خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 01 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

نشست اساتید حوزه علمیۀ مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد

مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 18 اسفند 1399 - 05:53
نشست اساتید حوزه علمیه هامبورگ، در رجب‌المرجب ۱۴۴۲ با حضور حجّت الاسلام والمسلمین  دکتر محمدهادی مفتح، امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد.
درس،اساتيد،استاد،والمسلمين،الاسلام،حوزه،هامبورگ،اسلامي،علميه ...

به گزارش خبرنگار مهر، به منظور تقدیر از اساتید حوزه علمیه مرکز اسلامی هامبورگ نشستی با اساتید این حوزه در قم و هامبورگ به صورت مجازی برگزار شد.
در این جلسه ۱۰ نفر اساتید ساکن قم با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد هادی مفتح رئیس آکادمی اسلامی آلمان و رئیس مرکز اسلامی هامبورگ، گردهم آمدند.
حجّت الاسلام والمسلمین میرسلمان حسینی، استاد درس نحو ۲؛ حجّت الاسلام والمسلمین سید لطف الله جلالی، استاد درس تاریخ تشیّع ۲؛ حجّت الاسلام والمسلمین مهدی فرمانیان، استاد درس آشنایی بافرق و مذاهب اسلامی؛ حجّت الاسلام والمسلمین محمد کاشی زاده، استاد درس اندیشه اسلامی ۱؛ حجّت الاسلام والمسلمین احمد زارعی، استاد درس روانشناسی عمومی؛ حجّت الاسلام والمسلمین محمدصادق اسعدی، استاد درس صرف ۱؛ حجّت الاسلام والمسلمین سیّد احمد حسینی متولّی، استاد درس احکام پیش نیاز، حجّت الاسلام والمسلمین ابراهیم کفیل، استاد درس اخلاق و تربیت اسلامی؛ استاد سیّد محسن آل بتول، استاد درس تاریخ تحلیلی صدراسلام از اساتید حاضرِ شهر قم در این جلسه بودند.
همچنین گروه دیگری از اساتید این حوزه علمیه شیعی، در کشور آلمان و در شهر هامبورگ ساکن هستند و آنجا نیز از طریق آموزش آنلاین طلاب این مدرسه علمیه را آموزش می‌دهند.
حجّت الاسلام والمسلمین مجتبی بیدقی، استاد درس جغرافیای تشیّع، حجّت الاسلام والمسلمین سیدسلیمان موسوی فر، استاد درس تمرین صرف و نحو، استاد شیخ برهان الدّین داغ، استاد درس تفسیر ترتیبی ۱، سرکار خانم غروی، استاد درس تفسیر موضوعی۲ از اساتیدی هستند که در آلمان به تدریس علوم دینی برای طلاب می‌پردازند و از طریق شبکه‌های اجتماعی در این جلسه حاضر شدند.
در این نشست مدیر حوزه علمیه هامبورگ، حجّت الاسلام والمسلمین خوشنویس، پس از ابراز خیرمقدم به اساتید حاضر و تشکر از خدمات و مجاهدات علمی همه اساتید، از جمله اساتید حاضر، در خلال این نشست، گزارش‌هایی کوتاه از فعالیت‌ها و برنامه‌های حوزه علمیه ارائه کرد.
در بخشی از این جلسه نیز بیانات و ملاحظات اساتید درباره وضعیّت کلاس خود و شرایط آموزش و نقاط قوّت و ضعف موجود استماع شد که اهمّ آنها به تفکیک نقاط قوت و ضعف بدین قرار است:
نقاط ضعف:
۱.
پاره‌ای اختلالات اینترنتی، ناشی از مشکلات اینترنت داخل کشور.
۲.
عدم دسترسی به متون آموزشی مناسب برای برخی عناوین درسی.
۳.
تلاقی زمان کلاس‌ها با اوقات شرعی، ناشی از تفاوت ساعت ایران و آلمان.
نقاط قوّت:
۱.
برخورداری این طلاب از اطلاعات خوب خصوصاً در مورد ادیان دیگر و نیز وضعیت کنونی دنیا.
۲.
حضور به موقع طلاب در کلاس‌های مجازی.
۳.
سوالات دقیق و فکر شده، انگیزه بالا و عطش فراگیری و مطالبه بیشتر.
۴.
انجام دقیق کار نوشت‌ها و تکالیف محوله اساتید.
در ادامه جلسه، حجت الاسلام والمسلمین مفتح، امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اساتید این حوزه و تشکر از زحمات یکایک مسئولین و اساتید حوزه، توجه بیشتر اساتید محترم را به مقوله اخلاق و معنویّت و تهذیب نفس طلاب خصوصاً در شرایط کرونایی فعلی جلب کرد.
وی در شرایط کنونی که فرایند آموزش را در این حوزه علمیه، مجازی و آنلاین نموده است، تذکرات بجا و سنجیده اساتید را جبران کنندۀ فقر معنویِ ناشی از عدم تشکیل جلسات حضوری درس اخلاق و قرائت ادعیه و توسّلات دانسته و خواستار عنایت ویژه اساتید محترم به این بخش شدند؛ و در آخر برای همگان آرزوی توفیق نمودند.
همچنین شایان ذکر است که حوزه علمیه هامبورگ، علاوه بر ارائه دروس مقدّماتی حوزوی، مزیّن به کرسی درس خارج فقه نیز هست که در حال حاضر به دلیل شرایط کرونایی به صورت آنلاین برگزار می‌شود، مدرّس آن رئیس مرکز اسلامی هامبورگ حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد هادی مفتح است.
این درس هر هفته با حضور بیش از پانزده نفر از فضلای حاضر در منطقه اروپا و ایران از ملیت‌های مختلف تشکیل می‌شود.