واکاوی هشت سال ریاست قمری بر دوچرخهسواری: فدراسیون من نمره قبولی میگیرد/ حرف منتقدین در این سالها منافع شخصی بود
رئیس فدراسیون دوچرخه سواری اعتقاد دارد در 8 سال ریاست او دوچرخه سواری نمره قابل قبولی می گیرد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، حدود یک ماه دیگر ریاست 8 ساله خسرو قمری در فدراسیون دوچرخه سواری به پایان میرسد و آنطور که از صحبتهای خودش بر میآید، دیگر در انتخابات حاضر نخواهد شد.
او کارمند وزارت ورزش و جوانان است و خود را تابع سیاستهای این وزارتخانه میداند و احتمالا برای نیامدن در عرصه انتخابات هم دلایلی خاص دارد.
در طول 8 سال ریاست قمری، دوچرخه سواری ایران صاحب مدال طلا در بازیهای آسیایی شد اما در عرصه جهانی و المپیک نتوانست آنطور که باید عمل کند و نفراتی که به المپیک راه پیدا کردند، عملکرد ضعیفی از جمله زمین خوردن و نرسیدن به خط پایان داشتند.
قمری میگوید از 8 سال ریاستش، 6 سال خوب بوده و دو سال آخر به دلیل مشکلات اقتصادی، کناره گیری باشگاهها و ویروس کرونا آنطور که باید نتوانست کاری انجام دهد، اما با این شرایط معتقد است جامعه دوچرخه سواری به او نمره قبولی میدهند.
رئیس فدراسیون دوچرخه سواری در این سالها منتقدانی هم داشت که در مورد آنها میگوید: وقتی حرف های آنها را میشنیدیم، نتیجه این میشد که آنها به فکر منافع خود و دست و پا کردن جا در فدراسیون هستند.
* در 8 سال حضور در فدراسیون، دوچرخه سواری نمره قابل قبولی میگیرد
* کارمند وزارت هستم و هر تصمیمی آنها بگیرند باید اجرا کنیم
* در کنترل دوپینگ موفق بودیم
* هیچ کسی عیب خانوادهاش را بیرون جار نمیزند
*کسی نمیتواند از حالا رکابزن المپیکی را معرفی کند
مشروح گفتوگوی فارس با رئیس فدراسیون دوچرخه سواری را در زیر میخوانید:
فارس: در روزهای آخر ریاست خود در فدراسیون هستید، برای دوره بعد حضور نخواهید داشت؟
من همیشه گفتهام کارمند وزارت ورزش هستم و هر تصمیمی که مسئولان وزارتخانه بگیرند، من هم اجرا میکنم.
باشم یا نباشم قلبم برای دوچرخه سواری میتپد و هرکاری از دستم بر بیاید برای موفقیت آن انجام میدهم.
فارس: در این 8 سال از خودتان راضی بودید؟
در 6 سال اول راضی بودم، اما در این 2 سال به دلیل مشکلات اقتصادی که برای باشگاهها پیش آمد، بخشی از برنامههایمان اجرا نشد و رضایت کامل را نداشتیم.
ما در بخش دختران توانستیم برای اولین بار مدال آسیایی کسب کنیم و در بخش کوهستان و تریال هم به نتایج خوبی رسیدیم و جوانان خوبی پرورش یافتند.
میتوان گفت موفقیتهایمان، بخشی از ناکامی ها را هم پوشش میدهد.
فارس: خیلیها میگویند اگر نتیجهای گرفته میشود بیشتر به خاطر استعداد ذاتی خود رکابزنان است، چون با این امکانات ضعیف نتیجه گیری سخت است.
رشتهام، زندگیام و تحصیلم در ورزش بوده است.
علم و تجربه میگوید یک نفر باید استعدادهای ذاتی را داشته باشد تا در کاری موفق شود.
استعدادیابی فلسفهاش همین است.
شما باید کسی را پیدا کنید که مثلا استعداد دوچرخه سواری داشته باشد.
بخشی از کار استعدادیابی، شناسایی است.
فارس: محمد گنج خانلو از طریق استعدادیابی فدراسیون شناسایی شد؟
بله.
هیاتها در رده های پایه این افراد را شناسایی کرده و پس از انجام مسابقات قهرمانی کشوری به فدراسیون معرفی میشوند.
فارس: به هرحال هرچقدر هم استعداد باشد، اما امکانات نباشد، نتیجه آنچنانی در پی نخواهد داشت.
ببینید ما در سطح قاره آسیا در این 8 سال، به صورت متوسط سالیانه 35 تا 40 مدال گرفتهایم و در همه ردهها جزو اولینها هستیم.
این را هم باید قبول کنیم که در جنگ اقتصادی، دوچرخه سواری به دلیل اینکه باید تجهیزاتش را از خارج وارد کند، ضرر میکند.
فارس: چه نمرهای به مدیریت خودتان میدهید.
من خودم را نمیگویم، اما با تمام فراز و نشیبهایی که وجود داشت، جامعه دوچرخه سواری در این 8 سال نمره قابل قبولی گرفته است.
