خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 01 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

نقش جنبش های دانشجویی در انقلاب اسلامی و راهکار تحقق دولت جوان انقلابی

ایسنا | استان‌ها | یکشنبه، 16 آذر 1399 - 00:32
در میزگرد جنبش هفتاد ساله نقش جنبش های دانشجویی در انقلاب اسلامی و راهکار تحقق دولت جوان انقلابی بررسی شد.
دانشجويي،جنبش،دانشجويان،ادامه،دانشگاه،دانشجو،فضاي،انقلاب،جام ...

ایسنا/آذربایجان شرقی در میزگرد جنبش هفتاد ساله نقش جنبش های دانشجویی در انقلاب اسلامی و راهکار تحقق دولت جوان انقلابی بررسی شد.
علی مهتدی، فعال دانشجویی، عصر شنبه در میزگرد جنبش هفتادساله دانشجویی که بمناسبت فرارسیدن روز دانشجو و با حضور نمایندگان بسیج دانشجویی و جامعه اسلامی دانشجویان در ناحیه بسیج دانشجویی آذربایجان شرقی برگزار شد، اظهار کرد: جنبش دانشجویی در سطح جهان سابقه ۷۰ ساله دارد و در اوایل شکل گیری این جنبش ها جریان چپ به عنوان مهره اصلی عمل می‌کرد.
به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران در بدنه‌ی جنبش های دانشجویی تحرک ایجاد کرد و رویکردها را تغییر داد، ادامه داد: روز ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ در دانشگاه تهران یکی از اتفاقات مهم تاریخ است و رویکرد اصلی جنبش دانشجویی در سطح‌جهان ، استکبار ستیزی، عدالت خواهی و رساندن حق به مردم است.
این فعال دانشجویی جنبش دانشجویی را مهمترین و تاثیرگذار ترین جنبش اجتماعی برشمرد و خاطرنشان کرد: مطالبات و سخنانی که توسط جنبش دانشجویی در امریکا و فرانسه مطرح می‌شود، همان حرفهایی است که در ایران زده می‌شود و هرکسی با ادبیات بوم منطقه خودش این سخنان را بیان می‌کند
وی ادامه داد: مهمترین حرکت بعد از انقلاب نیز توسط جنبش داتشجویی رقم زده شد که عبارت بود از تسخیر لانه‌ی جاسوسی.
همچنین بیشترین شهدا را جنبش دانشجویی تقدیم نظام کرده است بطوریکه شهدایی همچون باقری، متوسلیان و ...
همگی در زمره‌ی نخبگان و فرماندهان جنگ بودند که خود دانشجو بودند.
وی با اشاره به اینکه جنبش های دانشجویی بعد از دوران جنگ دچار فراز و فرود هایی شد، گفت: متاسفانه بعضی جنبش ها خودشان را به پادوی سیاسی جریانهای خاص تبدیل کردند، بعضی جنبش ها از رسالت اصلی خود دور و دچار استحاله شدند، افرادی که امریکا پرستی را محکوم می‌کردند، اکنون با توجیه های عجیبی امریکا پرست شده اند.
مهتدی‌ با تاکید بر اینکه جنبش دانشجویی باید بعنوان نیرو و بازوی محرک جامعه عمل کند، اظهار کرد: نباید جمله شهید بهشتی را که فرمودند«دانشجو موذن جامعه است» ، ساده نگاه کنیم چون کسی که اذان می‌گوید، مردم را به یک‌ سمت حرکت می‌دهد حال اگر اذان گفته شود ولی مردم حرکت نکند، یا اذان بخوبی گفته نمی‌شود یا موذن بخوبی نمی‌تواند اذان بگوید.
وی با انتقاد از رخوت بعضی از جنبش های دانشجویی و همچنین بعضی صحبت های گفته شده توسط مسئولین، ادامه داد: این تغییر رویکرد جنبش های دانشجویی در طول سالیان اخیر، باید برای دانشجویان فعلی مایه‌ی عبرت باشد.
البته به نظر شخصی بنده، متاسفانه در حال حاضر با دولتی سروکار داریم که عمدا می‌خواهد مردم را عصبی کند.
بسیاری از حرفهایی که گفته می‌شود، اگر گفته نشود به مراتب بهتر است وبعنوان مثال اگر رییس جمهور نگوید که «من جمعه فهمیدم بنزین گران شده است» هیچ اتفاق نمی افتد.
ما با یک نسل فضای مجازی زده روبرو هستیم
وی با تاکید بر اینکه ما با یک نسل فضای مجازی زده روبرو هستیم، گفت: ما از نسلی انتظار ورود به تشکل های دانشجویی داریم که فقط به دنبال اخذ لایک در فضای مجازی است و در فضای کنونی جامعه قصد جذب نفراتی را داریم که علاوه بر بحث تغییر ذائقه دچار ناامیدی نسبت به آینده خود شده است.
مهتدی متذکر شد: دانشجویانی که در اول انقلاب لانه جاسوسی را تسخیر کردند با این امید این کار انجام دادند که در اول انقلاب قرار داشتند و با اینکار جامعه خود را به سوی عدالت پیش می‌برند.
اما دانشجویی که اکنون وارد دانشگاه می‌شوند، می‌بیند که سه رئیس جمهور که یکی یاغی، دیگری منحرف‌شده از عدالت و دیگری نیز مغرور و سخت است و یا رؤسای مجلس یکی از سران فتنه و دیگری نیز بدتر از سران فتنه است.
یعنی کلاً می‌بیند که در هر قوه یک فردی است که جاسوس، نفوذی و یا اختلاس گر است.
