خالق سرود ملی: شاهد کاهش نوازندگی هستیم/ موسیقی کلاسیک مهجور است
«حسن ریاحی» خالق سرود ملی کشورمان میگوید: در عصر فناوری قرار داریم و بیشتر فعالیتها از طریق سیستمها انجام میشود. یعنی با سیستم هر سازی را میتوان زد و ضبط کرد، پس شاهد کاهش نوازندگی هستیم.

«حسن ریاحی» خالق سرود ملی کشورمان میگوید: در عصر فناوری قرار داریم و بیشتر فعالیتها از طریق سیستمها انجام میشود.
یعنی با سیستم هر سازی را میتوان زد و ضبط کرد، پس شاهد کاهش نوازندگی هستیم.
به گزارش خبرنگار هنر خبرگزاری فارس، سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس هیئت امنای موسسه هنرمندان پیشکسوت به همراه نیکنام حسینیپور مدیرعامل موسسه به خانه استاد حسن ریاحی خالق سرود ملی کشورمان رفتند.
سیدمجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فضای هنری و آثار هنری قشقایی در خانه استاد ریاحی با بیان خاطرهای از تحسین گردشگران آلمانی از فرش قشقایی گفت: اکنون در حال بازگشت و توجه به هنر اصیلی مانند فرش هستیم، که در آن تذهیب را هم میبینیم.
هنر تذهیب ایرانی همچون بافتههای ایرانی برآمده از بداهه پردازی است.
حال هر گوشه از ایران که در بداهه پردازی و سلطه هنری مهارت بیشتری داشتند؛ راحت تر در این زمینه کار میکردند.
در بخشی از این دیدار حسن ریاحی به فراموشی مقامها در کشور اشاره کرد و گفت: در عصر فناوری قرار داریم و بیشتر فعالیتها از طریق سیستمها انجام میشود.
هر سازی را میتوان زد و ضبط کرد.
پس شاهد کاهش نوازندگی هستیم.
همانطور که مشاهده میکنیم ارکسترها در دنیا نیز کم شده است.
اما این ماشینی شدن جذابیت را کم میکند.
امروز هر نوع موسیقی با بهترین کیفیت در دسترس جوانان قرار دارد.
در دوران جوانی ما تنها نیم ساعت موسیقی کلاسیک از رادیو پخش میشد.
در حالی که این روزها شاهد کم رنگ شدن موسیقی کلاسیک و حتی موسیقی سنتی کشورمان هستیم.
ریاحی همچنین بیان کرد: آموزش در دانشگاهها مشکل دارد.
این مراکز اندیشیدن را یاد نمیدهند و تنها تئوری و قوانین آموزش داده میشود.
برای تربیت آهنگسازان توانمند نیاز به راه اندازی کانون داریم تا جوانان خلاق را دور هم جمع کند.
البته باید بودجهای به این کار اختصاص داد تا الگوهای موفق دنیا و موسیقی محلی خودمان را بررسی کنند.
حسن ریاحی آهنگساز و سازنده سرود ملی ایران در سال ۱۳۲۳ در خانوادهای اهل هنر متولد شد.
او از کودکی نزد پدر فراگیری پیانو را آغاز کرد و در سن ۱۲ سالگی وارد هنرستان موسیقی شد.
او در سال ۱۳۵۹ موفق به اخذ درجه دکترا از دانشگاه تمپل و کمبز آمریکا شد.
ریاحی در دوران کاری خود آهنگسازی برخی از ماندنیترین تصانیف و سرودها را انجام داد که از جمله آنها میتوان به قطعه معروف «آب زنید راه را»، «الله مولانا علی» و نیز ساخت سرود جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.
او در سوابق شغلی خود مدیریت مرکز تحقیقات گروه موسیقی صدا و سیما، مدیریت گروه موسیقی دانشکده صدا و سیما و آزاد، مدیرکلی موسیقی صدا و سیما (سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۱) و مدیر گروه موسیقی شبکه یک سیما و مدیر گروه موسیقی اداره فرهنگ و هنر شیراز در سالهای دهه شصت را در کارنامه کاری خود دارد.
ریاحی همچنین عضویت شورای عالی موسیقی صدا وسیما، شورای عالی موسیقی ارشاد در دوره های مختلف و هیئت مدیره خانه موسیقی و نیز دبیری سه دوره جشنواره موسیقی فجر (۱۳۸۳ تا ۱۳۸۵) را هم در زمره تجارب کاریاش ثبت کرده است.
چهره ماندگار موسیقی در سال ۱۳۸۵ و استاد نمونه دانشگاه آزاد در سال ۸۷ هنرمند نمونه صدا و سیما در سال ۸۵، دریافت جایزه از رهبر معظم انقلاب به خاطر آهنگسازی سرود ملی در سال ۱۳۷۷ و دریافت جوایز و نشانهای مختلف از جمله افتخارات وی در دوره کاریاش به شمار میرود.
* پیام تسلیت فرهنگستان هنر برای درگذشت احمد دانشگر
در پی درگذشت احمد دانشگر، پیام تسلیتی از سوی اعضای گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی فرهنگستان هنر منتشر شد.
متن پیام بدین شرح است:
إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
درگذشت آقای احمد دانشگر، از پژوهشگران نامآشنای حوزه فرش، موجب تأثر و تألم بسیار است.
ایشان از جمله نویسندگان پیشکسوتی است که به دلیل علاقه بسیارشان به حوزه فرش دستباف، کتابها و مقالات متعددی در این زمینه به رشته تحریر درآوردند.
گروه تخصصی هنرهای سنتی و صنایع دستی فرهنگستان هنر، از درگاه پروردگار متعال برای ایشان رحمت واسعه الهی و برای خانواده محترمشان صبر جزیل مسئلت دارد.
انتهای پیام/