خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 11 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

جایگاه رسانه در روزهای کرونایی

مهر | استان‌ها | یکشنبه، 30 آذر 1399 - 13:12
زنجان-گره خوردن رفتار شهروندان با یکدیگر برای حفظ سلامتی، بزرگترین چالش مردم و رسانه ها است و اقناع مردم برای مواجهه وجدان مدارانه با پروتکلهای بهداشتی توسط رسانه، راه رسیدن به مقصود است.
كرونا،بحران،مديريت،ارتباطات،رسانه،قرار،مهار،بهداشتي،رعايت،مي ...

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها-علی قشمی *: کرونا بی گمان یکی از بزرگترین اپیدمی‌های قرن حاضر و بزرگترین بحران سالهای اخیر است؛ به این بیماری از دو منظر می‌توان پرداخت کرد؛ «ارتباطات بحران» و «بحران ارتباطات».
کرونا از منظر اجتماعی، یک بحران است که در پیوند با رسانه باید، ذیل عنوان "ارتباطات بحران" بررسی شده و نقش رسانه‌ها در کاهش و مهار آن، مورد تحلیل قرار گیرد.
کرونا موجب «بحران ارتباطات» از منظر فردی شده است.
پیوند میان رسانه و کرونا را باید در ارتباطات بحران جستجو کرد.
ارتباطات بحران، حوزه مطالعاتی است که در آن، نقش ارتباطات به طور اعم و رسانه به طور اخص، در مدیریت یک بحران مورد بررسی قرار گرفته و کارکردها و کج کارکردهای رسانه‌ها، در این زمینه مورد بررسی و اصلاح قرار می‌گیرد.
آنچه درباره کرونا و رسانه‌ها می‌توان مورد بررسی قرار داد اینکه، رسانه‌ها در مدیریت بحران کرونا می‌بایست در سه حوزه «پیشگیری»، «مدیریت» و «مهار» نقش آفرینی کنند.
شاید این سه مرحله در بحرانی همچون زلزله در سه مقطع متفاوت قبل، حین و بعد از زلزله قابل تقسیم بندی باشد؛ امابه دلیل طولانی شدن بیماری کرونا، مدیریت هر سه مرحله توأمان باید صورت گیرد.
در موضع پیشگیری، آموزش پروتکل‌های بهداشتی، اولین قدم است و در مدیریت و مهار کرونا می‌بایست حساس سازی افکار عمومی، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نیازمندی‌های جامعه برای مدیریت کرونا، مورد توجه ویژه قرار گیرد.
قطعاً رسانه‌های کشور اعم از رادیو و تلویزیون، مطبوعات و فضای مجازی اقدامات خود را برای آگاه سازی مردم انجام داده‌اند اما فراز و فرود آمارهای ابتلاء و مرگ و میر کرونا، نشان از تلاطم میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی (خواسته و یا ناخواسته و متأثر از شرایط اقتصادی) دارد که بخشی از آن نیز می‌تواند متأثر از عادی شدن شرایط زندگی در کرونا باشد؛ قابل ذکر است بازحساس سازی افکار عمومی و مردم، بسیار سخت‌تر از دوره حساس سازی ابتدایی شیوع ویروس کرونا است و این حساس سازی می‌تواند با انعکاس و برجسته سازی تلخ‌ترین روزهای زندگی آنانی که عزیزی از دست داده‌اند ممکن باشد.
اعداد عجیب و غریبی در سال ۱۳۹۹ مطرح شده‌اند که شاید پیش از این، تصور آن نیز جزو محالات بود.
مرگ و میر بیش از ۵۰ هزار نفر یعنی اینکه ۵۰ هزار خانواده ایرانی، عزادار عزیزی شده‌اند و اگر اقوام این متوفیان را نیز حساب کنیم رقم بسیار بالایی است.
پس گره خوردن رفتار تک تک شهروندان برای حفظ سلامتی همدیگر، بزرگترین چالش فراروی مردم و رسانه هاست و اقناع مردم برای مواجهه "وجدان مدارانه" با پروتکل‌های بهداشتی، راه رسیدن به مقصود است.
نگاه نقادانه به سیاستگذاری ها، محدودیت‌ها و نیز میزان رعایت دستورالعمل‌ها توسط مردم، می‌تواند در پیشگیری، مدیریت و مهار کرونا مؤثر باشد.
پس رسانه باید ناظر سه حوزه سیاستگذاری، مدیریت اجرایی و میزان رعایت آن توسط مردم و سازمانهای دولتی و … باشد و برای اصلاح و بهبود این رفتارها، راه حل ارائه دهد.
*کارشناس رسانه