خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 07 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

سواد رسانه‌ای لازمه مقابله با جنگ نرم است

مهر | استان‌ها | دوشنبه، 18 اسفند 1399 - 06:59
کرج فرمانده سپاه البرز گفت: سواد رسانه‌ای لازمه مقابله با جنگ نرم است و باید بیش از این به آن توجه شود.
رسانه،جنگ،مولايي،البرز،سردار،سكه،رواني،استان،مجتبي،سپاه،تعام ...

به گزارش خبرنگار مهر، سردار سید یوسف مولایی در آئین اختتامیه پنجمین جشنواره رسانه‌ای استان البرز، اظهار کرد: برای اهل قلم و رسانه آرزوی توفیق دارم که در این چند سال تلاش کردند تا جشنواره بسیار ارزشمند ابوذر پا برجا بماند.
وی با بیان اینکه رسانه از قدیم بوده و هست و خواهد بود، تصریح کرد: از زمانیکه در غارها قلم و نوشتن نبود انسان‌ها از نقاشی در غارها به عنوان زبان استفاده می‌کردند و البته ابزار و شیب سرعت آن فرق می‌کند و در هر زمانی از یک روش برای انتقال مفاهیم استفاده می‌کردند.
فرمانده سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز بیان کرد: در دهه ۶۰ ما فاقد رسانه بودیم و چهار ابر رسانه دنیا مانند رویترز بودند که تمام اخبار و اطلاعات را مدیریت می‌کردند و امپراتوری رسانه در آن زمان معروف بود.
وی خاطر نشان کرد: اگر در مقابل رسانه منفعل بود افراط گونه عمل کردیم و اگر مقابله کردیم که نباشد این هم تفریط است، چرا که نمی‌توان این موجود زنده مؤثر را نادیده گرفت و در اسلام این امر قابل قبول نیست‌.
سردار مولایی با بیان اینکه اصلی ترین کاری که می‌توانیم با رسانه داشته باشیم تعامل است، گفت: تعامل سازنده، درک متقابل و فهم مشترک با این موجود زنده و اثرگذار باید در نظر گرفته شود و در مقابل درک این موجود زنده باید سواد رسانه داشته باشیم.
وی اظهار کرد: صحنه امروز جنگ دیگر جنگ سخت نیست و جنگ نرم و نیمه سخت است و در این دو جنگ گفتمان‌ها و روایت هاست.
چرا که امروز تمام تلاش بر روی مفهوم تغییر ذائقه، ذهن، فکر، علایق و سلیقه هاست.
فرمانده سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز بیان کرد: در سال ۹۶ بعد از روی کارآمدن ترامپ، اولین کاری که انجام دادند جنگ روانی بود و اعلام کردند تا سال ۹۷ جمهوری اسلامی به چهل سالگی نباید برسد.
وی ادامه داد: آنها از طریق جنگ هیبریدی وارد عمل شدند و جنگ نرم، اطلاعاتی و روانی در این جنگ گنجانده شده بود و عملیات گسترده‌ای در سطح بین المللی، ملی و منطقه آغاز کردند و در رادیو، تلویزیون، شبکه‌های مجازی، توئیتر و..
مشاهده شد.
سردار مولایی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در این جنگ سه هدف مردم، دستگاه‌های اجرایی و نیروهای مسلح را دنبال می‌کردند، تصریح کرد: آنها با این روش می‌خواستند ایجاد اجماع بین المللی بر علیه جمهوری اسلامی، کاهش انگیزه مدیران و مردم و کاهش آستانه مقابله کردن ایجاد کنند.
وی بیان کرد: آنها عنوان کردند جمهوری اسلامی ایران برجام را پاره کرد، بنابراین اقتصادش دچار شکست می‌شود و مردم باید اقدام به حفظ سرمایه کنند و سکه و دلار بخرند و سکه ۵۰۰ هزار تومانی با این عملیات روانی به سه میلیون تومان رسید و در اثر جنگ روانی رسانه‌ای افزایش نیاز پیدا کردیم.
فرمانده سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز تصریح کرد: در این میان از یک سلطان سکه ۳۶ هزار سکه کشف شد و بعد مردم را ترغیب کردند تا دلار بخرند.
بنابراین وقتی تقاضا بالا برود با افزایش قیمت مواجه شدیم.
وی خاطر نشان کرد: دولت ۶۳ تن طلا را به بازار فرستاد اما جوابگو نیاز مردم نبود و با جنگ رسانه‌ای دشمن تقاضای کاذب بوجود آورده بود.
سردار مولایی با بیان اینکه رسانه در تمام عرصه‌ها نقش مؤثری دارد، متذکر شد: ما منفعل هستیم و این امر را انکار نمی‌کنیم.
بسیج رسانه با تعامل مسئولان در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و..
کمک کنند تا بدون انفعال وارد صحنه شویم و لازمه آن یادگیری سواد رسانه است‌.