راه علاج ولگردی محصلان در فضای مجازی/ درهای مدرسه انقلاب در «شاد» باز است
مسؤول دبیرخانه مدرسه انقلاب گفت: یک جنسی از ولگردی در فضای مجازی وجود دارد که همه اقشار و سنین را شامل میشود. دلیلش این است که بدون برنامه و هدف مراجعه میکنند و ما از فضای بی هدف و ولگردی دانشآموزان در فضای مجازی جلوگیری میکنیم.
مسؤول دبیرخانه مدرسه انقلاب گفت: یک جنسی از ولگردی در فضای مجازی وجود دارد که همه اقشار و سنین را شامل میشود.
دلیلش این است که بدون برنامه و هدف مراجعه میکنند و ما از فضای بی هدف و ولگردی دانشآموزان در فضای مجازی جلوگیری میکنیم.
خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: نمایشگاههای مدرسه انقلاب از جمله برنامههای جذاب دانشآموزی است که توسط خود دانشآموزان از صفر تا 100 در دهه مبارک فجر برگزار میشود؛ این نمایشگاهها، نهمین سال است که به صورت متمرکز در حال برگزاری است یعنی دستورالعمل آن که چهارچوب کلی کار است، تهیه شده و به استانها ارسال میشود.
در نمایشگاههای مدرسه انقلاب که از برنامههای اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان است، موضوعاتی در قالب دستورالعمل تعیین شده و دانشآموزان به اختیار خود یکی از موضوعات را انتخاب کرده و با همفکری مربیانشان، دست به کار ایجاد نمایشگاه میشوند.
بچهها در این نمایشگاهها با خلاقیت خودشان فعالیت میکنند؛ مدل غرفه و انتخاب مطالب و روایتگری هم با خودشان است و تلاش هم میکنند که سنگ تمام بگذارند؛ اما امسال نمایشگاههای مدرسه انقلاب به دلیل شرایط کرونا، امکان برگزاری حضوری ندارد و در فضای مجازی برگزار میشود؛ در همین راستا به سراغ علی صفدری مسؤول دبیرخانه مدرسه انقلاب رفتیم تا ببینیم امسال، دانشآموزان چه کردند.
** فواید برپایی نمایشگاههای مدرسه انقلاب
* تا کنون هشت دوره نمایشگاههای مدرسه انقلاب برگزار شده است؛ این نمایشگاهها با چه هدفی برگزار میشود و چه دستاوردی دارد؟
چقدر به اهداف خود دست یافته است؟
هر سال با یک گروه و دانشآموز جدیدی مواجه هستیم و نمایشگاهها هم بر همین اساس برای دانشآموزان تازگی دارند؛ چرا که هر سال دانشآموزان تغییر میکنند، یک سری فارغالتحصیل میشوند و یک سری هم به دوره متوسطه دوم وارد میشوند.
نکته بعدی که باید به آن اشاره کنم، این است که دانشآموزان در سنین آغاز جوانی هستند و شاید بهترین خاطراتشان، خاطراتی است که در مدرسه حضور داشتند.
آنها تازه وارد عرصههای اجتماعی میشوند و در دوران متوسطه، اعتماد به نفس و هویت خود را مییابند.
وقتی دانشآموز یک اثری تولید کرده و نمایشگاهی ایجاد میکند یعنی خودباوری برایش ایجاد میشود به این معنی که «من میتوانم»
از سوی دیگر، قالب فضای مدرسه، آموزشی است و بچهها نیاز دارند کسب مهارت کنند و وظیفه تعلیم و تربیت است که در این راستا اقدام کند؛ از آنجایی که اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان به عنوان بخشی از نظام تعلیم و تربیت محسوب میشود، تلاش میکند در این راستا به ایفای نقش بپردازد.
نکته دیگر هم این است که دانشآموزان باید با ارزشها و آرمانهای انقلاب اسلامی بیشتر آشنا شوند و به طور عمیق به آن بنگرند و مدرسه انقلاب به عنوان یکی از برنامههای اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان، در این مسیر حرکت میکند.
