خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 29 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

فقدان سواد رسانه‌ای موجب غوطه‌ور شدن در اطلاعات غلط می‌شود

ایسنا | استان‌ها | چهارشنبه، 01 اردیبهشت 1400 - 01:11
بازرس خانه مطبوعات کشور گفت: اگر افراد سواد رسانه‌ای نداشته باشند تأثیرپذیری آنها از رسانه‌ها بیشتر خواهد بود و چه‌بسا در دامن اطلاعات غلط غوطه‌ور و متحمل خسارت جبران‌ناپذیری شوند.
سواد،اطلاعات،احمدي،خبري،پيام،مطبوعات،رسانه،خانه،بازرس،نداشته ...

ایسنا/اردبیل بازرس خانه مطبوعات کشور گفت: اگر افراد سواد رسانه‌ای نداشته باشند تأثیرپذیری آنها از رسانه‌ها بیشتر خواهد بود و چه‌بسا در دامن اطلاعات غلط غوطه‌ور و متحمل خسارت جبران‌ناپذیری شوند.
حبیب احمدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سواد رسانه‌ای به مفهوم شناخت رسانه، درک پیام و تجزیه‌وتحلیل محتوای پیام اطلاق می‌شود تا افراد درک صحیح و درستی از رسانه‌ها داشته باشند.
وی با بیان اینکه امروزه در دنیای ارتباطات و انفجار اطلاعات انسان‌ها علاوه بر سواد خواندن و نوشتن، رایانه‌ای، مالی، عاطفی و ارتباطی، باید سواد رسانه‌ای نیز داشته باشند تا با توجه به معیار یونسکو باسواد تلقی شوند، ادامه داد: در دهکده جهانی که انواع رسانه‌ها با ضریب نفوذ متفاوت وجود دارد، اگر افراد سواد رسانه‌ای نداشته باشند و نتوانند انواع رسانه‌ها و تولیدات آنها و سیاست‌گذاری آنها را بشناسند در انبوهی از اطلاعات سردرگم خواهند شد و چه‌بسا این بمباران اطلاعات افراد را به بیراهه هدایت کند.
به گفته مدیرعامل خانه مطبوعات استان اردبیل، سواد رسانه‌ای باعث شناخت ماهیت رسانه، توانایی کشف حقایق پنهان از لابه‌لای اخبار و پیام‌ها می‌شود و همچنین افراد با استفاده از این نوع سواد می‌توانند اغراض و امیال شخصی و گروهی یا جهت‌گیری‌های سیاسی و جناحی را با توجه به سیاست‌های درون و برون‌سازمانی آن رسانه بشناسد.
احمدی با بیان اینکه داشتن سواد رسانه‌ای برای صاحبان رسانه‌ها امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است، گفت: این افراد باید سواد خود را به‌روز و آپدیت کنند تا بتوانند در ماراتن و رقابت نفس‌گیر رسانه‌ها دوام بیاورند.
این روزنامه‌نگار اردبیلی تصریح کرد: متأسفانه احساس نیاز به آموزش در بین صاحبان رسانه‌ها کم‌رنگ است در حالی که این موضوع باید در سرلوحه برنامه‌های کاری خبرنگاران و شاغلان این حرفه باشد.
به گفته بازرس خانه مطبوعات کشور، مسئولانی هستند که ماهیت و کارکرد رسانه‌های صوتی، تصویری، مجازی، نوشتاری یا مکتوب شامل شبکه‌های اجتماعی، نشریات الکترونیکی و پایگاه‌های خبری، خبرگزاری و پایگاه‌های خبری و غیره متوجه نیستند و هیچ تفاوتی برای آنها قایل نیستند و اسفناک‌تر اینکه روابط‌عمومی برخی ادارات نیز از این امر مستثنی نیستند.
احمدی تشریح کرد: مدیران رسانه‌ها باید با متدهای نوین خبرنویسی، گزارش‌نویسی، تاکتیک‌های خبری، نحوه صحیح تیتر نویسی، صفحه‌بندی و آیین نگارش و غیره آشنا باشند و در آموزش آنها اهتمام لازم را داشته باشند.
انتهای پیام