بانویی که دارای علم الهی است/ امام علی (ع) را از طریق حضرت زینب (س) میتوان شناخت
یک کارشناس دینی با بیان اینکه یكی از راههای شناخت امیرالمؤمنین (ع) دقت در اوصاف حضرت زینب (س) است، گفت: شجاعت زینب کبری (س) در كربلا ظهور و بروز پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیتهای دینی خبرگزاری فارس، ۱۵ ماه رجب المرجب، سالروز وفات بانویی است که دیگر روزگار تا ابد از دیدن همانندی مانند او محروم است، دختری که در خاندان عصمت متولد شد و زینت پدری شد که خود زینت خلقت است.
علیای مخدرهای که با وصف «ام المصائب» شناخته شده است و تا قیامت الگویی کامل برای همه مادران و همسران شهدا محسوب میشود؛ بالأخص برای خانواده محترم شهدایی که جان خود را در دفاع از حریم زینبی فدا کردند و به مدافعان حرم ملقب شدند.
این ثمره علوی و فاطمی از بُعد علمی، مفسر قرآن بود و بعد از ایراد خطبه در دروازه شهر کوفه، امام زمانش، امام سجاد(ع) راجع به ایشان فرمود: «أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیْرُ مُعَلَّمَةٍ».
به مناسبت سالروز وفات حضرت زینب کبری (س) پای سخن کارشناسان دینی درباره عظمت و جایگاه ایشان در تحکیم دین نشستیم که در ادامه میآید:
حجتالاسلام فرحزاد: حضرت زینب دارای علم لدنی است
حجتالاسلام حبیبالله فرحزاد با تأکید بر اینکه حضرت زینب کبری (س) ویژگیهای فوقالعادهای بعد از ۱۴ معصوم دارند، ابراز داشت: حضرت زینب (س) در دامان هفت معصوم رشد و پرورش پیدا کرده است، این بانوی بزرگوار، خدمت جدشان (ص)، پدر و مادر گرامیشان حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) بودند و چون ظرفیت فوقالعادهای داشتند توانستند محضر ائمه اطهار (ع) را تا امام باقر(ع) درک کند.
وی افزود: امام سجاد (ع) وقتی که بر در دروازه شهر کوفه رسیدند، بیانی نورانی درباره حضرت زینب (س) دارند و میفرمایند: «أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیْرُ مُعَلَّمَةٍ»؛ شما بانوی بزرگواری هستید که علم را از سرچشمه علم، بدون تعلیم و تعلم و از خدای متعال گرفتهای و خانم فهمیدهای هستی که بدون اینکه به شما تفهیم کنند و استاد و مدرس داشته باشید، علم به شما تفهیم شده است و این موضوع بیانگر علم لدنی و الهی حضرت زینب (س) است.
این کارشناس دینی با اشاره به مقام توحیدی و عرفانی زینب کبری (س) بیان داشت: در حالات حضرت زینب (س) نقل شده است: زمانی که ایشان در دوران طفولیت در دامان علی (ع) بودند و حضرت میخواستند اعداد را به زینب (س) آموزش دهند، فرمودند: فرزندم بگو یک، زینب فرمودند: واحد، حضرت امیر (ع) فرمودند: بگو دو (اثنان)، اما حضرت زینب (س) باز گفتند: واحد، و همین طور چندین مرتبه حضرت علی(ع) اعداد را شمردند تا زینب (س) آنها را تکرار کند که حضرت زینب (س) فقط میفرمودند: واحد!
زینب کبری (س) شریک انقلاب امام حسین(ع) است
وی ادامه داد: وقتی حضرت امیرالمؤمنین (ع) علت این کار را از حضرت زینب (س) جویا شد، حضرت فرمودند: منظور من از واحد، خداوند است و من خدای واحد و یکتا را نام میبرم و چیزی بعد از ایشان قرار نمیدهم.
