خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 01 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

عبدالله: طالبان بر ادامه جنگ در افغانستان اصرار دارد

فارس | بین‌الملل، بین‌الملل | شنبه، 04 بهمن 1399 - 17:15
رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفت: مردم توقع داشتند تا دولت افغانستان و گروه طالبان در ابتدای آغاز مذاکرات بر روی کاهش خشونت‌ها به توافق برسند، اما به‌دلیل اصرار این گروه بر ادامه جنگ تاکنون این موافقت صورت نگرفته است.
افغانستان،گروه،مذاكرات،عبدالله،طالبان،كاهش

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفت: مردم توقع داشتند تا دولت افغانستان و گروه طالبان در ابتدای آغاز مذاکرات بر روی کاهش خشونت‌ها به توافق برسند، اما به‌دلیل اصرار این گروه بر ادامه جنگ تاکنون این موافقت صورت نگرفته است.
به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، همزمان با جریان مذاکرات صلح میان هیأت‌های دولت افغانستان و گروه طالبان در قطر، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان تاکید کرد که برای برقراری صلح، باید آتش‌بس شود.
عبدالله که امروز (شنبه، ۴ بهمن) هنگام افتتاح کمیسیون جوانان شورای عالی مصالحه‌ ملی در کابل سخنرانی می‌کرد، گفت: «وقتی که می‌خواهیم به صلح برسیم، باید طرح کاهش خشونت‌ها به‌شکل کامل صورت بگیرد و به آتش‌بس برسیم.»
وی اما افزود که هم‌اکنون سطح خشونت‌ها در افغانستان به‌صورت «غیرقابل‌قبول» بالاست.
از سویی دیگر نیز، رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان گفت که مردم این کشور توقع داشتند تا دولت افغانستان و گروه طالبان در ابتدای آغاز مذاکرات بر روی کاهش خشونت‌ها به توافق برسند، اما به‌دلیل اصرار این گروه بر ادامه جنگ تاکنون این موافقت صورت نگرفته است.
به گفته او، کاهش خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس سبب می‌شود تا مردم از آینده و سرنوشت خود مطمئن‌تر شوند و از روند صلح نیز حمایت کنند.
عبدالله عبدالله تأکید کرد که تلاش‌ها برای توافق روی کاهش خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس با گروه طالبان جریان دارد.
عبدالله این گفته‌ها را در حالی مطرح می‌کند که دور دوم مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان در تاریخ ۱۷ دی در شهر دوحه، پایتخت قطر آغاز شد.
دور نخست آن نیز در ۲۲ شهریور‌ سال جاری در دوحه گشایش یافت و در تاریخ ۲۲ آذر برای ۲۰ روز متوقف شد.
در دور نخست این مذاکرات که حدود سه ماه به‌طول انجامید، هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان روی دستورالعمل مذاکرات به توافق رسیدند.
انتظار می‌رفت که با آغاز این مذاکرات سطح خشونت‌ها کاهش یابد، اما برعکس خشونت‌ها به صورت نگران‌کننده افزایش یافته است.
انتهای پیام/ ر