تقویت هویت جمعی کارکرد اصلی حماسهها قلمداد میشود
تسنیم
|
استانها
|
پنجشنبه، 20 دی 1397 - 11:08
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: با پیشرفت تکنولوژی حماسه شکل مکتوب به خود گرفت اما حماسه اولیه شفاهی بود، همانطور که اصل حماسه نیز شفاهی و کارکردش تقویت هویت جمعی است.

خلاصه خبر
اخیراً شاهنامه نقالان توسط وی به چاپ رسیده است، از دیگر آثار مربوطه میتوان به طومار جامع نقالان با عنوان طومار ناصری اشاره کرد که مربوط به دوره ناصرالدینشاه است و داستانهایی نظیر کیومرث را تشریح میکند، همچنین مرشدی توانسته مرشد سیاهپوش را تألیف کند.
وی تصریح کرد: حماسههای نخستین وجه توصیفی داشتند و پس از مدتی این حماسهها خاصیت نقلی پیدا میکنند، به عبارتی حماسههای نخستین کاربردی ایدئولوژیک داشتند اما به تدریج راویان داستانها را سینه به سینه نقل میکردند، حماسههای ثانویه روند تکمیل را نمایان میکند، به طور مثال داستان هفتخوان رستم در شاهنامه تسلسلی و پیوسته بوده اما اسناد و مدارکی مانند متون تألیف شده در ارتباط با وجود یکی از خانههای رستم به زبان تبتی وجود دارد.
وی بیان کرد: سومین نقطه عطف حماسهها، حماسه کاملاً شفاهی و چهارمین آن، آثار ادبی فاخر است، یکی از واژههای رواج یافته در پهلوانی "سرود" است، بدنه شاهنامه در دوره اشکانی شکل گرفته، در زمان جنگ افراد از ترجمههای روایات حماسی استفاده میکردند اما همچنان تاکنون حماسه شفاهی به حیات خود ادامه میدهد.
قائمی تصریح کرد: در دوره مغول تاریخها به زبان حماسی تبدیل میشدند و با رشد جغرافیایی زبان فارسی، افرادی لقب شاهنامهچی گرفتند، این افراد تاریخ معاصر و همچنین گذشته را با شاهنامه فردوسی مقایسه کرده و به آن ربط میدهند، در دوره قاجار نیز ادبیان عامیانه شکل رسمی پیدا میکنند، با این اتفاق، طومارها به وجود آمدند و استقبال کنندگان بسیاری داشتند.
وی تصریح کرد: حماسههای نخستین وجه توصیفی داشتند و پس از مدتی این حماسهها خاصیت نقلی پیدا میکنند، به عبارتی حماسههای نخستین کاربردی ایدئولوژیک داشتند اما به تدریج راویان داستانها را سینه به سینه نقل میکردند، حماسههای ثانویه روند تکمیل را نمایان میکند، به طور مثال داستان هفتخوان رستم در شاهنامه تسلسلی و پیوسته بوده اما اسناد و مدارکی مانند متون تألیف شده در ارتباط با وجود یکی از خانههای رستم به زبان تبتی وجود دارد.
وی بیان کرد: سومین نقطه عطف حماسهها، حماسه کاملاً شفاهی و چهارمین آن، آثار ادبی فاخر است، یکی از واژههای رواج یافته در پهلوانی "سرود" است، بدنه شاهنامه در دوره اشکانی شکل گرفته، در زمان جنگ افراد از ترجمههای روایات حماسی استفاده میکردند اما همچنان تاکنون حماسه شفاهی به حیات خود ادامه میدهد.
قائمی تصریح کرد: در دوره مغول تاریخها به زبان حماسی تبدیل میشدند و با رشد جغرافیایی زبان فارسی، افرادی لقب شاهنامهچی گرفتند، این افراد تاریخ معاصر و همچنین گذشته را با شاهنامه فردوسی مقایسه کرده و به آن ربط میدهند، در دوره قاجار نیز ادبیان عامیانه شکل رسمی پیدا میکنند، با این اتفاق، طومارها به وجود آمدند و استقبال کنندگان بسیاری داشتند.