خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 04 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

راهبرد احتمالی بایدن در مناطق اطراف ایران

مشرق | بین‌الملل | شنبه، 04 بهمن 1399 - 18:52
آمريكا،مناطق،عراق،سوريه،منطقه،بايدن،مسيرهاي،استراتژيك،افغانس ...

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی تفسیرگر به نقل از علیرضا تقوی نیا تحلیلگر سیاسی درباره راهبرد احتمالی بایدن در مناطق اطراف ایران نوشت: در خصوص دیدگاه های رئیس جمهور جدید آمریکا مطالب متناقض و گاه متضادی مطرح می شود.
نگارنده با تکیه بر این نکته که بایدن ( برخلاف ترامپ ) نمو یافته در ساختار نظام سیاسی آمریکاست ، اعتقاد دارد که وی نقشه راه اصولی سابق در سیاست خارجی آمریکا را دنبال خواهد کرد ‌.
از جمله نقشه راهبردهای سیاست خارجی آمریکا در یک قرن اخیر ، تسلط بر منابع انرژی و مهم تر از آن مناطق حیاتی و مسیرهای استراتژیک است.
از جمله این مناطق که به بهانه مبارزه با تروریسم و سلاح های شیمیایی اشغال شدند ، افغانستان و عراق بود.
عراق از دوجنبه برای واشنگتن اهمیت استراتژیک داشت : اولا بخش مهمی از منابع نفتی جهان در آن قرار گرفته بود و دوم این که از جمله مسیرهای اصلی تمدن شرق به مدیترانه و در نتیجه اروپا به شمار می رفت.
افغانستان نیز نقطه اتصال تمدن روسی ، چینی و اسلامی و ایضا از مسیرهای احتمالی چین برای گسترش حوزه نفوذ به مغرب زمین بود و درنتیجه حضور نظامی آمریکا برای مسدود کردن این مسیر ضروری می نمود.
گذرگاه های بین سوریه و عراق نیز به دلایل استراتژیک که در بالا ذکر شد برای آمریکا اهمیت داشت.
برای مثال منطقه تنف ( که طی بحران سوریه توسط آمریکا به اشغال درآمد ) محل اتصال اردن ، سوریه و عراق است که نقطه ای بسیار ارزشمند و راهبردی برای آمریکایی ها محسوب می شود.
در دوره ترامپ ، سیاست خارجی آمریکا در این مناطق از یک انسجام مناسب برخوردار نبود و وی بارها بر خروج از سوریه ، عراق و افغانستان تاکید داشت ( که اگر چه برخی از این دستورات توسط پنتاگون اصلاح شد ).
لکن به باور کاتب وجیزه ، در دوره رئیس جمهور جدید آمریکا برخلاف سلف بی تجربه اش، شاهد افزایش حضور و تمرکز فزاینده ایالات متحده بر این مناطق خواهیم بود.
آمریکای بایدن هیچگاه تمایل ندارد نقاط حساس و مهم منطقه را به ایران واگذار کند و بی شک در این نبرد ژئوپلیتیکی حاضر به پرداخت هزینه نیز خواهد بود .
البته دست ایران و متحدانش برای بالابردن مخارج مالی و انسانی آمریکا نیز کاملا باز بوده ولی امید ساکنان جدید کاخ سفید به دولتمردان غرب گرا در منطقه است تا با تدابیر و امکانات خود نفوذ گروههای مقاومت را کاهش دهند .
در نهایت راقم سطور عقیده دارد متضاد با دوره ترامپ که شرایط برای تحلیل اوضاع منطقه ساده تر بود ، طی ۴ سال آینده متغیرهای بسیاری در وضعیت پیچیده غرب آسیا دخیل می شوند که تبیین و تشریح پدیده ها را برای تحلیلگران سخت و دشوار خواهند کرد.
*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.