خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 31 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

‌ پل فیروز آباد به عنوان اولین سازه صنعتی اردبیل به ثبت ملی رسید

ایسنا | استان‌ها | دوشنبه، 04 اسفند 1399 - 09:12
معاون میراث فرهنگی اداره‌ کل‌میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل گفت: پس از 86 سال از زمان ساخت پل فیروزآباد شهرستان کوثر، فرایند ثبت این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور تکمیل شد.
پل،اردبيل،فيروزآباد،مصالح،گردشگري،استان،فرهنگي،كوثر

ایسنا/اردبیل معاون میراث فرهنگی اداره‌ کل‌میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل گفت: پس از 86 سال از زمان ساخت پل فیروزآباد شهرستان کوثر، فرایند ثبت این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور تکمیل شد.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: کار ثبت پل فیروزآباد به عنوان نخستین اثر معماری صنعتی استان اردبیل در فهرست آثار ملی به اتمام رسید.
وی ادامه داد : پل فیروزآباد در سال 1312 هجری شمسی با مشارکت مهندسان اتریشی و ایتالیایی بر روی رودخانه "گیوی چای" در بخش فیروز آباد شهرستان کوثر احداث شده است و در حال حاضر این پل از آثار تاریخی منحصربه فرد شهرستان کوثر محسوب می‌شود.»
کریم لطفی افزود : این پل ۲۰متر طول، ۱۵ متر ارتفاع و پنج متر عرض دارد و با یک دهانه قوس بیضی شکل که با دو هلال بزرگ و کوچک دو صخره سنگی بزرگ را به هم متصل می کند.
وی تصریح کرد: پل فیروزآباد با مصالح بتن خام اجرا شده است و اگرچه هیچ‌گونه میلگردی در سازه آن به کار نرفته است، اما جزو سازه‌های صنعتی مستحکم کشور به شمار می‌رود.
لطفی اضافه کرد: ظاهرا این پل با هدف بهره‌برداری نظامی و انتقال سریع اداوت جنگی به مرزهای شوروی سابق ساخته شده است و از لحاظ فرم و مصالح، این پل با پل‌های سنتی ایران متفاوت است و به سبک پل های اروپایی ساخته شده است .
معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل عنوان کرد: احداث به دوره پهلوی اول برمی گردد و جزو اولین سازه‌های صنعتی کشور به شمار می‌رود که از لحاظ مصالح با مصالح سنتی ساخت پل‌های ایران مطابقت ندارد.
لطفی ادامه داد: ساخت این پل چهار سال طول کشیده است و در حال حاضر نیز قابل استفاده است و از سال ۱۳۸۸ به بعد طی چند مرحله توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل مرمت شده است.
انتهای پیام