به تسخیر بازارهای خارجی بیاندیشد .
از این رو فرآوری هم با کم توجهی روبرو شد .)
"این مطلب تبلیغاتی است"
انتهای پیام/