خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 31 فروردین 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

امامزاده ایلخانی نجات پیدا می‌کند؟

ایسنا | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 30 فروردین 1400 - 15:30
پس از تخریب‌های گسترده امام‌زاده یحیی (ورامین) در سال‌های گذشته و حتی سرقت برخی متعلقات این اثر دوره ایلخانی، معاون میراث فرهنگی تهران سرانجام از استحکام‌بخشی و حفاظت از گچ‌بری‌های آن خبر داد.
يحيي،ايلخاني،امامزاده،مرمت،حفاظت،بنا،پروژه،دوره،تزئينات،كتيب ...

پس از تخریب‌های گسترده امام‌زاده یحیی (ورامین) در سال‌های گذشته و حتی سرقت برخی متعلقات این اثر دوره ایلخانی، معاون میراث فرهنگی تهران سرانجام از استحکام‌بخشی و حفاظت از گچ‌بری‌های آن خبر داد.
به گزارش ایسنا، مرتضی ادیب‌زاده ـ معاون میراث فرهنگی تهران ـ درباره ارزش این امامزاده گفته است: بقعه امام‌زاده یحیی در محله کهنه‌گل ورامین، یکی از بناهای برجای‌مانده از دوره ایلخانی است که به واسطه تزئینات گچ‌بری و کاشی‌کاری‌های خود اهمیتی جهانی دارد.
آرایه‌های گچ‌بری باارزش این بنا شامل گوشه‌سازی‌ها، زیرگنبد و کتیبه ثلث تاریخ‌دار با نقوش برجسته بوده و با تزئینات مسجد جامع ورامین برابری می‌کند.
براساس کتیبه گچ‌بری تاریخ‌دار موجود در بنا، بانی این بقعه، «ابومحمدالحسن‌بن المرتضی بن الحسین بن محمد بن الحسن بن ابی زید» و تاریخ ساخت آن محرم سال ۷۰۷ هـ ق است.
به گفته او، کاشی‌های زرین‌فام نفیس امام‌زاده یحیی جزو شاخص‌ترین تزئینات معماری ایلخانی در ایران بوده که از دوره قاجار از بنا جدا شده و هم‌اکنون در موزه‌های معتبر دنیا به صورت پراکنده نگهداری می‌شود.
این امامزاده در زمان قاجار با بیشترین گزندها روبه‌رو شد و هر تکه‌اش از یک گوشه دنیا سر درآورد؛ سنگ قبر آن در زمان ناصرالدین شاه قاجار دزدیده شد و بعدها در موزه آرمیتاژ روسیه به نمایش درآمد.
در همان دوره، کاشی‌های زرین‌فام امامزاده یحیی سر از موزه لوور فرانسه درآورد و کاشی نفیس محراب آن به موزه متروپولیتن نیویورک رسید.
محراب امامزاده هم سهم فیلادلفیا شد.
مرمت‌ها و بازسازی های بعدی نیز یا مخدوش شد یا به سرقت رفت.
در اسفندماه سال گذشته نیز گزارش شد، کتیبه ایلخانی امامزاده ترک برداشته و ترک‌های قدیمی نیز مرمت ناشیانه‌ای داشته است.
اینک معاون میراث‌فرهنگی تهران از آغاز فاز اول پروژه نجات‌بخشی و تثبیت تزئینات و پروژه استحکام‌بخشی و حفاظت گچ‌بری‌های ایلخانی امام‌زاده یحیی ورامین با حضور کارشناسان خبره مرمت آثار تاریخی خبر داده است.
ادیب زاده افزود: اهداف اصلی این پروژه مطالعات فنی و نجات‌بخشی و حفاظت گچ‌بری‌های باارزش این بنا با رعایت اصول و مبانی مرمت آثار است.
محسن چاره‌ساز ـ مجری پروژه مرمت امامزاده یحیی ـ نیز گفت: گچ‌بری‌های این بنا آسیب‌های زیادی در طول زمان داشته، لذا مطالعات ساختاری و عملیات حفاظت همزمان در حال اجرا است.
او اضافه کرد: پاکسازی سطوح گچ‌بری کتیبه ازاره و نیز تثبیت ترک‌ها با تزریق چسب و ملات ترکیبی مرمتی در شکاف‌های کتبیه و جداره گوشه‌سازی و همچنین استحکام‌بخشی قسمت‌های سست گچ‌بری‌ها در اولویت پروژه قرار دارد و تیمی از کارشناسان مرمت با روش‌های مناسب و رعایت اصل کمترین مداخله در حال حفاظت و مرمت این تزیینات است.
بقعه امام زاده یحیی از جمله بناهای باارزش معماری دوره ایلخانی است که در تاریخ ۹ مرداد ۱۳۱۲ به شماره ۱۹۹ در میان آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.
انتهای پیام