خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 05 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

«خلیلزاد» در سمت نماینده ویژه آمریکا در افغانستان ابقا می شود

مهر | بین‌الملل | شنبه، 04 بهمن 1399 - 15:53
«زلمای خلیلزاد» فرستاده ویژه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در امور صلح افغانستان، در این سمت ابقا می‌شود.
افغانستان،خليلزاد،آمريكا،صلح،دولت،بايدن

به گزارش خبرگزاری مهر، سی‌ان‌ان از قول سه منبع آگاه در دولت جو بایدن گزارش داده است که زلمای خلیلزاد، فرستاده ویژه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در امور صلح افغانستان، ابقا می‌شود.
خلیلزاد بیش از دو سال است که مدیریت روند صلح افغانستان را در دست دارد و در این مدت توانسته است با گروه طالبان به توافق مفصلی دست یابد.
بر اساس این توافق، طالبان رابطه خود با القاعده را قطع می‌کند و با دولت افغانستان وارد مذاکرات مستقیم صلح می‌شود و از حمله به سربازان آمریکایی در افغانستان خودداری می‌کند.
آمریکا هم در مقابل متعهد می‌شود که در صورت برآورده شدن شرایط مندرج در این توافقنامه، تا ماه مه سال ۲۰۲۱ تمام نیروهای خود را از افغانستان خارج کند.
ابقای خلیلزاد در سمت فرستاده ویژه آمریکا در امور یک کشور در دولت جدید بایدن، امری عادی نیست و دولت‌های جدید در آمریکا معمولا اعضای تیم خود را در مقام‌های مهم دیپلماتیک می‌گمارند؛ اما به نظر می‌رسد خلیلزاد حمایتی فراجناحی دارد و تسلط عمیقش بر اوضاع افغانستان، ضرورت حفظ او در چنین جایگاهی را ایجاب کرده است.