اما نکته مهم دیگر این است که بچهها در این سن خیلی علاقهمند هستند که با دوستانشان با هم کار کنند و در گروه نقش آفرین باشند؛ اگر بستری برای نقشآفرینی بچهها که از جنس اثرگذاری است و به باورهای اعتقادی و آرمانهای آنها بستگی دارد، ایجاد شود، میتواند بهترین خاطرات دوران زندگی آنها را تشکیل دهد و مدرسه انقلاب در این راستا طراحی شد.
وقتی دانشآموز یک اثری تولید کرده و نمایشگاهی ایجاد میکند یعنی خودباوری برایش ایجاد میشود به این معنی که «من میتوانم» و هرچقدر هم این کار رنگ حماسی و معرفتی پیدا کند قطعا در رشد و بلوغ دانشآموزان مؤثرتر است.
بر همین اساس معتقدیم مدرسه انقلاب یکی از بهترین برنامههای عملیاتی و محتوایی است که در فضای دانشآموزی برگزار میشود.
** نمایشگاههای مدرسه انقلاب در فضای مجازی
* آیا آماری گرفتید که در این سالها چقدر دانشآموزان از مدرسه انقلاب استقبال کردند؟
دو طیف داریم؛ یک تعداد دانشآموزانی هستند که نمایشگاه برپا میکنند که شامل بچههای انجمن اسلامی مدرسه با همکاری تشکلهای بسیج دانشآموزی، سازمان دانشآموزی و هنرمندان مدرسه هستند.
یک گروه دیگر، برای دیدن نمایشگاه دعوت میشوند یعنی نمایشگاه برپا شده است و بچههای مدرسه حتی مدرسههای مجاور از این نمایشگاهها دیدن میکنند.
* فضای سالهای گذشته متفاوت بود.
مدارس دایر بود؛ هم دانشآموزان مدرسه و هم دانشآموزان سایر مدارس به نمایشگاه میآمدند.
در شرایط کرونایی، نمایشگاههای امسال چگونه در حال برگزاری است؟
اکثر بچهها در فضای مجازی هستند و آنهایی هم که نبودند به خاطر بحث آموزش در کرونا، به فضای مجازی آمدند.
مدرسه انقلاب هم در شرایط کرونا، ناگزیر شد که به سمت فضای مجازی بیاید.
فضای مجازی احتیاطات و خطرهای جدی دارد و ما در مدرسه انقلاب بهگونهای عمل کردیم که بچهها قبل از اینکه وارد فضای مجازی شوند، مهارتهای لازم را کسب کنند.
فضای مجازی، فضای باز و بیدر و پیکری است و اگر دانشآموز مراقبت نکند، خطرات زیادی، او را تهدید میکند.
در مدرسه انقلاب، دانشآموزی که میخواهد وارد فضای مجازی شود، مهارت و محصولی دارد.
این حالت شبیه فردی است که وارد بازاری میشود و محصولی دارد؛ این فرد غرق ویترین مغازهها نمیشود بلکه به دنبال فروش محصول خودش است.
فضای مجازی، فضای باز و بیدر و پیکری است و اگر دانشآموز مراقبت نکند، خطرات زیادی، او را تهدید میکند.
دانشآموز بر اساس شیوه نامه مدرسه انقلاب، با بچهها تیم تشکیل میدهد، محتواها را خوب یاد میگیرد و روی آن زحمت میکشد و نمایشگاه برپا میکند؛ آن وقت حتی ورود دانشآموز در فضای مجازی، به صورت هدفمند است و تلاش میکند که بیشتر دیده شود و زمان زیادی هم اگر بخواهد در فضای مجازی بگذارد، آن زمان، برای محصول و اثرش است که هم اعتماد به نفسش بالا میرود، هویتش شکل میگیرد و هم اینکه تلاش میکند بهترین اثر را تولید کند.
** نمایشگاههای مدرسه انقلاب در «شاد»
* ویترین ارائه آثار نمایشگاههای مدرسه انقلاب چگونه خواهد بود و از چه طریقی دانشآموزان آثار را میبینند؟
بیشترین جایی که دانش آموزان حضور دارند، شبکه آموزشی دانشآموزان (شاد) است و اولویت اول ما انتشار آثار در «شاد» است.
