تأثیر کرونا بر آموزش عالی کشور/ مسیر صد ساله را یک شبه طی کردیم
وزیر علوم با اشاره به اینکه یکسال از ورود ویروس کووید 19 به کشور میگذرد، گفت: با وجود کاستی هایی که وجود داشت یعنی زیرساختها و شرایط فنی و مدیریتی آمادگی آنچنانی نداشت، در یک حرکت غیر قابل باور یک مسیر صد ساله را یک شبه طی کردیم.

وزیر علوم با اشاره به اینکه یکسال از ورود ویروس کووید 19 به کشور میگذرد، گفت: با وجود کاستی هایی که وجود داشت یعنی زیرساختها و شرایط فنی و مدیریتی آمادگی آنچنانی نداشت، در یک حرکت غیر قابل باور یک مسیر صد ساله را یک شبه طی کردیم.
به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در هشتمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی در عصر کرونا که امروز به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: یکسال از ظهور ویروس کووید ۱۹ گذشته است.
ویروسی که با تمام کوچکی اندازه، بزرگترین نظامهای سیاسی، اقتصادی و درمانی را در دنیا به چالش کشیده است اما در این میان نهادهای مرتبط با آموزش و یادگیری، شرایط ویژهای تجربه کردند به طوری که در برخی از کشورها از جمله کشور خودمان با وجود کاستی هایی که وجود داشت یعنی زیرساختها و شرایط فنی و مدیریتی آمادگی آنچنانی نداشت، در یک حرکت غیر قابل باور یک مسیر صد ساله را یک شبه طی کردیم.
وی با بیان اینکه کمبودهای فراوان در راستای تحقق هدفهای آموزشی و پرورشی وجود داشت و داریم، افزود: طراحیهای آموزشی متناسب با شرایط فعلی راه درازی را در پیش دارد و ما آموزشهای لازم را از ندیده بودیم ضمن اینکه نقصهای فنی ناشی از زیرساختهای اینترنتی و پهنای باند مورد نیاز و نرم افزارهایی که در این رابطه نیاز بوده است نیز مزید بر کاستی ها و علت ها بود اما با این حال جریان آموزش و توسعه تعطیل نشد و تا حد زیادی توانست خود را با جریان این تغییرات همسو و هماهنگ کند.
غلامی با تأکید بر اینکه اگر جریان های خلاقیت و نوآوری، کار جهادی و مسؤولانه در نظامهای مرتبط با آموزش و توسعه در سطح کشور در حرکت نبود، این موضوع محقق نمیشد، گفت: امروز جای بسیار خرسندی و خوشحالی دارد که یکی از مبتکران جریان ساز این شرایط که سکاندار آموزش و توسعه سرمایه انسانی است در قالب انجمن علمی آموزش و توسعه، تلاش های مرتبط با تقویت و ارتقای جایگاه آموزش را به کار بسته است و علیرغم محدودیتهای فراوانی که پیش رو بوده است، دست از کار برنداشتند و در این زمینه تریبون آموزش و توسعه سرمایه انسانی را برای پراکنش دانش های کاربردی جهت توسعه یادگیری در کشور فعال نگه داشتند که جا دارد از تلاشهای ارزشمند و اثربخش این مجموعه علمی تقدیر و تشکر داشته باشم.
وی با بیان اینکه مفاهیم عمیقی چون آموزش و یادگیری آنچه را به ذهن متبادر میکند این است که نیاز به یادگیری بر اساس تجربیات و مطالعات متعدد به عنوان اصل مسلم برای زندگی است، گفت: یادگیری بزرگترین قابلیت انسان برای زندگی بهتر است و به عبارت دیگر همه موجودات زنده و به طور خاص انسان، تنها با یادگیری است که می تواند زیستن و چگونه زیست را بیاموزد و از مباحث متعدد فکری، فلسفی، روابط فردی و حتی مدیریت بر خویشتن، همه نیازمندی های خود را از طریق یادگیری تأمین کند.
وزیر علوم با اشاره به اینکه در این میان آنچه بیش از پیش ملموس و قابل توجه است، شایستگی های انسان است، اظهار کرد: برای تولید ثروت و توفیق در کسب و کار و همراهی در چرخه های اقتصادی کشور، آموزش رکن اصلی است و واضح هست که وقتی از سرمایههای انسانی صحبت میکنیم مقصود چکیده دانشها و تجربیات و ویژگیهای منحصر به فرد افراد جامعه است برای اینکه با کاربست آنها، جریان تولید و اقتصاد کشور و سازمانهای مختلف فعال به سوی ارزش افزایی حرکت کند و روشن است که اصطلاح سرمایههای انسانی بیش از بودن با شدن، قرابت دارد یعنی انسان ها بدون آموزش به خودی خود سرمایه نیستند بلکه باید با یک جریان هدفمند درست و به هنگام، به سرمایه شدن انسانها کمک کرد و این جریان همان ساز و کارهای آموزش و توسعه است.
وی ادامه داد: به عبارت دیگر آموزش و توسعه در نهادهای رسمی آموزشی و پرورشی در سطوح مختلف از پیش دبستانی تا سطوح آموزش های عالی و یا در نهادهای غیر رسمی آموزش و یادگیری که در بستر جامعه و در قالب مراکز آموزشی درون سازمان های دولتی، خصوصی و صنعتی در سطح جامعه فعالیت میکنند و از آنجا که جریان سرمایه شدن انسان ها یک کار کلیدی و همیشگی است، کار آموزش افراد برای برای تبدیل شدن به سرمایه انسانی یک کار کلیدی و پیوسته خواهد بود و لازم است در کنار توسعه یادگیری ها در جهت شکوفایی سرمایه های انسانی نامشهود از جمله سرمایه های روانشناختی، سرمایه اجتماعی هم بیش از پیش توجه کنیم.
غلامی ادامه داد: به طور مثال بحث سرمایه روانی در برگیرنده مؤلفههای چهارگانه امید، خوشبینی، خود کارآمدی و تاب آوری است و می دانیم که این مولفه ها به تقویت زیرساختهای سرمایه انسانی کمک می کند و در این صورت انتظار می رود یک متخصص یا یک فرد ماهر در یک رشته خاص داشته باشیم که همزمان با تسلط به کار فنی و تخصصی خود، امیدوار هم باشد و در ضمن تاب آوری خوبی هم داشته باشد و ضمن اینکه در مسیر حرکت خودکارآمدی و امید را از دست ندهد و اینها قابل یاد دادن و یاد گرفتن است.
وی افزود: به نظر میرسد در جهانی با چالش های فراوان نظیر کرونا، توسعه انسان در ابعاد مختلف فردی، فنی، روانی-اجتماعی و معنوی باید در دستور کار آموزش باشد تا ضمن پیشبرد اهداف برنامه های اقتصادی عادی، برآیند انسانهای جامعه از سلامت روانی برخوردار باشند و رضایتمندی از زندگی را در سایه توانایی، درست اندیشیدن و درست تحلیل کردن به دست آورند همچنین با تکیه بر صلاح تخصص و مهارت، اخلاق حرفهای و سلامت معنوی، نقش خود را در جریان متغیر و پرچالش بیابند و آموختن را همواره اولین وظیفه خود بدانند که تنها در این صورت است که جریان شدن در توسعه سرمایه انسانی محقق میشود.
انتهای پیام/