اولین مدالها از جمله طلای بازیهای آسیا، کوهستان و بانوان در دوره مدیریت بنده کسب شد.
در زیر ساختها و آموزش هم موفق عمل کردیم.
شاید قبلا دو سال یک بار هم حتی مربیان ما به کمپ های جهانی نمیرفتند، اما در سال گذشته حدود 40 نفر را در بخش داوران، مربیان و مکانیک به کلاهای بین المللی فرستادیم.
از لحاظ داشتن کرسی هم جایگاه خوبی در اتحادیه آسیایی داریم.
فارس: با این شرایط اقتصادی حضور مربی خارجی در تیمهای ملی کلا منتفی است؟
رکابزنان ما الان به یک سطحی رسیدهاند و اگر میخواهیم در بازیهای آسیایی بعدی نتیجه بگیریم باید مربی سطح بالایی جذب شود.
اگر این اتفاق نیفتد، محکوم به کسب نتایج قبلی هستیم.
جذب مربی خارجی به هرحال شرایط خاص خودش را هم دارد و باید بتوانیم بودجه آن را تامین کنیم.
حالا که نمیتوانیم مربی بیاوریم الان برای گنجخانلو به واسطه رابطی که در اروپا داریم به دنبال تیم هستیم تا این رکابزن مستعد لژیونر شود.
فارس: این برنامه فقط برای گنج خانلو است؟
البته این برنامه برای همه ملی پوشان وجود دارد، چون اگر میخواهیم در سطح اول آسیا و دنیا حرکت کنیم، باید رکابزنان ما در تورهای بین المللی و تیمهای اروپایی رکاب بزنند.
فارس: به نظر میرسد دوپینگ کمتر شده است.
این موضوع به خاطر کمبود مسابقه بوده یا کنترلهای شما؟
اگر سه سال گذشته را مرور کنید در هر مسابقه بین المللی که شرکت کردیم، هیچ مورد دوپینگ نداشتیم.
اگر هم در داخل موردی بوده، به خاطر درخواستهایی بوده که ما از ستاد دوپینگ داشتهایم.
اگر تستی گرفته نشود، دوپینگ کسی هم در نمیآید.
حالا تست چه کسانی مثبت میشود؟
کسانی که مطرح نیستند و خواستهاند ره صد ساله را یک شبه طی کنند.
در مجموع ما کارهای زیربنایی در بحث دوپینگ داشتیم.
فارس: شما از عملکردتان ابراز رضایت کردید، اما در طی سالهای مدیریتتان منتقد هم کم نبوده است.
هرکسی که در راس کار باشد، حتما منتقد دارد، نقد منصفانه داریم و نقد مغرضانه.
اگر شما کار کنید قطعا اشتباه هم دارید و اگر هیچ کاری انجام ندهید، قطعا اشتباه هم نخواهید کرد و منتقد هم ندارید.
در برخی از اتفاقات افرادی که انتقاد میکردند، خودشان در فدراسیون بودند و بعدا جدا شدند.
مگر میشود کسی عیب خانواده خود را بیرون جار بزند؟
منطق میگوید باید عیب و ایراد در دل کار حل شود.
نباید اینطور باشد که هرکسی در مقطعی در فدراسیون کار کرد و به محض اینکه جدا شد، نقش منتقد را ایفا کند.
فارس: یعنی هیچ گاه زمانی که در فدراسیون بودند، صحبتی نکردند؟
این دوستان اگر نقدی داشتند چرا آن زمان که در فدراسیون بودند، حرفی نمیزدند؟
برخی هم فکر میکنند با نقد کردن میتوانند در آینده برای خود جایی را دست و پا کنند.
در این میان با برخی از منتقدان مدارا و مذاکره کردیم با برخی هم جنگیدیم.
وقتی حرف های آنها را شنیدیم متوجه شدیم که آخر کار منافع خودشان را در نظر دارند.
فارس: یعنی از شما باج میخواستند؟
من به عنوان مسئول باید منافع دوچرخه سواری را مدنظر قرار دهم و دنبال باج دادن نباشم.
اگر کسی ایده و برنامهای دارد باید در عمل نشان دهند، اما متاسفانه اینطور نیست.
من در پایان مدیریتم جامعه دوچرخه سواری و رسانهها را ملاک قضاوت قرار میدهم.
فارس: در سال آخر مدیریت ساخت و سازها زیاد است، وضعیت پیست بی ام ایکس به کجا رسید؟
حدود 4 هزار متر زمین از شرکت و توسعه و تجهیز در مجموعه ورزشی آزادی گرفتیم و کار ساخت پیست را آغاز کردیم.
تمام ساخت و ساز این مجموعه که با استانداردهای خاص خودش است.
اگر هرجای دیگری که میخواستیم این پیست را بسازیم، هزینه زیادی برای فدراسیون داشت، اما الان کنار ساختمان اداری و پیست آزادی است.
فارس: چقدر برای فدراسیون هزینه داشت؟
شاید باورتان نشود، اما تقریبا برای فدراسیون رایگان درآمده است.
