خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 30 فروردین 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

سهمیه واکسن سالمندان درگز به افراد غیرمرتبط تزریق شده‌ است؟

ایسنا | استان‌ها | یکشنبه، 12 اردیبهشت 1400 - 15:36
واکسیناسیون در برابر بیماری کرونا در بسیاری از شهرهای کشور آغاز شده‌ است اما با توجه به محدودیت میزان واکسن، واکسیناسیون طبق اولویت و دستورالعملی که از جانب وزارت بهداشت مشخص شده به افراد مرتبط و کسانی که بیشتر در معرض خطر ابتلاء به بیماری هستند تزریق می‌شود و هر شهرستان در مراحل گوناگون دوزهای مشخصی از واکسن را دریافت می‌کند.
واكسن،تزريق،درگز،شهرستان،سالمندان،بهداشت،بهزيستي،واكسيناسيون ...

ایسنا/خراسان رضوی واکسیناسیون در برابر بیماری کرونا در بسیاری از شهرهای کشور آغاز شده‌ است اما با توجه به محدودیت میزان واکسن، واکسیناسیون طبق اولویت و دستورالعملی که از جانب وزارت بهداشت مشخص شده به افراد مرتبط و کسانی که بیشتر در معرض خطر ابتلاء به بیماری هستند تزریق می‌شود و هر شهرستان در مراحل گوناگون دوزهای مشخصی از واکسن را دریافت می‌کند.
اما اینکه آیا این واکسن‌ها به افراد جامعه هدف تزریق می‌شود یا نه، بحثی است که این‌ روزها بسیار خبرساز شده است و در همین مدت کوتاه از شروع واکسیناسیون، نمونه‌هایی از تخلف و سوءاستفاده افراد از این سهمیه‌ها گزارش شده است.
یکی از این موارد که اخیرا مطرح شد تزریق واکسن سهمیه سالمندان در شهرستان درگز به افراد غیر مرتبط است؛ خبری که بعد از انتشار آن روابط ‌عمومی بهزیستی خراسان رضوی نیز اطلاعیه‌ای درباره آن صادر کرد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان درگز در واکنش به این خبر در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: تعداد دوز واکسنی که برای مرکز سالمندان دریافت شده، هم برای سالمندان بوده و هم برای پرسنلی که در آن جا مشغول به کار هستند.
حمیدرضا سلیمی اظهار کرد: شواهدی که تا کنون بدست آمده حاکی از این است که در پی انصراف یکی از پزشکان این مرکز سالمندان، از دریافت واکسن و همچنین سالمندی که بر اثر سکته مغزی شرایط دریافت واکسن را نداشته، سهمیه واکسن آن‌ها به افراد دیگری تزریق شده است.
سلیمی تأکید کرد: این موضوع همچنان در حال بررسی است و سیستم‌های امنیتی و حراستی وارد عمل شده و در حال واکاوی کامل موضوع هستند.
وی خاطرنشان کرد: چنانچه در این زمینه تخلفی صورت گرفته باشد قطعا متخلفان به مراجع قانونی معرفی شده و طبق ضوابط با آن‌ها برخورد خواهد شد.
سلیمی افزود: واکسیناسیون در شهرستان درگز طبق اولویت‌هایی که وزارت بهداشت معین کرده است انجام شده و علاوه بر سهمیه کادر بهداشت و درمان و سهمیه سالمندان، اخیرا هم سهمیه سالمندان بالای ۸۰ سال را تحویل گرفته‌ایم که به زودی واکسیناسیون این گروه هم شروع خواهد شد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان درگز در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این شهرستان بیان کرد: در حال حاضر وضعیت شهرستان درگز به لحاظ شیوع بیماری کرونا قرمز است و درخواستی که از مردم داریم این است که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمک کنند که زنجیره انتقال بیماری ضعیف‌تر شده تا بهتر بتوان شرایط را مدیریت کرد.