وی ادامه داد: البته باید قبول کنیم متاسفانه علی‌رغم وجود اساتید انقلابی در دانشگاه ها، همچنان هستند اساتیدی که فضای سیاه را به دانشجویان القا می‌کنند و متاسفانه دانشجویان نیز تاثیرپذیری زیادی از سخنان اساتید خود دارند.
وی جذب دانشجو در این فضا را امر مبارکی برشمرد و گفت: باید خوشحال باشیم که در این فضا، حتی تعداد دانشجویان اندکی را جذب تشکل‌ها کنیم.
چون که فضا به گونه ای است که با یک عطسه‌ی شخصیت‌ها در فضای مجازی نظر مردم و دانشجویان عوض می‌شود و با یک عطسه‌ی ترامپ و بایدن دلار بالا و پایین می رود.
مهتدی مشکلات اقتصادی را از دیگر عوامل تاثیر گذار در عدم فعالیت دانشجو ها در تشکل ها بیان کرد و افزود:متاسفانه اکنون مردم در شرایط سخت اقتصادی قرار دارند و جذب دانشجویانی که شهریه پرداخت می‌کنند و این موضوع برایشان از نان شب واجب تر است، به مراتب سخت تر است.
وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: با وجود تمامی این مشکلات ، دانشجو حنجره‌ی جامعه است و هیچ جنبش و مجموعه‌ای همانند جنبش دانشجویی نمی‌تواند زبان مردم در مقابل مسئولین باشد.
بطور مثال در جریان مطالبه مشکلات کارگران شرکت واحد، کارگران به ما گفتند که اگر بسیج دانشجویی این مطالبات را انجام نمی‌داد ما اصلاً نمی‌توانستیم این حرف‌ها را به زبان بیاوریم چون می‌ترسیدیم ما را اخراج کنند اما دانشجویان توانستند.
به گزارش ایسنا، در ادامه این میزگرد، محمد حسین کاظمی، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز نیز طی سخنانی گفت:خوشبختانه کرونا باعث شد تا امسال در روز دانشجو شاهد برگزاری مراسمات جشن و نوازندگی نباشیم.
چون که ۱۶ آذر روز جشن گرفتن و نواختن نیست بلکه روزی است که دانشجویان برای مبارزه با استکبار خون داده اند.
وی ادامه داد: متاسفانه اکنون جنبش دانشجویی رو به افول است و این موضوع دلایل مختلفی دارد که یکی از دلایل، تغییر ضایقه‌ی دانشجویان فعلی است و به نظر من دانشجویان صرفا مقطع تحصیلی شان را از دبیرستان به دانشگاه تغییر داده اند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر۹۶ درصد دانشجویان در فضای دانشجویی قرار ندارند و حتی دنبال علم هم نیستند، گفت: دانشجویان باید به صورت همزمان دنبال علم و کارهای تشکیلاتی کار کردن باشند لذا باید از خودمان مطالبه گری کنیم تا ضعف ها را شناخته و رفع کنیم.متاسفانه اکنون سطح تحلیل در بین دانشجویان پایین آمده و بی میلی بیداد می‌کند.
محرم زاده، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی سهند تبریز نیز در ادامه این میزگرد اظهار کرد: جنبش دانشجویی با دو مؤلفه عدالت‌خواهی و استکبارستیزی همواره در مقابل استکبار زمان خود ایستاده، خون داده وشهید شده است.
وی ادامه داد: اکنون بعد از ۷۰ سال همچنان خون آن دانشجویان را گرامی می‌داریم و در طول این ۷۰ سال جنبش دانشجویی همواره نوک پیکان و محور حرکت بوده است.
محرم زاده تاکید کرد: به نظر من اکنون بخش زیادی از مشکلاتی که در جنبش دانشجویی به وجود آمده مربوط به خود جنبش دانشجویی است و من معتقد هستم در حال حاضر چیزی بنام جنبش دانشجویی نداریم و این معدود حرکت‌هایی هم که انجام می‌شود، ماندگاری بسیار محدودی دارند.
وی ادامه داد: اگر جنبش دانشجویی نقش خود را به خوبی ایفا می‌کرد، اکنون دغدغه‌ای به نام وجود دولت جوان انقلابی نداشتیم و تشکل ها به یک خواب زمستانی عمیق فرو رفته اند که تنها در ایام انتخابات بعنوان ستاد انتخابات اشخاص عمل می‌کنند که در واقع تشکلهای یک‌بار مصرف محسوب می‌شوند.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی سهند تبریز گفت: عدالت خواهی و استکبارستیزی معیارهایی است که توسط امام راحل و رهبر انقلاب تعیین شده است و هر تشکلی این معیارها را نداسته باشد، جنبش محسوب نمی‌شوند.
محمد ساجدی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز نیز گفت: نخبگان باید مسائل را به صورت کلان تحلیل کنند و در این مسیر رسالت هایی داریم که این رسالت ها توسط رهبر انقلاب تعیین شده و کاملا مبرهن است.
وی ادامه داد: در خصوص بحث دولت جوان انقلابی نیز مهمترین موضوع، بحث تربیت نیرو است و بهترین موقعیت برای تربیت نیرو کف میدان است و ما می توانیم با تربیت نیرو در این بحث نیز پیشرفت داشته باشیم.
انتهای پیام