هر مدرسه کانال ارتباطی با والدین و دانشآموزان دارد که معتقدیم اولین انتشار آثار دانشآموز در کانال «شاد» مدرسه خودش باشد.
بعد از آن، سامانه عقیق متعلق به انجمن اسلامی دانشآموزان مدنظر است که تخصصی به اثرها نگاه میشود و امتیاز میدهند.
مرحله سوم هر کانال و گروهی است که دانشآموز در آن عضو است یعنی کانال خانوادگی ، دوستان و ...
است.
* اینکه در چه پیامرسانی باشد، فرق نمیکند؟
در شیوه نامه قید نکردیم کدام پیامرسان باشد؛ البته تأکیدمان پیامرسان ایرانی است اما اسم نبردیم.
* این آثار چگونه ارزیابی میشوند؟
آیا باید دانشآموزان، آثارشان را به دبیرخانه نمایشگاههای مدرسه انقلاب ارسال کنند؟
ما سه بخش برای داوری داریم.
بخش اول، محتوایی است که شاید مهمترین بخش داوری است.
بخش دوم از لحاظ هنری و فنی کار است.
مثلا دانش آموز یک کلیپ ساخته است و محتوایش خیلی خوب است اما چقدر توانسته است این مهارت و هنر را به خوبی نشان دهد.
و بخش سوم انتشار حداکثری است که داوری را روی «شاد» و عقیق گذاشتیم زیرا دسترسی برای چقدر دیده شدن آثار داریم.
** دانشآموزان در مدرسه انقلاب، کار تیمی را یاد میگیرند
* تاکنون چه تعداد دانش آموز در نمایشگاههای مدرسه انقلاب شرکت کردند؟
هنوز برای ارائه آمار زود است ولی حدود 4 هزار مدرسه میزبان نمایشگاههای مدرسه انقلاب است.
* شرکت در نمایشگاههای مدرسه انقلاب به چه شکلی است؟
آیا در حضور گروهی الزام است؟
برای مجموعه ما کار تیمی، گروهی و تشکیلاتی اهمیت دارد.
آثاری که به صورت فردی ارائه شوند در رقابتها شرکت داده نمیشوند و حتما باید دو یا سه نفره به بالا باشد.
یعنی بچه ها باید کار تیمی را یاد بگیرند.
* در سالهای گذشته دست دانشآموزان باز بود.
به کتابخانه مراجعه میکردند و محتواها را تهیه میکردند؛ در شرایط کرونایی، محتواها چگونه در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد؟
خیلی از اطلاعات را چه از جنس کتاب، پوستر، اینفوگرافی، کلیپ، سخنرانی و توضیحات در سایت «مدرسه انقلاب» بارگذاری کردیم.
یک بخش سایت، آموزش است و یک بخش محتواست.
به عبارت دیگر همه محتوا در اختیار دانشآموزان هست.
** نمایشگاههای مدرسه انقلاب به صورت حضوری هم در مناطق سفید برپا میشود
* طبق آمارهایی که خود آموزش و پرورش دارد 3.5 میلیون دانشآموز از «شاد» استفاده نمیکنند.
1.5 میلیون دانشآموز هم از تلفن همراه پدر و مادر استفاده می کنند؟
آیا امکان شرکت دانشآموزان در نمایشگاههای مدرسه انقلاب از طرق دیگر هم وجود دارد؟
برداشتم این است که این عدد مال سنین ابتدایی و متوسطه اول است و قالب بچههای متوسطه دوم، دسترسی به تلفن همراه و «شاد» را دارند.
اما یک بخش در شیوهنامه گذاشتیم که در بعضی جاها که محدودیت نفر دارند و آن منطقه هم از نظر کرونا، سفید و بدون مشکل است.
میتوانند نمایشگاه مدرسه انقلاب را به صورت حضوری برگزار کنند.
* پس یک مدل مجازی و یک مدل حضوری دارید؟
بله، اما روح حاکم، مجازی است.
