خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 26 فروردین 1400
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

سایت در دست بروزرسانی است ... لطفا فردا به ما سربزنید ...
موتور جستجوی خبیر (اولین موتور جستجوی مفهومی دانش‌بنیان ایران):
رزولوشن صفحه شما برای نمایش نوار جستجو کم است!

دکتر شاهدی: ما انقلاب کردیم ولی به آموزش و فرهنگ توجه نکردیم/علم و پژوهش ما صوری شده!

ایسنا | دانش و فناوری | جمعه، 20 فروردین 1400 - 02:12
به اعتقاد مشاور پژوهشی فرهنگستان علوم، مدرک‌گرایی مهمترین عامل تَقلبات علمی است و زمانی که از سوی مسوولان علم خوب، ثروت آفرینی معنا می‌شود، زمینه‌ای را فراهم می‌کند که هر کس از هر روشی، ثروت‌اندوزی کند و این امر منجر به تشکیل شرکت‌های مقاله و پایان‌نامه فروش خواهد شد.
علم،علمي،كشور،مدرك،آموزش،ثروت،توليد،شاهدي،فرهنگستان،علوم،تاك ...

خلاصه خبر

دکتر محمد شاهدی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و مشاور پژوهشی فرهنگستان علوم در گفت‌ و گو با ایسنا، با انتقاد نسبت به رویکرد مدرک گرایی در کشور، گفت: در این رویکرد، بیشتر مدرک ارزشمند است تا علم؛ به این معنا که اگر فردی علم نداشته باشد ولی مدرک داشته باشد استخدام می‌شود و هیچ ارگانی مدرک افراد را بررسی نمی‌کند و مشاهده می‌کنیم که متاسفانه چنین افرادی در مقام استاد دانشگاهی هم جذب شده‌اند!
ثروت آفرینی به معنی علم خوب نیست
این استاد نمونه کشوری با اشاره به تجارب سایر کشورها در برخورد با فساد و تقلب مسوولان، با تاکید بر اینکه وقتی چنین برخوردهایی در کشوری حاکم باشد، موفق خواهد شد، ادامه داد: ما انقلاب کردیم ولی به آموزش و فرهنگ توجه نکردیم ضمن آنکه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دومشان بر علم و پژوهش تاکید کردند و این در حالی است که علم و پژوهش ما صوری شده و از نظر آماری اعلام می‌کنیم که از بسیاری از کشورها جلو هستیم و این سوال مطرح می‌شود که از علم تولید شده در کجاها استفاده کردیم؟!
دکتر شاهدی اضافه کرد: در هرجا که خواستیم از علم تولید شده استفاه شد که نمونه آن ساخت پهپاد، رادار و موشک است که ساخت این تجهیزات بدون علم میسر نبود ولی در بسیاری جاها از علم تولید شده بهره‌ای نبردیم.
مشاور پژوهشی فرهنگستان علوم، اصلاح آموزش‌ها از دوران دبستان را راهکار موثر در کاهش بداخلاقی‌های حوزه علم و فناوری دانست و یادآور شد: علاوه بر آن در دانشگاه‌ها نیز نه تنها باید آموزش و پژوهش را به دانشجویان بیاموزاند بلکه فرهنگ و اخلاق را به دانشجویان آموزش دهند؛ چراکه استاد دانشگاه هم الگوی آموزشی، پژوهشی و علمی و هم الگوی اخلاقی از نظر انسانیت و آموزش دادن اصالت‌های اخلاقی است.
هدف هم برای خدمت‌گذاری به کشاورزان و بردن علم به سمت تولید بود ولی این حرکت جدی گرفته نشد و روسای این شرکت‌ها به استخدام دولت درآمدند.