بنابراین از این بیان نورانی حضرت زینب (س) مشخص میشود که حتی از شمارش اعداد نیز به خدای متعال توجه پیدا میکند و همین موضوع باعث شد تا امام علی(ع) او را در آغوش کشیده و بفرمایند: «فداکِ ابوک» پدرت به فدایت!
این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: بنا به گفته بعضی از بزرگان، حضرت زینب (س) شریک انقلاب امام حسین(ع) است.
از این رو اگر حضرت زینب (س) نبود انقلاب عاشورا و کربلا به ثمر نمیرسید و زحمات این بانوی بزرگوار بود که کربلا را به ثمر رساند.
حجتالاسلام ملکپور: یکی از راههای شناخت امام علی (ع) دقت در اوصاف حضرت زینب (س) است
حجتالاسلام امیرحسین ملکپور با بیان اینکه یکی از راههای شناخت امیرالمؤمنین (ع) دقت در اوصاف حضرت زینب (س) است، اظهار داشت: زینب (س) هنوز ۴ ساله بود که مادر و جدش رسول خدا را از دست میدهد.
بعد از مدتی چشمش به فرق شکافته پدرش علی (ع) میافتد.
بعد از مدتی، مصیبت بزرگ او دیدن پارههای جگر برادرش امام حسن (ع) بود و ۱۰ سال بعد وقایع کربلا و دیدن مصائب و سر بریده برادرش را تجربه میکند.
وی افزود: نقلی از مرحوم نهاوندی وجود دارد که این عالم بزرگ در عالم رؤیا، امام زمان (عج) را ملاقات میکند و از حضرت میپرسد که کدام مصیبت برای شما سختتر است؟
که در پاسخ میشنود: «مصیبت اسیری عمهام زینب».
این گوشه صبری است که درباره زینب (س) بیان میکنند.
شجاعت زینب (س) در کربلا ظهور و بروز پیدا کرد
پژوهشگر مؤسسه دارالحدیث با اشاره به اینکه شجاعت زینب (س) در کربلا ظهور و بروز پیدا کرد، تصریح کرد: این بانوی بزرگوار با شجاعت تمام چندین بار از خیمهها بیرون میآید.
کاری که حتی برای جنگجویان هم کار خطرناکی بود.
در نقل طبری آمده که؛ زمانی که جناب علیاکبر به زمین میافتد، حضرت زینب (س) زودتر از اباعبدالله (ع) بالای سرش رسیده بود.
شاید هدفش این بود که توجه برادر را از مصیبت و دیدن داغ جوان منحرف کند.
وی ادامه داد: وقتی اسب امام در ظهر عاشورا به خیمهگاه برای بردن کمک باز میگردد ـ چون اسب جنگی بوده و بعد از اینکه صاحبش به زمین افتاده بود، قصد بردن کمک را داشت ـ همه اهل خیام به دنبال اسب حسین (ع) حرکت میکنند و بالای یک بلندی میآیند و صحنه شهادت امام حسین (ع) را متأسفانه میبینند.
کسی که با شجاعت جرأت میکند به قتلگاه و به میان آن همه دشمن برود، زینب کبری (س) است.
حجتالاسلام ملکپور بیان داشت: حضرت زینب (س) هنگام خلافت پدرش و زمانی که در کوفه زندگی میکرد، برای زنان این شهر کرسی تفسیر قرآن راهاندازی کرده بود.
به همین دلیل است که حضرت زینب (س) هنگامی که بعد از وقایع کربلا از مطالب علمی در خطبههایش استفاده میکرد، زنان کوفی به خوبی میدانستند که زینب (س) مفسر قرآن بوده است.
با استناد به این موضوع میتوان گفت که ایشان در کوفه درس تفسیر قرآن میداد و از جهت علمی نیز دارای علم لدنی بود، یعنی علمی که خدا به او اعطاء کرده بود.
انتهای پیام/