سلیمی اظهار کرد: خوشبختانه میزان بستری‌های بیمارستان امام خمینی درگز به زیر ۱۰ نفر رسیده است و به لحاظ دارویی هیچ‌گونه کمبودی نداریم.
وی عنوان کرد: با پیگیری‌های مسئولان شهرستان برای بحث تآمین اکسیژن بیمارستان نیز گام‌های خوبی برداشته شده و دستگاه اکسیژن‌ساز وارد بیمارستان شده و در حال آماده‌سازی اتاقک آن هستیم.
وی ابراز امیدواری کرد با تکمیل اتاقک دستگاه اکسیژن ساز طی ۲۰ روز آینده و راه‌اندازی هر چه سریع تر آن، مشکل کمبود اکسیژن بیمارستان نیز حل شود.
همان طور که اشاره شد بعد از انتشار خبر تزریق سهمیه واکسن مرکز سالمندان درگز به افراد غیر مرتبط، روابط عمومی بهزیستی خراسان رضوی نیز در واکنش به آن اطلاعیه‌ای صادر کرد.
در بخشی از متن این اطلاعیه آمده ‌ است: در پی درج خبری در خصوص تزریق دو دوز واکسن به افراد غیر مرتبط در یک مرکز سالمندان در شهرستان درگز در رسانه‌ها، با دستور سرپرست بهزیستی استان، بررسی موضوع و انجام تحقیق دقیق، به فوریت از سوی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در دستور کار قرار گرفت.
بنا بر گزارش روابط ‌ عمومی بهزیستی خراسان رضوی، از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تعداد ۵۸ دوز واکسن برای تزریق به مددجویان مقیم و پرسنل دو مرکز سالمندان در شهرستان درگز به شبکه بهداشت و درمان این شهرستان تحویل و سپس با حضور و همکاری کارشناسان شبکه بهداشت و درمان شهرستان و کارشناس بهزیستی درگز، این واکسن‌ها به تمام سالمندان واجد شرایط و پرسنل مراکز مذکور تزریق شد.
در پایان واکسیناسیون، مشخص شد به دلیل انصراف یکی از پزشکان مرکز از تزریق واکسن و نیز وجود بیماری زمینه‌ای در یکی از افراد مقیم که در نتیجه، این سالمند، شرایط تزریق واکسن را نداشته، دو دوز واکسن اضافی، به جهت اینکه می‌بایست فورا مصرف می‌شد و گرنه به سرعت از بین می‌رفت، به دو فرد غیر مرتبط و خارج از فهرست اسامی اعلام شده به شبکه بهداشت و درمان، تزریق شده است.
در ادامه این اطلاعیه آمده نیز از مراکز بهداشت شهرستان‌ها درخواست شده تزریق واکسن در مراکز تحت نظارت بهزیستی، دقیقا مطابق با آمار اعلام شده مددجویان و پرسنل از سوی بهزیستی شهرستان باشد.
همچنین از کارشناس ناظر بهزیستی نیز مؤکدا می‌خواهد بر فرایند و نحوه تزریق واکسن در بین مددجویان و پرسنل مراکز نظارت داشته باشد که حتی اگر واکسنی اضافه بر مددجویان و پرسنل بوده و خطر فساد واکسن نیز در میان باشد هیچ تزریقی به افراد غیر مرتبط انجام نشود تا خدای ناکرده حقوق مددجویان و مردم شریف‌مان تضییع نگردد.
به گفته‌ مدیر شبکه بهداشت و درمان درگز تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد و به محض روشن‌ شدن موضوع، اطلاع‌رسانی خواهد شد.
آن طور که در این مدت اخبار درج و انتشار یافته همچنین تزریق واکسیناسیون نیز گاه خبرساز شده، نشان می‌دهد که با توجه به نیاز و تقاضای جامعه به واکسن و کمبود و لزوم اولویت بندی آن این مهم نیازمند نظارت و مراقبت بیشتری هست تا شائبه‌ای در این باره رخ ندهد.
انتهای پیام