اعتبارات نهاد ریاست جمهوری تنها ۸ درصد رشد داشته است
سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد: اعتبارات نهاد ریاست جمهوری در لایحه بودجه سال ۹۸ در مقایسه با اعتبارات مصوب سال ۹۷، تنها هشت درصد افزایش داشته است.

به گزارش به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، به نقل از مرکز اطلاعرسانی، روابط عمومی و امور بینالملل سازمان برنامه و بودجه کشور، مقایسه اعتبارات هزینهای نهاد ریاست جمهوری طی سالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ (جدول پیوست) نشان میدهد، مجموع اعتبارات نهاد ریاست جمهوری در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ در مقایسه با اعتبارات مصوب سال ۱۳۹۷، صرفاً هشت درصد رشد داشته است نه ۳ برابر (۲۰۰درصد).
افزایش اعتبارات نهاد در لایحه سال ۱۳۹۸ به شرح ذیل است: مرکز اطلاعرسانی، روابط عمومی و امور بینالملل سازمان برنامه و بودجه کشور، مقایسه اعتبارات هزینهایطی سالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ (جدول پیوست) نشان میدهد، مجموع اعتبارات نهاد ریاست جمهوری در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ در مقایسه با اعتبارات مصوب سال ۱۳۹۷، صرفاً هشت درصد رشد داشته است نه ۳ برابر (۲۰۰درصد).
افزایش اعتبارات نهاد در لایحه سال ۱۳۹۸ به شرح ذیل است:
بیشتر بخوانید: نحوه تصویب "لایحه بودجه" چگونه است؟
۱- اعتبار ردیف هزینهای (۱-۱۰۱۰۰۰) با عنوان «نهاد ریاست جمهوری» ۱۰ درصد رشد داشته است که صرفاً مربوط به افزایش حقوق و مزایای پرسنلی (۲۰ درصد ضریب حقوق) است و سایر هزینههای ردیف ۶۵ درصد کاهش یافته است.
۲- اعتبار ردیف (۱۳-۱۰۱۰۰۰) با عنوان «مرکز امور حقوقی بینالملل - دعاوی حقوق بینالمللی» ۱۸ درصد رشد داشته است که مربوط به پرداخت حق عضویتهای بینالمللی نهاد و همچنین پروندههای مربوط به شکایت ایران از ایالت متحده آمریکا در نقض عهدنامه مودت و سایر پروندههای حقوقی دولت و پرداخت حقالوکاله و حقالمشاوره حقوقدانان برجسته بینالمللی بوده که افزایش اعتبار این ردیف با توجه به افزایش تعداد پروندههای اقامه دعوی بینالمللی دولت و همچنین افزایش نرخ ارز است.
۳- اعتبار ردیف (۲۲-۱۰۱۰۰۰) با عنوان «نهاد ریاست جمهوری - خدمات ضروری، اداری و اجرایی» ۲۰ درصد رشد داشته است که مربوط به هزینههای اداری نهاد ریاست جمهوری و پرداخت هزینه سفرهای خارجی ریاست محترم جمهور و هیات همراه است که باتوجه به افزایش نرخ ارز افزایش یافته است.
۱- اعتبار ردیف هزینهای (۱-۱۰۱۰۰۰) با عنوان «نهاد ریاست جمهوری» ۱۰ درصد رشد داشته است که صرفاً مربوط به افزایش حقوق و مزایای پرسنلی (۲۰ درصد ضریب حقوق) است و سایر هزینههای ردیف ۶۵ درصد کاهش یافته است.۲- اعتبار ردیف (۱۳-۱۰۱۰۰۰) با عنوان «مرکز امور حقوقی بینالملل - دعاوی حقوق بینالمللی» ۱۸ درصد رشد داشته است که مربوط به پرداخت حق عضویتهای بینالمللی نهاد و همچنین پروندههای مربوط به شکایت ایران از ایالت متحده آمریکا در نقض عهدنامه مودت و سایر پروندههای حقوقی دولت و پرداخت حقالوکاله و حقالمشاوره حقوقدانان برجسته بینالمللی بوده که افزایش اعتبار این ردیف با توجه به افزایش تعداد پروندههای اقامه دعوی بینالمللی دولت و همچنین افزایش نرخ ارز است.۳- اعتبار ردیف (۲۲-۱۰۱۰۰۰) با عنوان «نهاد ریاست جمهوری - خدمات ضروری، اداری و اجرایی» ۲۰ درصد رشد داشته است که مربوط به هزینههای اداری نهاد ریاست جمهوری و پرداخت هزینه سفرهای خارجی ریاست محترم جمهور و هیات همراه است که باتوجه به افزایش نرخ ارز افزایش یافته است.
۴- اعتبار ردیف (۳-۱۰۱۰۰۰) با عنوان «نهاد ریاست جمهوری – هزینههای ضروری - کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی دولتی و غیردولتی» در سال ۱۳۹۸ نسبت به سالهای ۱۳۹۵، ۱۳۹۶و ۱۳۹۷ هیچگونه افزایشی نداشته و مبلغ اعتبار آن چند صد میلیارد نبوده و صرفاً ۷۰ میلیارد تومان است که با توجه به سفرهای استانی ریاست محترم جمهوری و ضرورت کمک ایشان به اشخاص حقیقی و حقوقی در نظر گرفته شده است.
۵- سایر اعتبارات نهاد ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ هیچگونه افزایشی نداشته یا به شرح ذیل کاهش یافته است:
الف) ردیف (۱۲-۱۰۱۰۰۰) با عنوان «مرکز بررسیهای راهبردی» ۴۸ درصد کاهش
ب) ردیف (۱۴-۱۰۱۰۰۰) با عنوان «معاونت امور مجلس – راهبری امور مجلس» ۱۴ درصد کاهش
ج) ردیف (۲۰-۱۰۱۰۰۰) با عنوان «دفتر معاون اول رییس جمهور – خدمات مشاوره» ۵۰ درصد کاهش
د) ردیف (۱- ۱۰۱۰۸۱) با عنوان «معاونت اجرایی رییس جمهور» ۱۰۰ درصد کاهش
همانگونه که ملاحظه میشود، افزایش مجموع اعتبارات نهاد ریاست جمهوری صرفاً هشت درصدبوده که مربوط به حقوق و مزایای پرسنلی و هزینههای ارزی برخی از ردیفهای هزینهای نهاد است.
انتهای پیام/
توضیحات سازمان برنامه و بودجه درباره بودجه نهاد ریاست جمهوری