* در شرایط کرونا، مدل فعالیتهای جشنوارهها مجازی شد و در تمام آنها از دانشآموزان خواسته میشود که آثار در مدلهای مختلف مانند فیلم و پادکست بسازند؟
چقدر در نمایشگاههای مدرسه انقلاب خلاقیت وجود دارد و چه تفاوتی بین جشنواره شما و سایر جشنواره هاست که برگزار میشود؟
بله درست است.
خود اتحادیه جشنوارهای به نام رسانش دارد که بچه ها آثار صوتی و تصویری را ارائه میدهند.
اما در مدرسه انقلاب، بحث مبانی حوزه معرفتی و بصیرتی است که مبنایش حوزه انقلاب است.
در این حوزه آثار در راستای دشمن شناسی و رفع شبهه است.
* آیا بچهها در مسیر برپایی نمایشگاه، از حضور و راهنمایی مربیان به ویژه در این شرایط کرونایی، بهرهمند میشوند؟
قاعدهای در اتحادیه است که بچهها با مربی ارتباط دارند.
به ازای هر هفت مدرسه، یک مربی ارتباط دارد.
بچه ها با او ارتباط میگیرند، قرارگاه دارند، سوال هایشان را مطرح می کنند و برنامه هایشان را با هم می بندند.
** نگرانی داریم که بچهها رقابتزده نشوند
* اعلام شده است که برخلاف روال هر سال که برندگان در مراسمی تجلیل میشوند، امسل هر روز ارزیابیها انجام میشود، درست است؟
تا 30 بهمن، ارزیابی روزانه داریم و جوایز می دهیم اما نگرانی در فضای مجازی داریم که بچهها رقابت زده نشوند و به خاطر جایزه کاری انجام دهند.
در این دوره از نمایشگاه ها، رقابت ملی را حذف کردیم و متناسب با شرایط استانها و شهرستانها، داوری انجام میشود.
برگزیدگان در هر استان به دورهای با عنوان راویان تمدن در تهران دعوت میشوند.
* این دوره چه زمانی است؟
در تابستان بین تیر و مرداد است.
اگر کرونا تمام شود به صورت حضوری وگرنه مجازی برگزار میشود.
* اشاره کردید که برای حضور دانشآموزان در فضای مجازی، آموزش دارید اما نگرانیهای زیادی از فضای مجازی وجود دارد؛ برای رفع این نگرانی چه کردید؟
به نظر ما چه دانشآموز و چه غیر دانشآموز، خطرش در فضای مجازی یکی است.
یعنی امکان دارد پدر و مادرها درگیر فضای مجازی به صورت قوی هم شده باشند.
کسی که ساعتهای زیادی در فضای مجازی حضور دارد چه پدر و پدربزرگ باشد تا یک حدی منطقی است و بعد از آن، وقت پِرت میشود یعنی هرچیزی اندازه دارد.
یک جنسی از ولگردی در فضای مجازی وجود دارد که همه اقشار و همه سنین را گرفته است.
دلیلش این است که بدون برنامه و هدف مراجعه میکنند یعنی فرد، اینترنت را روشن می کند و میگردد و هدفی ندارد.
دنبال یک چیزی خاصی نیست.
اگر در بازار شهری بروید و قصد خرید دارید، همه مغازه ها را نگاه نمی کنید مستقیم به جایی می روید که جنس مورد نظرتان است اما وقتی که فرد هدف ندارد به همه جا سر می زند.
فقط میگردد زیرا رنگ و لعاب بازار، او را گرفته است.
فضای مجازی دقیقا همین است.
ما که میگوییم به دانش آموز کمک میکنیم یعنی از فضای بی هدف و ولگردی در فضای مجازی جلوگیری میکنیم.
دانش آموز در فضای مجازی به دنبال محتواهای مدرسه انقلاب است و به او گفتیم کجا مراجعه کند؛ اگر وارد فضای مجازی می شود، هدایت شده وقت می گذارد.
بعد هم اثری که تولید کرد با استفاده از فضای مجازی ارائه میکند.
مدرسه انقلاب دانش آموز را به سمت تولید کنندگی و تولید محتوا برای فضای مجازی میبرد و نه صرفا مصرف کننده.
انتهای پیام/