خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 16 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

درآمد شهرداری از تبلیغات/ مسوول نظارت بر بیلبوردهای شهری کیست؟

فارس | اجتماعی و حوادث | چهارشنبه، 10 دی 1399 - 13:59
در حالی که به نظر می‌رسد مسوولیت بیلبوردهای شهری بر عهده شهرداری باشد ولی معاون سازمان زیباسازی شهرداری تهران می‌گوید؛مسوولیت بیلبوردهای تجاری با وزارت فرهنگ است و نرخ تبلیغات را هم کارشناسان رسمی دادگستری تعیین می‌کنند.
تبليغات،شهرداري،بيلبوردها،بيلبوردهاي،درآمد،تهران،تبليغاتي،سا ...

خبرگزاری فارس ـ گروه شهری: تبلیغات روی بیلبوردهای شهری تقریبا توجه همه رانندگان و سرنشینان آنان را به خود جلب می‌کند.
هدفی که بهره برداران از تبلیغات به دنبال آن هستند و در ترافیک های سرسام آور هم توجه رانندگان به این بیلبوردها مضاعف می‌شود.
بعید است که تا به حال هنگام عبور از خیابان سربه هوایی نکرده باشید و رنگ و لعاب تابلوهای تبلیغات سطح شهر، چشمتان را نوازش نکرده باشد.
بانک ها، کارخانه های مواد غذایی و حامیان و ناشران کتاب های کمک درسی و اپراتورهای تلفن همراه از مشتریان پر و پاقرص بیلبوردهای شهری هستند.
البته تا قبل از تشدید تحریم ها شرکت های خارجی لوازم خانگی نیز بخش زیادی از بیلبوردها را به خود اختصاص داده بودند و الان تا حدود زیادی تولیدکنندگان داخلی جای آنها را گرفته اند.
اما همیشه پشت‌پرده شعارهای قشنگ و جذاب بیلبوردهای شهر تهران که اکثرا با شاهکارهای هنری نقش بسته سوالات بسیاری برای اهالی رسانه از مدیران شهری داشته که اکثر مواقع با پاسخ قانع کننده ای مواجه نبوده است.
همچنین گاهی تبلیغات فرهنگی و هنری بحث برانگیز شده و گاهی تبلیغات تجاری و بازرگانی روی بیلبوردها؛ تاریک و روشن های زیادی درباره بیلبوردهای شهری به ویژه در پایتخت مطرح بوده است و سوالات زیادی درباره نحوه نظارت بر آنها بیان شده است.شاید بارها برایتان سوال پیش آمده که هزینه تبلیغات روی این تابلوها چقدر بوده و چه نهادی ناظر بر این تبلیغات است؟
موضوع نظارت بر بیلبوردها در پایتخت از سوژه های «فارس من» نیز بوده و مخاطبان با ثبت سوژه‌ای مبنی بر اینکه محتوای تبلیغات بیلبوردهای خیابانی چگونه نظارت می‌شود، درخواست پیگیری این مسأله را داشته‌اند، مخاطبان درباره این موضوع به سراغ حمید فرزام، معاون تبلیغات و درآمد سازمان زیباسازی شهرداری تهران رفتیم.
وی درباره این موضوع به خبرنگار فارس گفت: به طورکلی بیلبوردها وتابلوهای تبلیغاتی به دو دسته تقسیم می‌شوند که دسته اول مربوط به تبلیغات فرهنگی واطلاع‌رسانی‌های شهری است که به صورت مناسبتی اکران می‌شود و مسوولیت این تبلیغات کاملاً با شهرداری است و تابلوهای بزرگ توسط سازمان زیباسازی و تابلوهای کوچک توسط شهرداری‌های مناطق با همکاری سازمان زیباسازی تهیه و نصب می‌شود و برای محتوای این بیلبوردهای تبلیغاتی نیز کارگروه‌های مختلف تشکیل می‌شود و ستاد مربوطه داریم.
مسوولیت بیلبوردهای تجاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
معاون تبلیغات و درآمد سازمان زیباسازی شهرداری تهران افزود: دسته دوم از بیلبوردهای تبلیغاتی مربوط به تبلیغات تجاری و بازرگانی است و طبق قانون، مسوولیت آن با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و شهرداری فقط صاحب ابزار تبلیغاتی از طریق مزایده عمومی است و در واقع در مزایده عمومی، کانون‌های تبلیغاتی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شده باشند و تأییدیه آنها طی یک نسخه به ما ارجاع شده باشد،‌‌ می‌توانند در این مزایده عمومی شرکت کنند، ولی شهرداری در مورد تبلیغات تجاری و بازرگانی وظیفه و مسوولیت در مورد محتوای تبلیغات ندارد.
