خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 29 مهر 1400
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

قم و نجف دو بال جهان تشیع هستند

فارس | فرهنگی و هنری | جمعه، 22 اسفند 1399 - 13:13
هر دو حوزه قم و نجف هم سنتی بوده‌اند به وقتش و هم انقلابی بوده‌اند به وقتش و سعی نکنید از هر فرصتی سوء‌ استفاده کنید و بین این دو حوزه کهن که مانند دو بال برای جهان تشیع هستند، افتراق ایجاد کنید!
العظمي،حوزه،عراق،نجف،قم،ايران،زمان،امام،حضرت،علماء،فتواي،جها ...

خلاصه خبر

هر دو حوزه قم و نجف هم سنتی بوده‌اند به وقتش و هم انقلابی بوده‌اند به وقتش و سعی نکنید از هر فرصتی سوء‌ استفاده کنید و بین این دو حوزه کهن که مانند دو بال برای جهان تشیع هستند، افتراق ایجاد کنید!
در پی سخنان برخی افراد نا آگاه و یا مغرض که سعی دارند مشی حوزه‌های نجف و قم را از هم متمایز بدانند و از این رهگذر افتراقی بین جهان تشیع ایجاد کنند، مرتضی نجفی قدسی یادداشتی را به این شرح قلمی کرده است:
* خداوند از علماء عهد و پیمان گرفته که در برابر ظلم ظالمان به مظلومان سکوت نکنند
» خداوند از علما عهد و پیمان گرفته که در برابر شکم بارگی ستمگران و گرسنگی مظلومان سکوت نکنند!
خب اینها قواعد کلی است که در قرآن و آموزه‌های اهل بیت (ع) جهت حرکت و وظیفه علماء را مشخص کرده است و طبیعی است که عالمان تشیع همواره در همین چارچوب حرکت کرده اند، یعنی همواره پشت و پناه مردم مظلوم بوده‌اند و در مقابل ظالمان و ستمگران ایستادگی می‌کرده‌اند حالا اشکالش متفاوت است.
در زمان اشغال عراق در جنگ جهانی اول توسط انگلیسی‌ها علمای نجف و کربلا فتوای جهاد دادند و عده زیادی از مجتهدان بزرگ و طلاب در کنار عشایر غیور عراق از بصره و ناصریه و کوت تا نجف و کربلا و بغداد لباس رزم پوشیدند و با اشغالگران انگلیسی به جنگ پرداختند.
در این جنگ آیت‌الله العظمی سیدمحمد طباطبایی فرزند بزرگ آیت‌الله العظمی سیدمحمد کاظم یزدی و برادرش سیدمحمود طباطبایی و آیت‌الله العظمی مصطفی کاشانی و فرزندش سیدابوالقاسم کاشانی، آیت‌الله العظمی محمد تقی خوانساری، آیت‌الله العظمی محمد حسین کاشف الغطاء، آیت‌الله العظمی سیدمحسن حکیم و بسیاری دیگر از علماء در صف اول نبرد با انگلیسی‌ها بودند.
اینکه می‌گویند حرمت مراجع عظام تقلید باید حفظ شود برای نقش آفرینی در چنین روزهایی است که کمر دشمن را با یک فتوا بشکند.
آخوند خراسانی انقلاب مشروطیت را نوعی جهاد می‌دانست که می‌بایست همه مسلمانان در آن شرکت کنند و او شرکت همگان را در این امر واجب کرده بود.
* سیر تطور حوزه قم، تلاش‌های آیت‌الله العظمی حائری یزدی، آیت‌الله العظمی بروجردی و امام خمینی
بعضی می‌گویند چرا وقتی مدرس را تبعید کردند علماء و ملت قیام نکردند!‌ خب کاملاً معلوم است آنها سه سال جان ملت را از گرسنگی گرفتند و ۹ میلیون نفر از بین رفتند و آنهایی هم که باقی مانده بودند تاب و توان استقامت نداشتند.
