خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 29 فروردین 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

خلیلیان: توسعه کشاورزی و صنایع و معادن به فراموشی سپرده شد

مشرق | اقتصادی | یکشنبه، 16 آذر 1399 - 01:42
وزیر اسبق جهاد کشاورزی با انتقاد از عملکرد دولت گفت:بی تدبیری‌های دولت باعث شده که در شرایط فعلی حداقل ۷ دهک یعنی ۷۰ درصد جامعه نیاز به حمایت و کمک معیشتی قرار گیرند.
دولت،كشاورزي،كشور،اقتصادي،خليليان،تحريم،كانون،اقتصاد،طرح،دان ...

به گزارش مشرق، صادق خلیلیان عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان ایران با اشاره به مسائل روز و انتخابات گفت: کشور ما از یک طرف دچار تحریم شد و ۸سال است در تحریم هستیم و در دولت آقای روحانی هم ضعف تدبیر این را تشدید کرد و دچار تحریم و بی تدبیری‌ها هستیم و بیش از تحریم‌ها از بی تدبیری‌ها آسیب دیده‌ایم.
وی افزود: رویکرد دولت این بوده تا به قراردادهایی با طرف‌های خارجی ورود کند تا شرکت‌های خارجی بیایند و اقتصاد کشور را درست کنند در حالی که این گذاشتن همه تخم مرغ‌ها در یک سبد محسوب می‌شود و باید ما تدابیر داخلی خودمان و اقدامات‌مان را با تکیه بر ظرفیت داخلی و مقاوم‌سازی اقتصاد انجام می‌دادیم و این مسیر را دنبال می کردیم و اگر اقدامات سیاسی در چارچوب برجام پاسخ می‌داد، می‌توانست برایمان یک هم‌افزایی به ارمغان بیاورد.
خلیلیان با تاکید بر اینکه نحوه تعامل دولت در چارچوب سیاست خارجی و سیاست‌های اقتصادی به گونه‌ای بود که فرصت‌های لازم را برای ساختن کشور از لحاظ ابعاد مختلف اقتصادی از دست دادیم، اظهار داشت: هیچ کدام از اهداف برنامه ششم محقق نشده و از لحاظ ابعاد کلان، حدود ۸۰درصد برنامه ششم محقق نشده است و باید این عقب ماندگی‌ها را در برنامه هفتم هم لحاظ کنیم.
وزیر اسبق جهاد کشاورزی با اشاره به بی‌تدبیری های اقتصادی دولت و بی توجهی به مسکن مهر اظهار داشت: مثلاً نرخ رشد سرمایه‌گذاری بخش مسکن در سال‌های ۹۳ و ۹۴ منفی ۱۸ درصد شده و وقتی نرخ رشد سرمایه گذاری بخش مسکن کاهش پیدا کند، تبعاتش این می‌شود که در سال ۹۴ نرخ رشد اقتصاد کشورمان منفی شد.
وی افزود: در بحث طرح توسعه کشاورزی که طرح بسیار خوبی بود که در سال ۹۰ در کشور انجام شد و ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت در اختیار سرمایه گذاران بخش کشاورزی قرار گرفت و جهش خوبی در سرمایه گذاری بخش کشاورزی داشتیم و اوج سرمایه گذاری بخش کشاورزی از سال ۱۳۳۸ تا سال ۹۸ مربوط به چهار ساله سال ۸۸ تا ۹۲ بود ولی بعد سرمایه‌گذاری شروع به کاهش کرد و ما آثارش را در واردات بی‌رویه بخش کشاورزی می‌بینیم که سال گذشته ۲۴.۷ میلیون تن واردات انواع محصولات کشاورزی را به استناد آمار گمرک داشتیم و بیش از ۱۲ میلیارد دلار ارز از کشور خارج شد.
