خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 29 دی 1399
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

آخرین اخبار به صورت آنی در موتور جستجوی خبیر:
جستجو در میان 2062898 خبر

چرا «روزهای ابدی»، ابدی نشد؟

مشرق | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 25 دی 1399 - 17:00
سریال روی کاراکترهایی متمرکز است که نه شاخصه‌های تاریخ‌نگاری سریال را برجسته می‌کنند و نه جذابیت‌های دراماتیک آنرا افزایش می‌دهند و سریال از کنار شخصیت‌های بسیار مهم به سادگی عبور می‌کند.
سريال،ابدي،انقلاب،سينما،قسمت،شمقدري،مولف،شخصيت،سياسي،بازيگرا ...

خلاصه خبر

موج اول این حملات با انتشار قسمت نخست سریال آغاز شد، حتی اجازه پخش حداقل ۵ قسمت از سریال داده نشد و طوفانی برای هجمه علیه مولف اصلی شکل گرفت.
کارگردان طوفان شن، با این حجم از تاثیرگذاری و جریان‌سازی، آیا از دایره وسیع این دشمنی‌های تاریخی بی‌اطلاع است؟قطعا با این آگاهی، باید با ظرافت و دقت بیشتری سریال‌ «روزهای ابدی» را تولید و روانه آنتن می‌کرد.
با این مقدمه این سئوال درباره سازوکار تولید سریال روزهای ابدی مطرح می‌شود؛ فردی که در سکانداری مدیریتی، عرصه را برای جوانان گشود، چرا در تولید سریالی حساس درباره نفوذ آمریکایی‌ها در نخستین روزهای انقلاب، ازجوانان تازه نفس در فرآیند تالیف سریال استفاده نکرد؟
جریان قدرتمند مافیای سینما، کاملا نامحسوس و انحصاری، بازیگران شاخص را تهدید می‌کند که در سریال شمقدری (با موضوع انقلاب اسلامی) حضور پیدا نکنند.با علم به این ماجرا چرا وسواسی دقیق و هنرمندانه، در مورد حضور چهره‌های تازه‌نفس متبحر لحاظ نشده است؟
بسیاری از بازیگران انگلیسی‌زبان سریال با وسواس و دقت خاصی انتخاب شده‌اند و این وسواس می‌توانست در مورد بازیگران داخلی نیز لحاظ شود.
بر اساس توضیحات مندرج در مقدمه متن، هر فرد جریان‌سازی لزوما کارگردان خوبی نمی‌تواند باشد.
مخاطبان منتقد سریال، سئوالی را مطرح کرده‌اند که چرا فضای سریال اینقدر گل درشت، اغراق آمیز است.
اگر مخاطبان مخالف امروز سریال با ماشین زمان به سال ۱۳۵۷ سفر کنند، قطعا رویکرد منتقدانه خود را تغییر خواهند داد.
کاراکترهایی که در سریال روزهای ابدی مشاهده می‌کنیم با کمی تحقیق و تفحص به همان گل درشتی که مولف نشان می‌دهد، بودند.
بازتاب همان زیست مردمی در روزهای نخست پیروزی انقلاب در سریال بازتاب داده می‌شود و به نقصان بزرگ سریال تبدیل می‌شود.
مولف سعی کرده بازتابی واقعی از شکل گفت‌وگوهای آن دوران را بازتاب دهد.
اگر نصف دیالوگ‌های اغراق آمیز مردمان آن روزگار، نه شخصیت‌های سریال را، مولف روی کاغذ حذف می‌کرد، این سریال، تبدیل به یکی از آثار فاخر سیما می‌شد.
چرا محمد حسین مهدویان برای روایت زندگی «حسن باقری» به تصاویر بسنده کرد و صداهای واقعی و ساختگی به صورت محدودی استفاده شد؟
برای اینکه گل درشت بودن بافت عمومی و حتی محاوره آن روزگار را از شخصیت‌های واقعی‌اش حذف کند تا اغراق آمیز بودن، ویژگی شرایط انقلابی مختص آن دوران کمرنگ‌تر شود و مردم شخصیت حسن باقری را باور کنند.
دیالوگ‌نویسی و ساختار محاوره‌ای آن دوران، هر چند طبیعی است اما در مدیوم نمایش کارکرد معکوس و اغراق آمیزی پیدا می‌کند.
ریتم یکی از مهمترین عناصر اصلی یک مجموعه تلویزیونی در قالب سریال است.
در قسمت‌های نخست سریال درباره رویدادهای مرتبط با کپکان، اساسا با ریتم مواجه نیستیم.
اشکال مولف و سایر همتایان، عدم شناخت ژانر است.
مخاطب امروز در همان نیمه ابتدایی پس از نمایش صحنه ترور متوجه این رابطه خواهد شد اما مولف با کش دادن این رابطه در قالب فلاش بک، با تم محدوده خائن یا خادم بودن شریف‌زاده و تحولات احتمالی درونی او، زمینه‌های درام را تقویت نمی‌کند و تلاش‌های بی‌وقفه آقامیرزایی هدر می‌رود.
او از نخستین روزهای انقلاب ۵۷ به عنوان عضوی از جنبش فمنیستی فعالیت کرد.
او با فعالیت انقلابیون مخالف بود و در تمام سخنرانی‌هایش از حجاب به عنوان مانع آزادی زنان و فعالیت اجتماعی آنان با حرارت سخن می‌گفت.
درام روزهای ابدی باید روی سفارت آمریکا و نقشه راه این سفارت در ارتباط با دولت موقت متمرکز می‌شد، اما سریال روی کاراکترهایی متمرکز است که نه شاخصه‌های تاریخ‌نگاری سریال را برجسته می‌کنند و نه جذابیت‌های دراماتیک آنرا افزایش می‌دهند و سریال از کنار شخصیت‌های بسیار مهم به سادگی عبور می‌کند.