FATF بهانه است، مذاکره نشانه است/ چرا اصلاحطلبان فرصت خرید واکسن کرونا را سیاسی کردند؟
ارجاع دوباره بررسی لوایح مربوط به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام موجب شد تا چهرههای دولتی و رسانههای اصلاحطلب حامی آنها دوباره همان خط سابق، یعنی پیونددادن همه ناکامیها به نپیوستن ایران به این چارچوب حقوقی را از سر بگیرند.

ارجاع دوباره بررسی لوایح مربوط به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام موجب شد تا چهرههای دولتی و رسانههای اصلاحطلب حامی آنها دوباره همان خط سابق، یعنی پیونددادن همه ناکامیها به نپیوستن ایران به این چارچوب حقوقی را از سر بگیرند.
به گزارش گروه دیگر رسانههای خبرگزاری فارس، ارجاع دوباره بررسی لوایح مربوط به کنوانسیون FATF (گروه ویژه اقدام مالی مشترک) در مجمع تشخیص مصلحت نظام و آغاز روند مربوط به این بررسی، موجب شد تا چهرههای دولتی و رسانههای اصلاحطلب حامی آنها دوباره همان خط سابق، یعنی پیونددادن همه ناکامیها به نپیوستن ایران به این چارچوب حقوقی را از سر بگیرند.
آخرین مورد از این بازی سیاسی، به مساله خرید واکسن مربوط میشود که اصلاحطلبان تلاش کردند بدون اشاره به تحریمهای آمریکا، مشکل را یکسره بر دوش ناکارکردی جمهوری اسلامی ایران بگذارند.
روزنامه صبح نو در گزارشی در این رابطه نوشت: مدتی است که بحث ارجاع مجدد بررسی لوایح مربوط به FATF به مجمع تشخیص مصلحت نظام، بستری مناسب برای برخی نیروها بهمنظور مطرحکردن دوباره بازیهای سیاسی خود فراهم کرده است.
آیتالله صادق آملیلاریجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام چندی پیش درباره لزوم پرهیز از بازیهای سیاسی، گفت: «مردم عزیز کشورمان مطمئن باشند که مجمع تشخیص مصلحت نظام با دقت تمام و برحسب مصالح کشور این لوایح را بررسی خواهد کرد و به همه گروههای سیاسی و کسانی که نگران این موضوع هستند نیز توصیه میکنیم ضمن پرهیز از فضاسازیهای خاص و ربط دادن مسائلی همچون واکسن کرونا به این موضوع، یاریگر مجمع باشند.»
با این حال، دولت و حامیان اصلاحطلب آن قصد دستبرداشتن از منحرفکردن افکارعمومی از ناکارآمدیهای خود به موضوعی بیاهمیت را نداشتند.
علی ربیعی، سخنگوی دولت روز دوم دیماه در نشستی خبری، با ادعای مصائب مربوط به نپیوستن به FATF، گفت: «در مورد انتقال پول بنا بر قوانین تحریم و قواعد FATF چندین مرحله انتقال پول با مشکل مواجه شد و با موانعی روبهرو بودیم.
بهطور کلی نپیوستن به FATF آثار خود را نشان خواهد داد.
قبلا نیز دولت دیدگاه خود را در این زمینه اعلام کرده بود.»
این ادعا توسط چهرههای نزدیک به اردوگاه اصلاحطلبی نیز تکرار شد.
علی مطهری، نماینده پیشین مجلس در اینباره در توییتی مدعی شد: «به خاطر اینکه در لیست سیاه FATF قرار داریم، نتوانستیم ۵۰ میلیون دلار مبلغ سهمیه ایران از واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت برای هشت میلیون ایرانی را منتقل کنیم و سهمیه ایران باطل شد.
مجمع تشخیص مصلحت نظام باید پاسخگو باشد.»
نمکی و همتی جواب آقای سخنگو را دادند
با وجود اینکه علی ربیعی مترصد تقویت کارزار گرهزدن معیشت مردم به FATF بود، دو چهره دولتی دیگر در اظهاراتی جداگانه هر گونه شائبه ارتباط میان مشکل خرید واکسن با نپیوستن ایران به کنوانسیون مربوطه را رد کردند.
سعید نمکی، وزیر بهداشت در اینباره تصریح کرد: «من سیاسی نیستم اما در اوضاع کنونی، تاثیر FATF را در نظام سلامت و در رابطه با واکسن جدی نمیبینیم.» عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی نیز اعتراف مهمی را مطرح کرد که نشان میداد در شرایط وجود تحریمها، حتی تعیین تکلیف FATF هم نمیتواند موجب تسهیل مبادلات بانکی ایران شود.
او اعلام کرد: «عدم تعیین تکلیف FATF، میتواند در نبود تحریمها مانعی برای سیستم بانکی کشور در انجام مبادلات بانکی بینالمللی باشد.»
