خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 30 فروردین 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

یک روز به نام پدر؛ تکیه گاهی برای همه روزها

ایسنا | استان‌ها | پنجشنبه، 07 اسفند 1399 - 10:31
روز پدر، روزی برای مردان بی ادعایی است که همه وجود خود را صرف آرامش خانواده می کنند و تکیه گاه همسر و فرزندانشان هستند.
روز،پدر،خانواده،پدران،هديه،عنوان،كادو،احترام،ديدن،مردان،خريد ...

ایسنا/گیلان روز پدر، روزی برای مردان بی ادعایی است که همه وجود خود را صرف آرامش خانواده می کنند و تکیه گاه همسر و فرزندانشان هستند.
۱۳ رجب، روز ولادت مبارک حضرت علی(ع) در تقویم کشورمان با عنوان روز پدر نامگذاری شده و فرصتی است برای ارج نهادن به مقام پدرانمان، مردان بی ادعایی که همه وجود خود را قهرمانانه صرف تامین آرامش خانواده می کنند و هیچ تقدیری مثل لبخند رضایت همسر و فرزند، خستگی آنها را به در نمی کند.
البته بی مناسبت نیست تا علاوه بر اینکه سالروز ولادت این امام همام را در تقویم رسمی کشور به عنوان روز مرد نامگذاری کردیم و فرصتی برای تجلیل از پدران است، مردانمان با تاسی به شیوه رفتاری مولای متقیان در همسرداری و تربیت فرزند، در داشتن خانواده ای اسلامی و سعادتمند بیش از پیش اهتمام داشته باشند.
تقریبا در همه فرهنگ ها و کشورهای جهان روزی را در تقوم خود به عنوان روز پدر نامگذاری کرده اند تا مجالی برای یادآوری جایگاه پدران باشد و هر کشور به فراخور فرهنگ و تاریخ خود، به گونه ای این روز را برای پدران و مردان خود برگزار می کند.
در اسپانیا روز پدر در روز جشن یوسف مقدس، در ۱۹ مارس گرامی داشته می‌شود.
در این روز مقدس، بانک‌ها و بسیاری از مغازه‌ها تعطیل‌اند و یا در استرالیا در اولین یکشنبه سپتامبر روز پدر را گرامی می‌دارند، این روز تعطیلی عمومی نیست.
هر ساله در ۳۲ شهرستان ایالت ویکتوریا برای بزرگداشت پدرها و نشان دادن اهمیت نقشی که آن‌ها در تربیت فرزندان دارند، جشنی برگزار می‌شود و به پدران برگزیده «جایزه پدر سال» داده می‌شود.
در جامعه ما وجود بی ادعا و مردانه پدران بدون چشمداشت در زندگی ما جریان دارد و در پس این دست های پینه بسته و زمخت و پیشانی پر چین و چروک که شب ها وقتی خسته به خانه می آید و معمولا حرفی برای گفتن ندارد، دلی مهربان است که همه دغدغه اش آرامش خانواده است.
به بازار می رویم تا حال و هوای روز پدر را ببینیم.
شاید خرید هدیه برای مردان سخت ترین کاری باشد که می توان انجام داد.
آیلین ملایی همراه مادرش از یک مرکز خارج شده و می گوید: خرید کادو برای پدر و شوهرم خیلی سخت است، مردها اصلا تنوع کادو ندارند و این کار را سخت می کند.
یا بلوز و کفش باید هدیه بدهیم یا عطر و ادکلن.
کیان عالی زاده که همراه همسرش برای خرید هدیه برای پدرهایشان آمده اند، تصریح می کند: به نظر من پدرها واقعا چشم انتظار کادو نیستند، همین قدر که هر از گاهی با خوشحالی و به اتفاق همسر و فرزندم به خانه پدرم می روم، حس می کنم از دیدن خوشحالی ما، خوشحال می شود و البته روز پدر هم بهانه ای است که به رسم ادب دست پدرم را ببوسم.
قطعا پدرها چشم انتظار کادو و هدیه نیستند و رعایت ادب و حرمت در برابر آنها بهترین هدیه است و دیدن موفقیت و سلامت خانواده، برایشان بهترین اتفاقات است، زیرا از همان دوران کودکی که دستهایمان را می گرفتند و هر روز با عشق حاصل دسترنجشان را زیر پایمان می ریختند، انتظاری جز دیدن سعادت و خوشبختی ما را نداشتند.
احترام به والدین آنقدر مهم است که خدای متعال در آیات متعدد قرآن نیز به آن اشاره کرده و بر احترام به پدر و مادر بعد از پرستش خدای متعال تاکید شده به عنوان نمونه در بخشی از آیه ۸۳ سوره مبارکه بقره آمده «لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا» و یا در آیه ۲۳ سوره مبارکه اسرا فرموده «وپروردگار تو مقرر کرد که جز او را مپرستید و به پدر و مادر[خود] احسان کنید اگر یکی از آن دو یا هر دو در کنار تو به سالخوردگی رسیدند به آنها [حتی] اوف مگو و به آنان پرخاش مکن و با آنها سخنی شایسته بگوی».
البته این محبت و احترام به پدر و مادر از منظر روایات نیز بارها مورد تاکید قرار گرفته است و در شیوه رفتاری نبی مکرم اسلام و اهل بیت(ع) قابل مشاهده است که امروزه باید به عنوان الگوی رفتاری به آنها تاسی کنیم.
در حال و هوای خرید کادوی روز مرد، از پدرهایی که بنا به دلایل مختلف این روزها در خانه سالمندان هستند نباید غافل شویم و به رسم ادب و به پاس آموزه های دینی احترام به بزرگترها و صله رحم برای دقایقی به دیدن پدرهایی برویم که در سرای سالمندان آرزویی جز بودن در کانون گرم خانواده و در کنار عزیزانشان را ندارند.
و چقدر خوب است که در این روز دل پدرهایمان را به دست آوریم و دلهایشان را از حس بودنمان گرم کنیم تا مبادا روزی دلتنگ فراقشان شویم و به قول سهراب که در فراق پدرش سروده «یاد آمدم که در دل شب‌ها هزار بار/ از خود برون شدم به تماشای روی او/ کی لذت وصال بدین حد رسیده بود/ چون محو شد خیال پدر از نظر مرا/ اشکی به گونه زردم چکیده بود» حسرت دلتنگی پدر را نکشیم.
هر چند امسال که یکسال از حضور کرونا در جامعه می گذرد، روز پدر باید قدری متفاوت تر از سال های قبل برگزار شود و دید و بازدید امروز بهانه ای برای انتقال ویروس و خدای نکرده، بروز بیماری در خانواده به ویژه برای پدرهایی که سالمند هستند ایجاد نکند.
با استفاده از تکنولوژی و رسانه های دیداری و شنیداری می توانیم این روز را به یاد پدرانمان باشیم و در صورت حضور در منزل والدین حتما یادمان باشد که دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنیم تا مبادا این دیدار بهانه ای برای جولان کرونا و مشکلات بعدی حضور این مهمان ناخوانده باشد.
انتهای پیام