فرایندهای آموزشی برای حل مساله کمتر راهگشاست
معاون امور دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: اگر امروز معتقدیم آموزش و پرورش موثر نیست به این دلیل است که در فرایندهای آموزشی برای فراهم کردن موقعیت و محیط یادگیری برای تجربه تصمیم گیری و حل مسئله کمتر رخ میدهد.

ایسنا/خراسان رضوی معاون امور دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: اگر امروز معتقدیم آموزش و پرورش موثر نیست به این دلیل است که در فرایندهای آموزشی برای فراهم کردن موقعیت و محیط یادگیری برای تجربه تصمیم گیری و حل مسئله کمتر رخ میدهد.
پرویز انصاریراد صبح امروز در مراسم افتتاح پروژه رفاهی سرای دانشجوی کوثر دانشگاه شهید هاشمی نژاد و آغاز عملیات اجرایی پروژه موزه و پژوهشسرای حاج حسین شکرریز دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: در سازمان مرکزی، خراسان رضوی را الگوی استانها میدانیم و از استانهای کشور تقاضا میکنیم که مانند آن عمل کنند.
رویکرد سازنده و مثبت دانشگاه فرهنگیان برگرفته از راس آموزش و پرورش است که از طریق همکاری با آن منجر به رقم خوردن چنین پروژه بزرگی در استان میشود.
وی با اشاره به اینکه این نوع همکاریها و فعالیتها بایستی تداوم داشته باشد، افزود: در کنار عزم ملی، عزم استانی را همچنان مطالبه میکنیم.
دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی با بیش از ۱۲ هزار دانشجو بسیار گسترده است.
دانشجویان در این دانشگاه حضور فیزیکی دارند و سراهای دانشگاه به دلیل زیست مدار بودن آن خیلی اهمیت دارد.
در نبود این سراها امکان زندگی در دانشگاه بسیار دشوار است.
اگر این همدلی که در استان خراسان وجود دارد، در کشور نیز وجود داشته باشد، دانشگاه فرهنگیان به جایگاه سزاوار خود خواهد رسید.
در صورتی که مدیران استانی در کنار هم قرار بگیرند، شاهد اتفاقاتی کلیدی خواهیم بود.
معاون امور دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه این دانشگاه در سطح کشور از اهمیت بالایی برخوردار است، ادامه داد: بیش از ۸۰ هزار دانشجوی پیوسته، ۲۸ هزار دانشجوی مهارت آموز، ۲۵ هزار حق التدریس و نزدیک به ۱۴۰ هزار دانشجو در سال تحصیلی جدید باید در دانشگاه بزرگ فرهنگیان تربیت شوند.
پذیرش دانشجو در سال های اخیر افزایش پیدا کرده است.
باوجود اینکه فضاهای ما به اندازه نیاز نیستند اما درحال گذراندن مسیر تکامل خود هستند.
این فضاها کافی نیستند زیرا ما دانشگاهی زیست مدار هستیم و تمام دانشجویان ما بایستی در ایام ۴ ساله تحصیل خود در سراهای دانشجویی ساکن شوند.
انصاریراد خاطرنشان کرد: در کنار رشد کمی، رشد کیفی را در نظر گرفتهایم تا در کنار مسائل کمی به مسائل کیفی هم توجه کنیم.
رشتههای مورد نیاز آموزش و پرورش در این دانشگاه تقریبا به صورت کامل پوشش داده شده است.
همچنین بازنگری در برنامه درسی رشتههای مختلف دانشگاه فرهنگیان درحال انجام است.
در نتیجه در راستای کیفی کردن دانشگاه جلوتر از آموزش و پرورش هستیم.
از ده سال گذشته که دوره دو ساله تربیت معلم کنسل شد، شاهد تربیت دبیر علوم تجربی برای متوسطه اول نبودیم.
این مشکل بزرگی در راستای آموزش موثر و مسئله محور به دانش آموزان نقاط مختلف کشور است.
در نتیجه این شکاف آمارهایی بدست میآمد که در آزمونهای بینالمللی در میان ۴۰ کشور شرکت کننده جهان ما همیشه جزو ۵ رتبه آخر بودیم.
دانشگاه با تشکیل کارگروهی برای این رشته در دو سال اخیر برنامه درسی این رشته را نوشت و سر فصلهای آن را مشخص کرد.