همه فشارهای نامربوط چهرههایی نظیر ربیعی در شرایطی بود که همتی روز پنجشنبه در پستی اینستاگرامی از رفع مشکل خرید واکسن کرونا توسط ایران خبر داد تا نشان بدهد پروپاگاندای بهوجودآمده و ایجاد نسبت میان «کرونا-FATF» از اساس یک بازی سیاسی هدفدار بیش نبوده است.
چرا اصلاحطلبان مشکلات را تحریف میکنند؟
اینکه چرا اصلاحطلبان در خط مقدم شیون و مویه برای پیوستن ایران به FATF قرار دارند، دو علت عمده قابل اقامه است؛ اولا گرفتن ژست طلبکاری از نظام جمهوری اسلامی ایران و سرکوفتزدن به ساختارها بابت تاخیر در اقدام برای پیوستن به این کنوانسیون، جایگاه اصلاحطلبان را در هیبت اپوزیسیونی که همیشه به آن مفتخر بودهاند، تقویت میکند و با همین اقدام، خواهند توانست تمامی ناکارکردیهای این سالهای خود در نهاد دولت را به حاشیه ببرند و تبدیل به مساله دستچندم کنند.
دوما اینکه تاکید بر پیوستن به FATF، مساله اصلی دشواریهای نظام مالی ایران، یعنی تحریمهای ظالمانه دولت آمریکا را بدل به موردی بسیار ناقابل خواهد کرد.
این کوچک جلوهدادن، یک حُسن بزرگ برای اصلاحطلبان و دولت دارد و آن اینکه باعث میشود تا مقبولیت ایده مذاکره با غرب بهویژه با آمریکا، در فضای جامعه ایران، دستنخورده باقی بماند و حتی با برخی مانورهای تبلیغاتی، تقویت هم بشود.
مضافا اینکه اگر بهجای سرکوفتزدن به ساختارهای نظام برای نپیوستن به یک چارچوب جهانی، اصلاحطلبان و دولتیها بخواهند آمریکا را مقصر رنج ملت ایران نشان بدهند، فارغ از بهخطرافتادن ایده مذاکره در داخل، فضای ذهنی سردمداران آینده کاخ سفید نسبت به گفتمان نیروهای اعتدالی در ایران نیز مغشوش و مخدوش خواهد شد و آنها دیگر نمیتوانند روی اصلاحطلبان بهعنوان بزرگترین سرمایههای پیشبرندگی باور به غربگرایی در ایران، حساب مخصوص باز کنند.
***
روزنامه کیهان نیز در گزارشی با این عنوان که «پیوستن به FATF نه تنها تحریمی را برنمیدارد بلکه فروش نفت را هم مسدود میکند» به بیان نظرات کارشناسان پرداخته است که بخشهایی از آن در ادامه میآید.
مبارزه با مبادلات ضد تحریمی
مهدی چمران، نماینده سابق شورای شهر در توییتر نوشت: در داخل کشور FATF را با دقت اعمال نمائید ولی با قرار دادن اطلاعات عملیات مالی بینالمللی در اختیار دشمنانی که جنگ اقتصادی را علیه ما سالهاست آغاز کردهاند و به شدت فقط برای ما پی میگیرند کار عاقلانهای نیست.
این مبارزه با فساد نیست مبارزه با مبادلات ضد تحریمی است.
حامیان تروریسم، بانیان FATF
محمد جواد لاریجانی، کارشناس مسائل راهبردی گفت: همه کشورهایی که در کشتار ملت یمن دخیل هستند اعم از سعودیها، آمریکاییها، فرانسویها یا انگلیسیها، همه عضو FATF و رکورددار حمایت از تروریسماند.
وی در ادامه افزود: ما عضو FATF میشویم و تمام تراکنشهای مالی را که آنان بخواهند گزارش میدهیم؛ اگر میخواهید به این شکل بچه خوبی باشید پیوستن به FATF، صد در صد به زیان ماست و هیچ تأثیری هم بر رفع تحریمها ندارد.
سینهچاکی لیبرالهای ایرانی برای برجامی که نخواندهاند!
سیدیاسر جبرائیلی، کارشناس مسائل سیاسی در توییتر نوشت: در ماجرای برجام مشخص شد لیبرالهای ایرانی بدون اینکه متن برجام را خوانده باشند، برایش سینه چاک میکنند.
در ماجرای FATF نیز بناست مشخص شود این جریان اساسا از اصل قصه نیز بیخبر است.
امروز به هیچ وجه بحث پیوستن ایران به FATF مطرح نیست!
عیار باقی سخنانشان نیز همین اندازه است.
یک کاربر فضای مجازی نیز در توییتر نوشت: با عدم تصویب لوایح تکلیفی FATF در سال ۹۸ و از بین رفتن ترس افشای اطلاعات خریداران نفت، صادرات نفت پس از شش ماه از ۲۵۰ هزار بشکه به حدود یک میلیون بشکه نفت در شهریور ۹۹ رسید.
انتهای پیام/