توزیع داروی حاد تنفسی کرونا تا 2 ماه آینده
رئیس دانشگاه تربیت مدرس گفت: این دانشگاه در بحران کرونا روی سه واکسن مختلف فعالیتهایی داشته که یکی از آنها داروی درمان بیمارانی است که در مراحل ابتدایی مشکلات تنفسی حاد کرونایی هستند.

محمدتقی احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس در گفتوگو با خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس با تبریک فرا رسیدن هفته پژوهش، اظهار کرد: در بحران کرونا دانشجویان بسیار فعال بودند و با رعایت پروتکلهای بهداشتی مراحل پایانی پایاننامه و رساله خود که به صورت آزمایشگاهی و میدانی بود را انجام دادند؛ به هر حال سعی کردیم چراغ پژوهش در این بحبوحه به هیچ وجه کمرنگ نشود.
وی افزود: دانشگاه در زمینه پژوهش با توجه به توان بینرشتهای و داشتن دانشکده پزشکی و علوم زیستی کارهای زیادی را انجام داده است؛ همچنین در حوزه مقابله با کرونا، پشتیبانیهایی در حوزه علم و فناوری داشتیم که در سه روش مختلف روی 3 واکسن انجام دادیم.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس عنوان کرد: یک روش NRA هست که ظرف مدت یکی، دو هفته آینده توسط دکتر سلیمانی به مرحله انسانی میرسد و انتظار داریم با پشتیبانی بخش خصوصی توانمند، به مرحله تولید برسد.
احمدی افزود: یکی، دو روش دیگر هم برای واکسنهایی است که از نوع پروتئین هستند و در مرحله تست حیوانی قرار دارند؛ همچنین یک داروی درمانی برای بیمارانی که در مراحل ابتدایی مشکلات تنفسی حاد کرونایی هستند به تأیید سازمان غذا و دارو رسیده است.
این دارو بسیار موفق بوده که تولید و سرمایهگذاری آن در دست اقدام است و تولید انبوه آن یکی، دو ماه زمان میبرد.
وی گفت: در این مدتی که شیوع ویروس کرونا را داشتیم بحثهایی مثل سرمایه اجتماعی را دنبال کردیم که مقداری از مطالعاتش از قبل شروع شده بود، اما با ورود کرونا، سرمایههای اجتماعی کشور مقداری تغییر کرد تا در جهت مثبت بهبود پیدا کند.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: به دلیل اینکه دانشگاه تربیت مدرس، دوره کارشناسی ندارد، دانشجویان در بدو ورود تصور ناقصی از مجموعه دارند، اما دانشجویان هرچه جلوتر میروند از اینکه مسیرهای پژوهشی چگونه برایشان باز میشود، متعجب میشوند.
احمدی عنوان کرد: آن چیزی که در امر پژوهش کمبود داشتیم مسأله بهکارگیری پروژه برای حل مشکلات جامعه یا هدفمندی آنها و تولید فناوریهای متکی به کارهای رساله بوده که دانشگاه در این زمینه یک پارک علم و فناوری بلند پروازانهای که مدتی حرکت کُند و آهستهای داشت را فعال کرد و دانشجویان بسیاری در مراحل تحصیلی، فارغالتحصیلی یا بعد از فارغالتحصیلی موفق شدند گروههای فناور ایجاد کنند.
وی یادآور شد: البته یکسری رشتهها وجود دارند که از نظر توانمندی برای حل مشکلات جامعه، سازوکار لازمی برایشان تدارک دیده نشده است؛ به طوری که رشتههای علوم انسانی و علوم پایه گرفتار این مسائل هستند.
در این زمینه با کمک مهندسی صنایع و مدیریت فناوری برای حداقل 10 رشته شرایطی ایجاد کردهایم تا بتوانند کالای مورد نیاز جامعه را به صورت نرمافزاری و سختافزاری از دانش کلاسیک خود تولید کنند که در چهار رشته بیوتکنولوژی جواب داده است.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس گفت: دانشجویان، سرباز علم و پیشرفت و تمام دستیافتههای علمی هستند، با وجود اینکه مقالات ایران از نظر ایمپکت و تولید علم در رده 14-13 جهان قرار دارد این دانشجویان هستند نقش بزرگی در آن دارند و انگیزه پیشبرد موضوعات را همیشه به دلیل اینکه فارغالتحصیل و منتفع میشوند داشتهاند و اساتید هم به آنها متکی هستند.
انتهای پیام/