تشویق مردم به همکاری در طرح کاپ با استفاده از تولیدات فرهنگی
نشست هم اندیشی خلق شخصیت کاپی به عنوان نماد سازمان مدیریت پسماند در بحث آموزش به کودکان با حضور مرضیه برومند کارگردان و صداپیشه عروسکی، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرضیه برومند کارگردان و صداپیشه عروسکی، در نشست هم اندیشی خلق شخصیت «کاپی» گفت: اگر فیلم نامه خوب و مناسب نوشته شود، صدا پیشه حرفهای انتخاب کنید و کارگردانی مطلوب داشته باشید قطعاً این شخصیت جای خودش را باز میکند.
کارگردان مجموعه عروسکی شهر موشها با تاکید بر این مطلب که کار فرهنگی زمان بر است، عنوان کرد: مشکل اصلی من با سازمانها این است که برنامه ریزی بلندمدت نمیکنند و برنامه کوتاه مدتشان هم برای یک ماه و دوماه است.
با این زمان نه میشود فرهنگ سازی کرد و نه المان یا عروسک را بین بچهها برد.
وی با اشاره به شکل عروسک کاپی و شباهت آن به دانه و گیاه افزود: برای اینکه کاپی اثرگذار باشد باید این شخصیت بین بچهها برود و جا باز کند تا بتواند حرفش را بزند.
برومند با بیان این مطلب که محیط زیست و کاهش تولید پسماند از دغدغههای من است و این موضوع را در بسیاری از فیلمهایم آورده ام، افزود: هم بحث آموزش در این زمینه بسیار مهم است و هم تولید محتوا برای جامعه هدف اصلی که کودکان و نوجوانان هستند.
این کارگردان تاکید کرد: مردم نیاز به آموزش دارند و این موضوع باید با استفاده از ابزارهای مختلف در آنها نهادینه شود و قطعاً خلق عروسک و دیگر تولیدات فرهنگی میتواند بسیار مؤثر و قابل توجه باشد.
کارگردان مجموعه مربای شیرین با تاکید بر اینکه کاپی در مجموع عروسکی قابل قبولی است، گفت: این عروسک باید با یک رونمایی درست و برنامه ریزی شده حضور خودش را اعلام کند و با بهره گیری از همه زمینههای مؤثر بتواند جای خودش را باز کرده و پیامها و خواستههایش را همه گیر کند.
میخواهیم کاپی دغدغههای ما را بگوید
صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند نیز در این نشست گفت: تمرکز کشورهای پیشرفته دنیا در بحث مدیریت پسماند، بحث کاهش پسماند است که ضروری بود ما هم برای تحقق این موضوع برنامه ریزی کنیم.
وی افزود: با توجه به همین نگرش ما طرح کاپ (کاهش پسماند) را برنامه ریزی و اجرا و برای تحقق آن تلاش کردیم بحثهای آموزشی و فرهنگی ویژه ای ببینیم.
علیپور ادامه داد: خود عروسک شبیه درخت طراحی شده است، سبز رنگ است و المانهای طرح کاپ و بازیافت را دارد که باید کم کم بالنده شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گفت: کاپی حاصل هم فکری و همراهی تیمی کارآمد است و بر اساس نظرات جمعی به الگویی رسیدیم که حاصل آن عروسک کاپی است.
علیپور با بیان این مطلب که طرح کاپ شش مرحله دارد، افزود: برای تحقق کامل طرح کاپ نیاز به حضور و همراهی هنرمندان داریم و میخواهیم بسیاری از حرفها و دغدغهها از طریق این عروسک به مخاطبان کودک و نوجوان زده شود.
تاکید بر آموزش مدیریت پسماند به کودکان
معاون امور اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند نیز در این نشست گفت: سازمان مدیریت پسماند در راستای برنامه ریزی و پیاده سازی طرح کاهش پسماندها (کاپ) تصمیم گرفت تا با استفاده از دانش تخصصی شرکتهای بومی در حوزه گرافیک و افزایش اثربخشی فرایندهای آموزش، نسبت به استانداردسازی شخصیتهای کارتونی، نمادها و لوگوها و سایر امور گرافیکی مرتبط با سازمان اقدام کند.
رجایی ادامه داد: در همین راستا و با لحاظ نظرات خبرگان حوزه مدیریت پسماند و هنر، گرافیک و انیمشین شخصیت کارتونی جدیدی به نام «کاپی» برای طرح کاپ طراحی شد که در طراحی این شخصیت کارتونی به موضوع محیط زیست و همچنین تناسب و همخوانی ظاهری و گرافیکی شخصیت با لوگوی طرح کاپ توجه شده است.
وی خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت پسماند مصمم است با بهره گیری از شخصیت کارتونی و عروسکی کاپی در قالب مجموعههای انیمیشنی، کلیپ و برنامههای تلویزیونی و… نسبت به آموزش، اطلاع رسانی و انتقال نکات و مفاهیم مهم و کاربردی مدیریت پسماند به گروههای مخاطب شهروندی به ویژه کودکان و دانش آموزان اقدام کند.