زمین را از شرکت توسعه گرفتیم و ماشین آلاتی هم که کار میکنند، از شهرداری آمدهاند.
مقداری هم که باید خاک رس ریخته میشد، در مجموعه وجود داشت، عملا ما هزینهای انجام ندادیم.
بی ام ایکس یک رشته جذابی است و هر دوچرخه سواری هم که میخواهد در پیست و جاده کار کند، در بی ام ایکس باید کار را یاد بگیرد و تمرین کند.
فارس: بهینه سازی آسفالت دور ورزشکار آزادی که رکابزنان تمرین میکنند چه شد؟
آسفالت دور مجموعه ورزش آزادی فکر میکنم قدمت 50 ساله داشت و با پیگیری هایی که کردیم تاکنون یک چهارم مساحت آسفالت شده و قرار است یک مسیر مشخص و ایمن را برای دوچرخه سواری هم احداث شود.
فارس: روزهای آخر مدیریتتان کارهای عمرانی را به صورت جدی انجام میدهید، به دنبال گذاشتن یادگاری در دوچرخه سواری هستید؟
واقعا اینطور نیست.
این کارها را از سال های قبل شروع کردیم و الان به نتیجه رسیده است.
ما برای ساخت پیست بی ام ایکس از زمان گودرزی، وزیر سابق ورزش و جوانان رایزنیها را شروع کرده بودیم و با تغییرات مدیریتی، این کارها به تعویق میافتاد.
از سوی دیگر با نزدیک شدن ساختمان اداری به مجموعه آزادی و پیست، کارهای میدانی بیشتر شده و این دور بودن در سالهای گذشته هم تاثیرگذار بود.
شاید این شانس و اقبال ما در پایان دوره مدیریتی بود که این اتفاقات افتاد و دوچرخه سواری صاحب ساختمان و یک پیست بی ام ایکس شد.
فارس: ساختِ ساختمان جدید متوقف شده است؟
متوقف نشده، اما نیاز به هزینه بیشتر داریم.
برهمین اساس سلطانیفر قول پرداخت یک میلیارد تومان را دادند تا این پروژه به پایان برسد.
بودجهای که ما پیش بینی کرده بودیم، کافی بود، اما وقتی مصالح گران شد به مشکل خوردیم.
فارس: چند درصد جلو رفته است؟
80 درصد کار تمام شده و سفیدکاری و سرامیک کف مانده است.
فارس: این امکان وجود دارد که پیست سیمانی آزادی سرپوشیده و چوبی شود؟
خیر.
پیست های سرپوشیده 200 تا 250 متر است.
چون سقف باید جمع و جور باشد.
پیست آزادی حدود 330 متر است و اگر بخواهیم سقف بزنیم، باید کل پیست را خراب و دوباره درست کنیم.
این کار مقرون به صرفه نیست.
فارس: میتوانید در همان مجموعه آزادی پیست سرپوشیده بسازید؟
ببینید در حال حاضر چندین پیست در دست احداث است و نمیتوانیم یک مجموعه دیگر را بسازیم.
بهتر است مجموعه های نیمه تمام را تمام کنیم و مجموعه دیگر را شروع کنیم.
الان پیست ساری فقط نصب پیست چوبیاش باقی مانده و خود سازه تکمیل شده است.
من حتی پیشنهاد دادم که بودجه دیگر پیستها را جمع کرده تا بتوانیم یک مجموعه را حداقل تکمیل کنیم.
فارس: چند ماه دیگر تا المپیک باقی مانده است.
دوچرخه سواری ما با همان یک سهمیه جاده وارد رقابتها میشود؟
فعلا سهمیه کوهستان برای ما تمام نشده است، اما کار بسیار سختی است که بتوانیم سهمیه بگیریم.
فارس: در بخش جاده شانس اول حضور در المپیک محمد گنج خانلو است؟
نه، ما هنوز هیچ کس را انتخاب نکردهایم.
رکابزنی انتخاب میشود که در بهترین شرایط آمادگی قرار داشته باشد و در تمام فاکتورها سر تر از بقیه باشد.
هیچ کسی در دوچرخه سواری نمی تواند بگوید نفر اصلی چه کسی است.
گنج خانلو یکی از بهترین رکابزنان ما است و اگر کرونا نبود، میتوانست در تورهای آسیایی و اروپایی بدرخشد، اما اینکه از حالا کسی را برای المپیک انتخاب کنیم، اصلا درست نیست.
فارس: گنج خانلو میگفت در تمام مسابقات بین المللی موفق بوده و دیگر نیازی نیست که خودش را ثابت کند.
درست میگوید.
او در مسیرهای کفی رقیب ندارد و خیلی باهوش است، اما نقطه ضعفی هم دارد و آن هم مسیرهای سربالایی است.
من با او صحبت کردم و گفتم باید روی این موضوع هم کار کنی.
من خودم در المپیک رکاب زدم و یکی از چیزهای مهم در این میدان این است که دوچرخه سوار نترسد و شجاع باشد.
در مجموع کادرفنی تیم ملی باید تستهای زیادی بگیرد تا نفر اصلی انتخاب شود.
انتهای پیام/