درآمد شهرداری از تبلیغات بیلبوردها
وی خاطرنشان کرد: اصولاً درآمد ناشی از تبلیغات تجاری صرف هزینه تبلیغات فرهنگی می‌شود و درآمد شهرداری از تبلیغات روی بیلبوردها متفاوت است که در حال حاضر به دلیل اجرای محدودیت‌های کرونایی از حجم تبلیغات کاسته شده است.
تعیین نرخ رسمی تبلیغات تجاری توسط کارشناسان دادگستری
معاون تبلیغات و درآمد سازمان زیباسازی شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش که حداقل و حداکثر نرخ تبلیغ بازرگانی و تجاری بر روی بیلبوردهای شهرداری چقدر است، گفت:‌ قیمت‌های پیشنهادی براساس نظرات کارشناسی اعلام می‌شود و به طورکلی نرخ را به کارشناسان رسمی دادگستری اعلام و آنها نرخ نهایی را تأیید یا تعدیل می‌کنند و آن را به صورت قیمت پایه درنظر می‌گیریم و در مزایده عمومی شرکت‌ها هرکدام که پیشنهاد بهتری دهند، برنده یکساله تبلیغ روی بیلبورد خواهند بود و اکنون همه چیز شفاف و قابل مشاهده و بررسی است.
فرزام خاطرنشان کرد: قطعا تبلیغ روی بیلبورد سه وجهی در تقاطع همت و مدرس گرانتر از تبلیغ روی یک بیلبورد کوچک 9 متری در بزرگراه حاشیه تهران است.
همچنین نرخ تبلیغ در ایام مختلف متفاوت و در شب عید با آذر فرق می‌کند.
نظر متفاوت شرکت ها با شهرداری
اما شرکت‌های تبلیغاتی نظرشان با شهرداری فرق دارد.
آنها می گویند پس از آنکه اجاره یکساله بیلبوردها را به نام خود ثبت کردند، آنها را به مشتریان‌شان اجاره می‌دهند.
حسن، مدیر یکی از شرکت‌های تبلیغاتی می‌گوید: هر قدر بخواهند می‌توانند روی تابلو قیمت بگذارند و محدودیتی وجود ندارد.براساس گفته این فعال دنیای تبلیغات بیلبوردها، قیمت بیلبوردها به عوامل مختلفی همچون «قرار‌گرفتن در محل تردد افراد پولدار و روسای کارخانه‌ها و شرکت‌ها» بستگی دارد.
وی معتقد است؛ بسیاری از شرکت‌های تولیدی تلاش می‌کنند تابلوی تبلیغاتی را در محل عبور رئیس آن شرکت تبلیغ‌کننده قرار داده و این چنین توجه رئیس شرکت را جلب کنند.
درباره این موضوع ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران هم به خبرنگار فارس گفت: در همه سال‌هایی که شورای پنجم فعال بوده، سعی شده بیشترین نظارت به ویژه در زمینه درآمد و هزینه های شهرداری تهران انجام گیرد و همه معاملات و قراردادها در سایت شفافیت قرار می گیرد.
البته به طور کلی به دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا درآمد سازمان زیباسازی کاهش یافته و چشمگیر نیست.
دخل و خرج‌های شهرداری زیر ذره بین حسابرسان شورا
وی افزود: حسابرس های شورای شهر هم موضوع دخل و خرج های شهرداری را بررسی و شیوه هزینه کرد و درآمد همه سازمان های وابسته به شهرداری و شهرداری های مناطق را زیر ذره بین قرار داده استو
این عضو شورای شهرر تهران گفت: حسابرسی درآمد و هزینه کرد سازمان زیباسازی در سال های 93 و 94 انجام نگرفته و اکنون در دست بررسی است البته حساب های این دوره انجام گرفته و بروز است.
بیلبوردها پیش فروش شده‌اند
خداکرمی خاطرنشان کرد: همچنین بسیاری از بیلبوردهای تهران پیش از این از طریق رابطه و ضابطه پیش فروش شده و تقریبا درآمدی در این حوزه نصیب شهرداری تهران نمی شود.
به گزارش فارس، موضوع درآمد و نظارت بر بیلبوردهای شهری در دوره های مختلف از مباحثی بوده که مد نظر قرار گرفته و به نظر می رسد علیرغم افزایش نظارت در این حوزه هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله است.
حالا باید دید تا پایان دوره پنجم در شورا اقدام جدیدی در این راستا صورت می گیرد و یا مسأله به شورای ششم واگذار می شود؟
انتهای پیام/