خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

اولین مخالفت با صهیونیسم از طرف یهودیان مومن بود

مهر | دین و اندیشه | جمعه، 17 اردیبهشت 1400 - 19:47
حاخام یونس حمامی لاله زار گفت:یهودیان در تمام دنیا وظیفه دارند با یکدیگر هم صدا شده و از حق مظلومان در سرزمین‌های اشغالی دفاع کنند و سکوت نکنند.
ديني،كليميان،متدين،مخالفت،شيوه،دفاع،حمامي،تورات،زار،مظلوم،را ...

حاخام یونس حمامی لاله زار در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در ادیان توحیدی در کنار وظایفی که رابطه انسان با خداست بخش مهمی از این دستورات در ارتباط با انسان و انسان است و دفاع از مظلوم مورد تاکید است حتی قیام حضرت موسی علیه السلام و شیوه مسئولیت پذیری ایشان نسبت به رسالت همین راهکار را نشان می‌دهد که هدف دفاع از مظلوم است و این به عنوان یک امر و فریضه دینی محسوب می‌شود.
رهبر دینی کلیمیان ایران ادامه داد: همچنین دفاع از مظلوم جنبه اخلاقی هم دارد و در میان ادیان توحیدی هم مشترک است و مختص به گروه و دین خاصی نیست چرا که در درجه اول یک وظیفه انسانی است.
وی بیان داشت: جنبش صهیونیسم برگرفته از جنبش‌های ملی‌گرایانه اروپاست در این میان تاکید بر یکسری از آرمان‌های یهودیت هم دارد ولی بدون در نظر گرفتن شرایط دینی به همین خاطر بسیاری از افراد متدین و مذهبی یهود از همان ابتدا با این جنبش مخالف بودند.
امروزه در دنیا صهیونیست مسیحی هم وجود دارد ولی بیشترین مخالفت و اولین مخالفت با جنبش صهیونیسم از طرف خود یهودی‌ها و افراد متدین یهودی بوده است چون این شیوه را شیوه تورات و حضرت موسی علیه السلام نمی‌دانند.
یعنی اینکه ما بخواهیم به یک آرمانی برسیم و این از راه ظلم کردن و ضایع کردن حقوق دیگران باشد آن چیزی نیست که مورد پسند خداوند و همچنین پیامبران الهی باشد.
هدف همیشه از نظر دینی راهکار را توجیه نمی‌کند بلکه باید راهکار هم راهی باشد که مورد پسند خداوند و در چهار چوب فرایض دینی باشد.
حاخام حمامی لاله زار افزود: امروزه در بسیاری موارد خود جامعه کلیمیانی که در سرزمین‌های اشغالی ساکن هستند درگیری دارند و حتی دادگاه‌هایی که در آنجا وجود دارد بر اساس تورات حکم نمی‌کنند و به این خاطر از قدیم دادگاه‌های حاخامی شکل گرفته و افرادی که متدین هستند به دادگاه‌های حاخامی مراجعه می‌کنند.
همچنین دادگاه‌های دولتی سیستمی شبیه به قوانین فرانسه یا ترکیه دارند که در بسیاری از موارد جنبه‌های لائیک دارد و به صورت سکولار و خلاف دین است.
رهبری دینی کلیمیان ایران در بخش دیگر عنوان کرد: در مدارس دولتی اسرائیل اجازه ندارند آیه توحید که آیه معروفی از تورات است که می‌گوید (بشنو ای اسرائیل خدای خالق ما خدای یکتاست) را سر صف یا در کلاس دانش‌آموزان بخوانند یا بنویسند.
وی با بیان این نکته خاطر نشان کرد و گفت: حتی آمریکایی که استعمار بزرگ است روی دلار خودش اعتقاد به خدا را زده است اما در اسرائیل حتی اجازه بیان این اعتقاد به خدا داده نمی‌شود.
به همین دلیل است که صهیونیست‌ها با وجود اینکه تاکید به آرمان‌های یهودی داشتند اما از همان ابتدا یهودیان متدین با آن‌ها مخالف بودند و آنها را نه تنها تأیید نکردند بلکه مخالفت و مبارزه هم کرده‌اند.
حاخام حمامی لاله زار در ادامه بیان کرد: در همه مواردی که این مخالفت با شیوه رفتاری رژیم صهیونیستی وجود داشته است در بیانات مختلفی که توسط انجمن کلیمیان یا نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی صورت گرفته یا از زمانی که راهپیمایی روز قدس وجود داشته در همه این سال‌ها بدون استثنا جامعه کلیمیان هم مثل بقیه در این در راهپیمایی‌های روز قدس حضور پر رنگ داشته و شرکت کرده است.
رهبری دینی کلیمیان ایران در پایان گفت: ما یهودیان در بین تمام افراد دنیا وظیفه داریم از حق مظلومان در سرزمین‌های اشغالی دفاع و همکلام شویم و حق سکوت نداریم.