در چنین شرایطی آیت‌الله العظمی میرزا عبدالکریم حائری حوزه قم را تأسیس می‌کند، رضاخان هم اهداف دشمنان و انگلیسی‌ها را مانند کشف حجاب و قدغنی هر گونه عزاداری برای امام حسین (ع) و ممنوعیت لباس روحانیون را یکی پس از دیگری اجراء می‌کند.
رضاخان حتی همسر خود را با همراهانش دستور می‌دهد به قم بیایند و در حرم حضرت معصومه (س) بی‌حجاب بچرخند و بگردند که با مخالفت مرحوم آیت‌الله العظمی شیخ محمد تقی بافقی روبرو می‌شود و خبر به گوش رضاشاه می‌‏رسد و بلافاصله با وزیر دربار به قم می‏‌آید و با چکمه‌هایش وارد حرم حضرت معصومه شده و مرحوم آیت‌الله العظمی بافقی را شخصاً کتک می‏‌زند و چکمه‌اش را بر گردن او می‌‏فشارد؛ به طوری که نزدیک بود جان بدهد و سپس او را به زندان می‌‏افکند و پس از چندی با وساطت آیت‌الله العظمی حائری یزدی او را آزاد ولی به شهرری تبعید می‌کند و تا آخر عمر نیز همانجا از دنیا می‌رود.
حالا در چنین شرایطی که تاب و توان مقاومت برای ملت نمانده و حوزه‌ها و علماء همه تار و مار شده و آیت‌الله العظمی حائری توانسته حوزه‌ای را در قم سرپا کند، رضاخان خود اقرار کرده که چندین بار قصد داشته است حوزه قم را با خاک یکسان کند ولی دنبال بهانه‌ای بود و مرحوم آیت‌الله العظمی حائری یزدی با صبر و حلم، نگذاشت رضاخان هیچ بهانه‌ای برای چنین کار پیدا کند.
حالا اگر کسی بگوید این حوزه قم چرا در آن موقع قیام نکرد، خب طبیعی است شرایط مهیا نبود.
علماء‌ هیچ وقت کار غیرعاقلانه انجام نمی‌‏دهند و برای هر کاری و حصول نتیجه محاسبه می‌کنند و در آن شرایط ایجاب می‌کرد آیت‌الله العظمی حائری با سکوتش حوزه قم را از گزند رضاخان حفظ کند تا این حوزه به رشد و کمال لازم برسد و طلابی را تربیت کنند و در حقیقت نیروی حوزوی انقلاب آینده امام خمینی را تأمین نمایند و ملت ایران هم بتواند بعد از آن قحطی‌‏ها و سختی‌‏ها قدری خودش را بازسازی کند تا بتوانند در حمایت از علماء و روحانیت به میدان بیاید.
بعد از ارتحال آیت‌الله العظمی بروجردی و غائله انجمن‏‌های ایالتی و ولایتی حرکت امام خمینی و دیگر علما و مراجع در قم آغاز شد و در خرداد ۱۳۴۲ به اوج خود رسید و حدود ۱۵ سال این حرکت انقلابی فراز و نشیب داشت تا بحمدلله به نتیجه رسید و نظام مقدس جمهوری اسلامی به بار نشست.
شما وضعیت اجمالی حوزه قم را در یکصد سال اخیر مشاهده می‏‌کنید.
حالا آیا درست است دچار افراط و تفریط بشویم و عده‌ای را متهم به بی‌تحرکی و صامت و راکد بودن و یا طور دیگر تفسیر کنیم و حال آنکه همه علماء در مقطع خود بر اساس تکلیف خود عمل کرده‌اند و مأجور هستند.
بنابراین هیچ فرقی بین حوزه قم و نجف نیست.
البته به دیگر علماء هم رحم نکردند، بسیاری از علماء را در زندان‌های مخوف کشتند و جسدشان را هم تحویل ندادند و معلوم نیست بعد از انتفاضه عراقی‌‏ها بر سر حضرت آیت‌الله العظمی خویی چه آوردند که مرموزانه در بیمارستان از دنیا رفت.
در زمان جنگ اعراب و اسرائیل واکنش‌‏های علماء و حوزه نجف را ببینید.