خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 29 فروردین 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

شناسایی محل گرفتگی عروق با دستاورد جدید دانشجویان امیرکبیر

باشگاه خبرنگاران | سلامت و پزشکی | یکشنبه، 16 آذر 1399 - 01:02
یک فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: طرح «بررسی جریان خون در عروق برای ساخت رگ‌های مصنوعی» به متخصصان کمک می‌کند تا محل گرفتگی عروق بیماران را شناسایی کنند.
طرح،عروق،چربي،ساخت،خون،رگ،مصنوعي،قلب،نقاط،پزشكي،كرونري،تميم، ...

حسین تمیم، فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «تحلیل عددی جریان ضربانی خون بر انتقال لیپوپروتین‌های کم چگال (ال دی ال) در رگ کرونر چپ خمیده با فرض غیر نیوتونی خون»، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در بدن همه ما انسان‌ها دو مدل چربی وجود دارد که کلسترول خوب جذب می‌شود و از داخل عروق پاک خواهد شد و کلسترول بد هم باعث تصلب شرایین‌های خونی می‌شود.
او افزود: هدف ما از ایجاد این طرح این بود تا در جریان‌های خونی و یکی از رگ‌های کلیدی بدن که همان رگ‌های کرونری هستند، ذرات چربی را مدل سازی کنیم و به این نتیجه دست یابیم که از نظر تئوری کدام نقاط مستعد گرفتگی‌های عروق بوده تا بتوانیم در گام اول آن را بهبود ببخشیم.
تمیم درباره نتیجه گیری از ایجاد طرح «بررسی جریان خون در عروق برای ساخت رگ‌های مصنوعی» گفت: طرح خود را با تصاویر آنژیوی متخصصان و جراحان قلب مقایسه کردیم و از آن جایی که نقاط رگ را به سه بخش مختلف پرخطر، خطرمتوسط و نرمال تقسیم بندی کرده بودیم به این نتیجه دست یافتیم که فعالیت ما با پزشکان یکسان است و باید بدانیم باتوجه به اینکه مبتلایان به بیماری‌های قلبی- عروقی خصوصا تصلب شرایین در جوامع امروزی افزایش پیدا می‌کنند، بنابراین استفاده از این طرح در بروز عارضه‌های قلبی بیش از پیش احساس می‌شود.
او با اشاره به اهداف طرح «بررسی جریان خون در عروق برای ساخت رگ‌های مصنوعی» تصریح کرد: هدف ما برای ایجاد این طرح‌ها این بود که آن را برای سایر رگ‌های مهم انجام دهیم تا بتوانند در رادیو درمانی، رادیو تراپی و ...
تاثیر خود را به نمایش بگذارد.
از آن جایی طرح «بررسی جریان خون در عروق برای ساخت رگ‌های مصنوعی» به صورت شبیه سازی انجام شده بود هیچ هزینه‌ای را برای ما متحمل نشده است.
تمیم اضافه کرد: این مدل سازی‌ها به صورت ساده بوده اند که اغلب با واقعیت فیزیولوژی پیچیده رگ‌های کرونری اختلاف بسیاری داشته اند.
نتایج این رساله به متخصصان قلب در جهت کشف نقاط پر خطر و مراحل شکل گیری تصلب شریان کمک زیادی خواهد کرد.
او افزود: مقایسه نتایج این پژوهش با تصاویر آنژیوگرافی از شکل گیری هسته‌های اولیه پلاک در رگ‌های کرونری نشان از موفقیت آمیز بودن آن در کشف نقاط مستعد بروز گرفتگی رگ بوده است.
برای اولین بار رابطه‌ای میان غلظت ذرات چربی در جداره رگ و ضخامت لایه چربی در شریان‌ها استخراج و پیشنهاد شده است و با توجه به اینکه غلظت چربی در جداره رگ‌ها پارامتر کلیدی و تعیین کننده‌ای در میزان نرخ نفوذ و نشست ذرات به شمار می‌رود، این رابطه می‌تواند بسیار موثر بوده و در مطالعات آتی مورد توجه محققان قرار گیرد.
فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیربا اشاره به کاربرد‌های این طرح گفت: نتایج این طرح در صنعت ساخت تجهیزات پزشکی مرتبط از قبیل ساخت استنت‌های مختلف، رگ‌های مصنوعی و ...
کاربرد دارد.
علاوه بر آن متخصصان قلب با تکیه بر یافته‌های این رساله توانایی بالاتری در پیش بینی دقیق‌تر محل گرفتگی عروق، مدت زمان لازم برای رشد گرفتگی و بحرانی شدن آن داشته باشند، همچنین ساخت تجهیزات پزشکی، صنعت داروسازی، مهندسی پزشکی و جراحی قلب و عروق از کاربرد‌های دیگر این طرح است.
او درباره مزیت‌های این طرح بیان کرد: انعطاف پذیری کد نگاشته شده برای کاربرد در سایر اعضای بدن، برای توابع هدفی غیر از غلظت چربی و متن باز بودن آن از مزایای رقابتی این طرح حساب می‌شود و نسبت به برخی از نرم افزار‌های تجاری موجود مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/