خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 31 فروردین 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

پیشنهاد رورنامه عبری برای میانجی‌گری ترکیه در پرونده تبادل اسرا با حماس

ایسنا | بین‌الملل | دوشنبه، 30 فروردین 1400 - 15:30
یک روزنامه عبری پیشنهاد میانجیگری ترکیه برای امضای قرارداد تبادل اسرا میان رژیم صهیونیستی با جنبش حماس را مطرح کرد.
حماس،اسرائيلي،اسرائيل،اسارت،سرباز،تركيه،روزنامه،غزه،تبادل،مص ...

یک روزنامه عبری پیشنهاد میانجیگری ترکیه برای امضای قرارداد تبادل اسرا میان رژیم صهیونیستی با جنبش حماس را مطرح کرد.
به گزارش ایسنا، روزنامه اسرائیل الیوم نوشت، یکی از دلایل اصلی مشکلات اسرائیل در بازگرداندن خلبان "رون آراد" که ۱۶ کتبر ۱۹۸۶ به اسارت جنبش أمل درآمده، ادامه یافتن این پرونده برای ۳۵ سال است.
همین مشکل در مورد برخی از مفقودی‌های اسرائیلی از جمله "سلطان یعقوب"، "زفیکا فیلدمن" و یهودا کاتس که از ۱۱ ژوئن ۱۹۸۲ ناپدید شده‌اند و "زکریا باومل"(سربازاسرائیلی متولد آمریکا)، دوست آنها که چهارم آوریل ۲۰۱۹ در گورستان نظامی قدس دفن شد، وجود دارد.
این روزنامه اسرائیلی با تاکید بر اینکه تل‌آویو با جدیت آشکارا و پنهان برای بازگرداندن این افراد تلاش می‌کند، نوشت: از ژوئیه ۲۰۱۴ نیز ماموریت جدید اسرائیل آغاز شد و این به دنبال اسارت "هدار گلدن" و "آرون شاوول" در جریان جنگ غزه بود.
اسرائیل الیوم ادامه داد: در آوریل ۲۰۱۵ دو اسرائیلی دیگر به نام‌های "آبراهام منگستو" و "هشام السید" نیز به اسارت حماس درآمدند، حال سوال این است که راه درست برای موفقیت در رایزنی‌های غیرمستقیم با حماس جهت بازگرداندن این چهار اسیر اسرائیلی چیست؟
این روزنامه عبری در پاسخ نوشت: در اکتبر ۲۰۱۱ تلاش‌های میانجی‌ها یعنی مصر و آلمان به عقد قرارداد تبادل سرباز گلعاد شالیط منجر شد به این شکل که شالیط در ازای آزادی ۱۰۲۷ اسیر فلسطینی پس از پنج سال و پنج ماه اسارت توسط حماس آزاد شد.
اسرائیل الیوم با اشاره به اینکه تا سه ماه دیگر دوره اسارت گلدن و شاؤول هفت سال کامل خواهد شد، نوشت: مصر قصد دارد در این زمینه کمک کند اما در واقع تاکنون موفق نبوده و به نظر می‌رسد مصر نفوذ گسترده‌ای بر حماس ندارد.
اما کشور خاورمیانه‌ای که می‌تواند فشار موثرتری را بر حماس اعمال کند، ترکیه است، برخی از اعضای برجسته حماس در استانبول زندگی می‌کنند و ترکیه مبالغ سنگینی را در نوار غزه سرمایه‌گذاری می‌کند از جمله در حوزه بهداشت در دوره بحران کرونا و همینطور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه ارتباط خوبی با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس دارد.
این روزنامه تاکید کرد: این همان فرصت مناسب برای اسرائیل است تا با جدیت برای استفاده حداکثری از فرصت‌های موجود تلاش کند و احتمالا تلاش ترکیه به عنوان میانجی میان حماس و اسرائیل به تغییر رویکرد منجر شود.
مذاکرات غیرمستقیم میان دو طرف برای رسیدن به یک قرارداد جدید تبادل اسرا با میانجیگری مصر به صورتی ناپایدار ادامه داشته و هیچ پیشرفتی چشمگیر در این مذاکرات گزارش نشده است.
گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۴ اعلام کرد که آرون شاؤول، سرباز اسرائیلی را در جنگ به اسارت درآورده است، رژیم صهیونیستی نیز اوت ۲۰۱۵ فاش کرد که ارتباط خود با هدار گلدن، افسر اسرائیلی در رفح را از دست داده است.
رژیم اشغالگر صهیونیستی ژوئیه ۲۰۱۵ فاش کرد که سرباز ابراهام منگستو پس از عبور از منطقه امنیتی به سمت شمال نوار غزه ناپدید شده است، او سرباز گارد مرزی با اصالتی اتیوپیایی است که هفتم سپتامبر ۲۰۱۴ به غزه فرار کرد، علاوه بر او یک سرباز اسرائیلی دیگر به نام هشام السید نیز اوایل سال ۲۰۱۶ ناپدید شد.
گردان‌های القسام از افشا و حتی صحبت درباره تعداد و سرنوشت سربازان اسرائیلی که به اسارت گرفته‌اند، و اظهارنظر در مورد هرگونه اطلاعاتی از احتمال عقد قرارداد تبادل با اسرائیل خودداری می‌کنند.
انتهای پیام