خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

خبرنگاران در اولویت‌های فاز دوم تزریق واکسن کرونا قرار ندارند

ایسنا | استان‌ها | سه شنبه، 07 اردیبهشت 1400 - 15:31
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: صنف خبرنگاران طبق برنامه وزارت بهداشت در اولویت‌های اعلامی در فاز دوم تزریق واکسن کرونا نیستند.
استان،زنجان،واكسن،تزريق،مراكز،كرونا،بالاي،بيماري،مركز،دانشگا ...

ایسنا/زنجان رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: صنف خبرنگاران طبق برنامه وزارت بهداشت در اولویت‌های اعلامی در فاز دوم تزریق واکسن کرونا نیستند.
پرویز قزلباش ظهر امروز (۷ اردیبهشت‌ماه) در نشست خبری که به‌ صورت مجازی برگزار شد، با بیان اینکه افرادی که به مراکز ۱۶ ساعته مراجعه می‌کنند بر اساس نسخ نوشته شده، می‌توانند نسبت به تهیه دارو اقدام کنند اما کمک‌ دارویی مانند یک کار مددکاری در این مراکز انجام نمی‌شود، اظهار کرد: خدمات مراکز ۱۶ ساعته به حدی ارزان است که تقریباً می‌توان گفت برای افراد رایگان است که این مبالغ در شهرها و روستاها با جمعیتی کمتر نیز با قیمت تمام شده کمتری محاسبه می‌شود.
وی با بیان اینکه در درمانگاه شماره ۱۴ زنجان خدمات تخصصی نیز ارائه می‌شود، یادآور شد: متخصصان عفونی و داخلی به ترتیب در شیفت‌های صبح و بعد از ظهر در این مراکز حضور داشته و بیماران را ویزیت می‌کنند و اگر بیماری می‌تواند به صورت سرپایی درمان شود، اقدامات لازم انجام و در صورت نیاز به بستری به بیمارستان‌ها ارجاع داده می‌شود.
این مسئول با اشاره به آغاز واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال از امروز در استان زنجان، تصریح کرد: تا این لحظه طبق آخرین آمار ۷۰۰ نفر از سالمندان بالای ۸۰ سال در استان واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند که تا بعد از ظهر امروز این تعداد به مراتب افزایش خواهد داشت.
وی با یادآوری اینکه افرادی که بیماری زمینه‌ای و صعب‌العلاج دارند، باید از طرف پزشک تایید شده و در عین حال مدارک مربوط به بیماری خود را نیز همراه داشته باشند، گفت: این امر کمک می‌کند تا بتوانیم به افرادی که نیازمند هستند، واکسن تزریق کنیم.
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان با بیان اینکه، زنجان بیش از ۱۷ هزار سالمند بالای ۸۰ سال دارد، اظهار کرد: پس از واکسینه این افراد به ترتیب رده‌های سنی دیگر واکسینه و بر اساس اولویت‌های تعیین شده کشوری، برای تزریق معرفی می‌شوند.
قزلباش با اشاره به تاثیر محدودیت‌های کرونایی در روند بیماری، اضافه کرد: وقتی محدودیتی اعمال می‌کنیم، ۱۰ تا ۱۴ روز پس از آن شاهد تاثیرگذاری خواهیم بود که برای موفقیت در این حوزه نیز علاوه بر محدودیتی که بر اصناف و حمل و نقل رفته اعمال شده، باید سایر منافذ نفوذ ویروس از جمله اجتماعات، دورهمی‌های خانوادگی و رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی در سطح جامعه نیز بسته شود.
این مسئول با بیان اینکه خبرنگاران در فاز دوم اعلام شده برای واکسن کرونا پیش‌بینی نشده‌اند، ادامه داد: گلایه‌هایی از رعایت نکردن میزان حضور کارکنان در ادارات با توجه به شاخص‌های تعیین شده وجود دارد که در این راستا نیز حراست ادارات موظف به توجه به این موضوع هستند.
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با اشاره به علت سه مرحله‌ای بودن تزریق واکسن در زنجان، افزود: علت این موضوع تزریق دُز یادآوری است که این امر نیز به نوبه خود یک مزیت محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه بر اساس سهمیه استان، عمده واکسنی که به افراد بالای ۸۰ سال تزریق می‌شود واکسن آسترازنکا و سینوفارم است که یکی مربوط به سبد کواکس و یکی هم مربوط به چین است، تاکید کرد: تا حد ممکن تلاش می‌کنیم واکسیناسیون با سرعت مطلوب انجام شود.
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان، پرداختن به این مسئله که یکی از محل‌هایی که می‌تواند جایگزین ویروس شود حلق، دهان و بینی است، اظهار کرد: می‌توان با یک برنامه منظم، شست‌وشوی بینی با محلول‌های نمکی را در دستور کار قرار داد.
این مسئول با تاکید بر اینکه اسپری کردن الکل بر روی همه بدن کمک به جلوگیری از ابتلا به کرونا نمی‌کند، تصریح کرد: در استفاده از الکل باید احتیاط شود، زیرا از الکل بیشتر برای ضدعفونی دست‌ها استفاده می‌شود.
قزلباش با تاکید بر اینکه از محلول‌های حاوی کلر نیز می‌توان برای ضدعفونی سطوح استفاده کرد، گفت: هرچند امکان انتقال از سطوح هم خیلی کم است و انتقال از سطوح بیشتر از طریق دست‌های آلوده است که ممکن است ویروس از طریق مخاط چشمی نفوذ کند.
وی با بیان اینکه طی ۱۴ ماه گذشته تعداد مراکز ۱۶ ساعته از ۱۱ مرکز به ۳۲ مرکز رسیده است، خاطرنشان کرد: بخشی از این مراکز در سیستم دانشگاهی و بخشی نیز با استفاده از ظرفیت سایر ارگان‌ها مانند هلال‌احمر، سپاه و تامین‌اجتماعی دایر شده است، تا جایی که در حال حاضر ۲۲ مرکز ۱۶ ساعتی دانشگاهی و ۹ مرکز غیردانشگاهی در استان فعال است.
انتهای پیام