خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 01 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تاکید سفیر آمریکا در ترکیه بر باقی‌ماندن تحریم‌ها

فارس | بین‌الملل | چهارشنبه، 24 دی 1399 - 17:15
سفیر واشنگتن در آنکارا با اشاره به پا بر جا بودن تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه تا زمان استفاده از سامانه پدافندی روسی، از احتمال گسترش آنها به دیگر بخش‌های حکومت ترکیه خبر داد.
تركيه،آمريكا،تجارت،شوراي،ساترفيلد،سفير،سامانه،آنكارا،اس،دفاع ...

سفیر واشنگتن در آنکارا با اشاره به پا بر جا بودن تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه تا زمان استفاده از سامانه پدافندی روسی، از احتمال گسترش آنها به دیگر بخش‌های حکومت ترکیه خبر داد.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دیوید ساترفیلد» سفیر آمریکا در ترکیه طی نشستی با اعضای شورای تجارت آنکارا-واشنگتن، بر تداوم تحریم‌ها علیه این کشور در پی خرید سامانه موشکی «اس-۴۰۰» از روسیه تاکید کرد.
«مراد یاتکین» خبرنگار ترکیه‌ای حاضر در این نشست، در وبلاگ خود نوشت که اعضای شورای تجارت ترکیه و آمریکا منتظر بودند شاهد اظهارات مطلوب و نرمش سفیر واشنگتن درباره تحریم‌ها علیه آنکارا باشند اما از پافشاری وی بر تداوم موضع ایالات متحده شوکه شدند.
یاتکین با بیان اینکه دیدار تجار ترکیه‌ای با ساترفیلد در تاریخ هشتم ژانویه انجام گرفت و از آن زمان تا کنون هیچ خبر، عکس یا فیلمی درباره این نشست منتشر نشده، توضیح داد: «هدف از این جلسه، ارسال درخواست‌ها و پیام‌های فعالان حوزه اقتصادی ترکیه به جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا بود».
بر اساس این گزارش، درخواست‌های اصلی شورای تجارت ترکیه-آمریکا شامل تعویق تحریم‌ها مرتبط با خرید اس-۴۰۰، افزایش سطح تبادلات اقتصادی از ۲۰ میلیارد دلار به ۱۰۰ میلیارد دلار و رفع مشکلات دو کشور از طریق ایجاد کمیسیون دوجانبه متشکل از وزرای دفاع و خارجه طرفین بود.
به گفته این خبرنگار ترکیه‌ای، چیزی که دفتر اطلاع‌رسانی شورای تجارت ترکیه از این دیدار منتشر کرد فقط محدود به این می‌شود که ساترفیلد در این جلسه گفت تحریم‌ها هدفمند هستند و بیشتر بازار دو طرف برای تجارت باز خواهد بود.
با این حال یاتکین افشا کرد که منظور سفیر آمریکا از هدفمند بودن تحریم‌ها یعنی تا زمانی که ترکیه از سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ دست نکشیده، این تحریم‌ها پا بر جا خواهد ماند و به دلیل اینکه به تصویب کنگره رسیده و به قانون تبدیل شده، امکان بازگشت از آن وجود ندارد.
وی سپس به نقل از ساترفیلد نوشت، تجارت با ترکیه در زمینه‌های مورد تحریم از جمله صنایع دفاعی و نظامی ممکن نیست و همچنین این احتمال وجود دارد که تحریم‌ها به دیگر حوزه‌ها مانند انرژی، کشاورزی و دارویی نیز گسترش یابد.
بر اساس این گزارش، اعضای هیأت مدیره شورای تجاری ترکیه بعد از شنیدن صحبت‌های تند و لحن غیردیپلماتیک و خارج از ادب سفیر آمریکا «تقریبا خشکشان زده بود».
یاتکین همچنین نوشت که یک مقام سفارتخانه آمریکا در آنکارا گفت که آنها به هیچکدام از سوالات درباره نشست ساترفیلد با شورای تجارت ترکیه-آمریکا پاسخ نمی‌دهند.
آمریکا بیست و چهارم آذر ماه در اعتراض به اقدام آنکارا در خرید سامانه اس-۴۰۰، سازمان صنایع دفاعی ترکیه و رئیس آن را تحریم کرد.
پیش از این، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند صنعت دفاعی این کشور را از پیشرفت بازدارد، گفته بود ترکیه اولین کشوری است که با قانون کاتسا تحریم شد.
(جزئیات بیشتر)
انتهای پیام/م