وی تشریح کرد: تعدد رشتهها در دانشگاه فرهنگیان باعث آمدن سیل عظیمی از کنکوریها میشود.
در کنار رشته علوم تجربی، رشته آموزش هنر نیز از جمله رشتههایی بود که در دانشگاه تدریس نمیشد.
در صورتی که در جریان علاقه دانشآموزان به نقاشی و خطاطی هستیم.
همچنین بیش از ۸۰ درصد مدارس ما معلم ورزش ندارند.
برای جبران این موضوع طرحی را در شورای دانشگاه مصوب کردیم که به دانشجو معلمان آموزش ابتدایی چند مهارت ورزشی را در کنار آموزش رسمی به صورت فوق برنامه انجام دهیم.
در همین راستا تفاهمنامههای خوبی را با فدراسیونها بستیم که آخرین آن به فدراسیون هندبال انجام شد.
طبق این تفاهمنامه مقرر شد تا این فدراسیونها به دانشجو معلمان مهارت هندبال را آموزش دهند تا از آن به صورت بهینه در آینده استفاده کنند.
اعتبار ۲۵ هزار میلیارد تومانی سرای دانشجویی کوثر
معاونت امور دانشجویی دانشگاه فرهنگیان بیان کرد:دانشگاه ما زیست مدار است و تمام دانشجویان باید در آن اسکان پیدا کنند.
تمایز ما با دانشگاههای دیگر وجه تربیتی دانشگاه ما است.
معلمان شایسته علاوه بر اینکه نیازمند کسب علم و دانش هستیم، در کنار دانش به دنبال کسب صلاحیتهای حرفهای معلم هستیم.
این صلاحیتها مهارتهای مختلفی هستند که باید توسط دانشجو معلم کسب شود.
دانشجو در ابتدا مهارت زندگی را باید کسب کند و این سرای کوثر به همین دلیل با اعتبار بالای ۲۵ میلیارد تومان تشکیل یافته است تا دانشجو با سکونت در آن به آموزش مهارت زندگی بپردازد.
اهمیت بالای توانمندی دانشجو معلمان در زمینههای مختلف
انصاریراد گفت: دانشجویان ما باید چگونگی خود کنترلی در زمان خوشحالی و ناراحتی، توانمندی لازم برای حل مسئله، چگونگی برقراری ارتباط با معلمان و همکلاسیهای دیگر و انجام زیست دانشجویی را در سرای دانشجویی بیاموزند.
دانشجویان معمولا در ابتدا در خانواده زندگی کردن و درحال حاضر درحال زندگی مشترک هستند.
مهم ترین مهارت زندگی حل مسئله است.
دانشجو معلمان باید نسبت به مهارت حل مسئله توانمندی لازم را بدست آوردند و بدانند که برای حل هر مسئلهای چه راهی مناسب است تا بتواند مشکلات خود را در سرای زندگی خود حل کند.
مهارت حل مسئله بایستی از مدارس ابتدایی شروع شود.
اگر ما موفقیت آمیز عمل نمیکنیم و امروز معتقدیم که آموزش و پرورش موثر نیست به این دلیل است که آموزش ما برای فراهم کردن موقعیت و محیط یادگیری برای تجربه تصمیم گیری و حل مسئله کمتر رخ میدهد.
تربیت دانش اموزان بر اساس رویکرد فطرت گرایی توحیدی
وی اظهار کرد: سرای دانشجویی در دانشگاه ما به عنوان بخشی از دانشگاه فرهنگیان که شایستگی فرهنگی در آن اتفاق میافتد باید لحاظ شود.
دانشجو معلمان علاوه بر کسب مهارتهای آموزشی، مهارت معلمی و مهارتهای زندگی را هم باید بیاموزند.
دانشجو معلم باید بداند که چگونه به دانشاموزان خود انگیزه و نگرش دهد.
در هرجایی از زمین که دانشاموز یا دانشجویی زندگی میکند باید بر اساس رویکرد فطرتگرایی توحیدی تربیت شود.
در صورتی که چنین تربیتی را پیش بگیریم میتوانیم شاهد تربیت اخلاقی باشیم.
معلمانی که با این روش تربیت شوند میتوانند ادامه دهنده کار پیامبران باشند.
انتهای پیام