خلیلیان با بیان اینکه در بحث اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی ۲۸ میلیارد دلار اختصاص پیدا کرد ولی آثارش در اقتصاد متناسب با این حجم از اختصاص ارز نبود، تصریح کرد: اینها بی تدبیری‌هایی هست که وقتی کنار تحریم ها می‌گذاریم آثار تحریم را در کشور تشدید می‌کند و ما دچار یک رکود اقتصادی هستیم که از نظر آمار بانک جهانی، صندوق بین المللی پول، مرکز آمار ایران و بانک مرکزی ما دچار رکود تورمی هستیم و رشد اقتصادی هم در سه سال اخیر منفی شده است.
وزیر اسبق جهاد کشاورزی با بیان اینکه بنابراین سیاست‌های ارزی ما هم غلط بوده است، گفت:منجر به هدر رفت سرمایه‌های ملی شده و عملاً یک تورم بسیار سنگین را منجر شده است و قیمت مواد غذایی نسبت به سال ۹۲ تقریبا ۵ برابر شده و به همان نسبت توان خرید مردم و امنیت غذایی کشور کاهش پیدا کرده است.
وی ضمن بیان اینکه این تدبیری‌ها باعث شده که ما الان باید حداقل ۷ دهک جامعه یعنی ۷۰ درصد جامعه را مورد حمایت و کمک معیشتی قرار دهیم و باید کمک‌های بیشتری به طبقات ضعیف تر انجام دهیم، اظهار داشت: در بخش صنعت و معدن هم به این شکل است و کارگروهی در سال ۹۰ شکل گرفت و از سوی هیئت وزیران، بخشی از وزرا مسئول این کار بودند و نشستیم و آیین‌نامه هایش را نوشتیم و نرخ سرمایه‌گذاری معدن را افزایش دادیم، ولی متاسفانه هم طرح توسعه کشاورزی و هم طرح توسعه معادن و صنایع مرتبط با آن‌ها و هم طرح مسکن مهر در این دولت تعطیل شد.
خلیلیان با تاکید بر اینکه بر خلاف ادعای آقای روحانی اعلام کرده موفق ترین دولت در ۵۰ سال اخیر بوده شاخص های اقتصادی که دولت ایشان کرده نشان می‌دهد که در ۵۰ سال اخیر ضعیف‌ترین عملکرد از نظر شاخص‌های اقتصاد کلان در دولت آقای روحانی مشاهده شده است گفت: هم آقای روحانی و هم حامیان سیاسی ایشان یک عذرخواهی بزرگ به ملت ایران بدهکارند و باید مسئولیت کار خودشان را برعهده بگیرند.
وی افزود: یک حزب سیاسی وقتی روی کار می‌آید اولین شرط این است که مسئولیت کارش را بر عهده بگیرد.
عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی با بیان اینکه کانون دانشگاهیان در این انتخابات موضع مستقل خودش را خواهد داشت تصریح کرد: حتی اگر ما از افراد مطرح هم پشتیبانی کنیم به عنوان کانون دانشگاهیان این پشتیبانی انجام خواهد شد و در مباحث اولیه انجام شده سعی بر این است که بهترین فرد به جامعه معرفی شود بنابراین اعتقاد کانون این است که باید افرادی ورود پیدا کنند که هم‌افزایی صورت بگیرد و بتوانیم از فضای انتخابات در جهت تبیین مواضع انقلاب و تدوین برنامه‌های دولت بعد استفاده کنیم و در مرحله آخر جمع‌بندی برای فرد نهایی صورت بگیرد تا بتوانیم یک دولت مقتدر و انقلابی و شجاع و با اعتماد به نفس داشته باشیم.
خلیلیان در پایان با اشاره به رویکرد دولت در قبال قانون راهبردی لغو تحریم‌ها اظهار داشت: مصوبه مجلس یک ابزار برای دولت بود که با استفاده از آن می توانست اجرای تعهدات را از طرف مقابل مطالبه کند و اشتباه دولت این بود که در برابر این مصوبه موضع گرفت و یک دولت هوشمند می‌تواند از این مصوبه به نحو احسن استفاده کند.