خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 22 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

پژوهش در ادبیات، پژوهش در اندیشه است

ایسنا | استان‌ها | چهارشنبه، 03 دی 1399 - 09:54
‌پژوهشگر زنجانی در حوزه ادبیات گفت: ادبیات یکی از شاخه‌های هنر است.
پژوهش،ادبيات،انديشه،حوزه،زنجاني،هويت،انساني،رابطه

ایسنا/زنجان ‌پژوهشگر زنجانی در حوزه ادبیات گفت: ادبیات یکی از شاخه‌های هنر است.
سعید توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با ضرورت پژوهش در حوزه ادبیات، اظهار کرد: باید بپذیریم که ادبیات نیز شاخه‌ای از هنر است.
شاخه‌های مختلف هنر مواد اولیه متفاوتی نیز دارد و مواد اولیه ادبیات نیز زبان است.
وی افزود: زبان که از پیچیده‌ترین نهادهای اجتماعی است، جزئی از اندیشه است و وقتی اندیشه انسان بروز پیدا می‌کند، بیشترین نمود آن در ادبیات که اشکال‌ مختلفی نیز دارد، است.
این پژوهشگر زنجانی تصریح کرد: پژوهش در ادبیات، پژوهش در اندیشه و تصورات یک ملت است که در سرزمین‌های مختلف اشکال متفاوتی نیز داشته‌ است.
وقتی در رابطه با شعری پژوهش می‌کنیم، در واقع در رابطه با اندیشه یک قوم و دوره پژوهش کرده‌ایم و اگر پژوهش در حوزه ادبیات کنار گذاشته‌ شود، در واقع بخش مهمی از اندیشه و تفکر را کنار گذاشته‌ایم.
توکلی با اشاره به اینکه توجه و پژوهش نکردن در رشته‌های علوم انسانی مانند فلسفه و ادبیات به موجودیت و هویت ما لطمه می‌زند، ادامه داد: با بی‌توجهی به شاخه‌های علوم انسانی، آینده خوبی در انتظار ما نخواهد بود، چطور می‌توانیم به تصورات و اندیشه خود بی‌توجه باشیم و بخواهیم جامعه‌ای با هویت مستقل داشته ‌باشیم، قوی‌تر شدن حوزه علوم انسانی به داشتن هویت مستقل نیز کمک می‌کند.
این پژوهشگر زنجانی عنوان کرد: نباید فرهنگ خود را برای مسایل ظاهری از دست بدهیم، مسائل اقتصادی و بخشی از مشکلات قابل جبران است ولی فرهنگ این‌گونه نیست و با کمک آن می‌توانیم از همه مراحل عبور کنیم، ما موظف هستیم فرهنگ را برای نسل‌های بعدی به یادگار بگذاریم.
وی با اشاره به اینکه هدایت به سمت پژوهش نیاز به حمایت مالی دارد، خاطرنشان کرد: شروع پژوهش از تغییر و تحول در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد، برای هدایت نسل جوان به سمت پژوهش باید با تغییر سرفصل‌ها و جذب اساتید کارآمد، جوانان را به سمت تحلیل سوق دهیم.
انتهای پیام