خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 31 فروردین 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

حال آرامگاه بی بی شهربانو خوب نیست/ مرمت زیارتگاه شهرری در انتظار تخصیص اعتبار

باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | شنبه، 04 بهمن 1399 - 14:42
آرامگاه بی بی شهربانو وضعیت خوبی ندارد و برای مرمت نیازمند تخصیص اعتبار است.
شهربانو،بقعه،فرهنگي،ري،ميراث،شهر،مرمت،محوطه،تاريخي،اوقاف

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛
به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، بقعه بی بی شهربانو یکی از بنا‌های تاریخی مهم شهر ری و استان تهران است که در دامنه جنوبی کوه بی بی شهربانو واقع شده است.
در شمال شرقی شهر ری و در جاده کارخانه سیمان، سالهاست آسیب‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی به کوه و مقبره «بی‌بی شهربانو» وارد می‌شود.
کوهی که بر اساس برخی منابع محلی گفته می‌شود، همسر امام‌حسین (ع) «بی‌بی شهربانو» را از سال‌ها قبل در دل خود محافظت می‌کند.
حالا دست کم بیش از پنج سال است که بهره برداری معادن و تعریض جاده منتهی به عرصه و حریم «مقبره بی بی شهربانو» در این محوطه بدون توجه به هشدار‌های فعالان میراثی آغاز شده است.
از سوی دیگر دست درازی حفاران غیر قانونی به این محوطه تاریخی در نوروز ۹۹ و در تعطیلی دوران کرونا آسیب‌های زیادی را تا کنون به این محوطه تاریخی وارد کرده است.
این موضوع باعث شد که سراغ رئیس میراث فرهنگی شهر ری برویم و از او درباره رسیدگی به امور بقعه بی بی شهربانو بپرسیم.
امیر رحیم زاده رئیس میراث فرهنگی شهر ری، در گفتگو با خبرنگار ما درباره وضعیت کنونی بقعه و محوطه بی بی شهربانو اظهار کرد: این بنا در خرداد ماه سال ۱۳۱۵، به شماره ۲۵۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، اما تولیت بقعه با اداره اوقاف شهر ری است.
او گفت: البته که متولی اصلی آن اوقاف بوده، اما هرگونه مرمت و زیبا سازی باید با ارائه مجوز از سوی میراث فرهنگی انجام شود.
رحیم زاده درباره ساماندهی بقعه بی بی شهربانو بیان کرد: برای بهسازی بقعه از لحاظ مسیر دستیابی، استحکام بخشی و یا مرمت نیاز به تامین اعتبار از سوی اداره اوقاف داریم و بعد از تهیه طرح مرمت پس از تصویب در کمیته میراث فرهنگی با معرفی پیمانکار اقدام به بازسازی و مرمت انجام می‌شود.
رئیس میراث فرهنگی شهر ری در پایان گفت: در ۶ ماه آینده اتفاقات خوبی برای بقعه بی بی شهربانو و حریم آن می‌افتد.
انتهای پیام/